Sv: Avstänging av mig?

Sebastian skrev:

Jag tror det är agent Smith från the Matrix.

Vederbörande hade ip-nummer 70.85.197.178 vilket ska ligga i Houston, Texas. Definitivt Agent Smith.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Får jag föreslå att ni tillfälligt stänger ned forumet, utser någon som en gång för alla håller ordning på tekniken och håller er till densamme - samtidigt som ni uppdaterar forumet ordentligt. Tekniken har gjort stora framsteg på två år. Den nya versionen av forumet är mycket säkrare ur flera aspekter. Det känns lite läskigt att bara köra på som vanligt när forumet har så pass stora brister och folk börjar anklaga varandra hit och dit. Det är snudd på ... ja.

Mikael Sol skrev:

Att registrera en ny användare som kallar sig brök! när det namnet var ledigt är ju något vem som helst kunde ha gjort, så det är säkert inte samma person som gjorde det tråden handlar om.

Jag är inte så säker på det, för under namnet stod det: "Registrerad: 2007-04-18".

Mikael Sol skrev:

Att registrera en ny användare som kallar sig brök! när det namnet var ledigt är ju något vem som helst kunde ha gjort, så det är säkert inte samma person som gjorde det tråden handlar om.

Användaren var ju inte ny enligt skärmdumpen, den var registrerad i april 2007, precis som 'min' brök!. Och vem raderade posten, brök! eller någon admin? Om det var brök! så måste den ju fortfarande har admin-tillgång på något sätt. Vi 'vanliga' användare kan ju inte radera våra poster.

Ted: Just ja, jag missade det. Trodde de hade raderat användaren brök!. Jag då är det ju samma person. Men om lösenordet för bröks! konto är kopplat till Mikkes e-post kan väl Mikke bara ta och byta lösenord? Eller har brök bytt e-postadress för kontot?

Mikke: Det var jag som raderade brök!-inlägget. Han kommer inte våga skriva igen.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

55 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2009-01-21 14:57:49)

Sebastian skrev:

Jag finner det högst osannolikt att Mikke skulle syssla med dylikt.

Jag känner honom inte tillräckligt väl för att VETA, så trots mitt mestadels mycket goda intryck av Mikke väljer jag att inte kommentera det förrän saken är färdigutredd Däremot...

Själv skulle jag bli skitförbannad om ett motsvarande brev damp ner i min brevlåda innan någon först ringt mig och diskuterat saken. Det sagt finner jag ingen anledning att vika ut eländet på forumet innan det är utrett mellan inblandade parter. EFTERÅT kan man göra det. Nu blir det bara spekulation, beskyllningar, gnäll och dålig stämning.

Instämmer där. Vore det så svårt att lyfta luren och åtminstone FÖRSÖKA reda ut det med en f.d. medarbetare innan man skickar ut avstängningsbesked? Även om det råder dålig stämning mellan de berörda parterna?

/ola

Sol - har redan försökt begära nytt lösenord för brök! utan att jag fått något nytt skickat till mig.

Tror nog problemet är större än så, om brök! nu kan skapa och ta bort inlägg hit och dit beror det väl på att han(?) har tillgång till forumets admin-område. En vanlig användare kan inte bara trolla bort ett inlägg helt spårlöst.

aakeforsmark skrev:

Vederbörande hade ip-nummer 70.85.197.178 vilket ska ligga i Houston, Texas.

Hur vet du det? Skojar du? Ripe håller inte med dig ... eller ... fan, jag suger på att vara deckare.

Nickan skrev:

Hur vet du det? Skojar du? Ripe håller inte med dig ... eller ... fan, jag suger på att vara deckare.

Whois IP-Adress eller AS#####

OrgName:    ThePlanet.com Internet Services, Inc.
OrgID:      TPCM
Address:    315 Capitol
Address:    Suite 205
City:       Houston
StateProv:  TX
PostalCode: 77002
Country:    US

ReferralServer: rwhois://rwhois.theplanet.com:4321

NetRange:   70.84.0.0 - 70.87.255.255
CIDR:       70.84.0.0/14
NetName:    NETBLK-THEPLANET-BLK-13
NetHandle:  NET-70-84-0-0-1
Parent:     NET-70-0-0-0-0
NetType:    Direct Allocation
NameServer: NS1.THEPLANET.COM
NameServer: NS2.THEPLANET.COM
Comment:   
RegDate:    2004-07-29
Updated:    2006-02-17

RTechHandle: PP46-ARIN
RTechName:   Pathos, Peter
RTechPhone:  +1-214-782-7800
RTechEmail:  [email protected]

OrgAbuseHandle: ABUSE271-ARIN
OrgAbuseName:   The Planet Abuse
OrgAbusePhone:  +1-281-714-3560
OrgAbuseEmail:  [email protected]

OrgNOCHandle: THEPL-ARIN
OrgNOCName:   The Planet NOC
OrgNOCPhone:  +1-281-714-3555
OrgNOCEmail:  [email protected]

OrgTechHandle: TECHN33-ARIN
OrgTechName:   Technical Support
OrgTechPhone:  +1-214-782-7800
OrgTechEmail:  [email protected]

# ARIN WHOIS database, last updated 2009-01-20 19:10
# Enter ? for additional hints on searching ARIN's WHOIS database.

Brök! har registrerat "[email protected]" som e-postadress i alla fall.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

61 Senaste redigerad av mikke schirén (2009-01-21 15:15:00)

Mikael Sol skrev:

Brök! har registrerat "[email protected]" som e-postadress i alla fall.

Ja, det var inte den adressen jag la in.
Och apropå din tidigare fråga, nej jag har inte lämnat ut lösenordet till det kontot till någon, och det finns ingen på epix som skulle vara ute efter mig...

Nickan skrev:
aakeforsmark skrev:

Vederbörande hade ip-nummer 70.85.197.178 vilket ska ligga i Houston, Texas.

Det är förmodligen någon anonymiseringstjänst.

Gamle Gråskägg

brök! har haft [email protected] sedan kontot reggades 2007.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Problemet är väl att man inte kan vara säker på någonting så länge forumet inte är säkert. Se först av allt till att fixa problemen, sedan kan ni försöka reda ut vad som hänt. Inte tvärtom.

65 Senaste redigerad av mikke schirén (2009-01-21 15:47:54)

Agneta Hallin skrev:

Det som jag la in från början var [email protected], och inget annat.

Då skulle någon ha ändrat din e-adress samma dag som du reggade konto. Konstigt.
Om du nu reggade i namnet brök! för att du inte ville att det skulle synas att det var du -- varför lade du i så fall in din egen e-adress?

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Då skulle någon ha ändrat din e-adress samma dag som du reggade konto. Konstigt.
Om du nu reggade i namnet brök! för att du inte ville att det skulle synas att det var du -- varför lade du i så fall in din egen e-adress?

Det var inte så viktigt att det inte skulle synas att det var jag, det var mest en gimmick grej att det skulle vara avsändare som man känner till från epix-hållet. Jag har dock aldrig kontrollerat eposten för kontot sedan jag registrerarde, då jag inte funnit någon anledning för till det.

Mikael Sol skrev:

[...]
Mikke: Det var jag som raderade brök!-inlägget. Han kommer inte våga skriva igen.

Alltså, jag tycker att det var klantigt av dig att radera inlägget men tanke på forumets "radera-inlägg"historia.

Agneta Hallin skrev:

[...]

Det är väl inget som säger att inte datumet är ändrat i databasen i efterhand, eller?

Det är väl inte så konstigt att man skaffar en användare till om man ska skriva texter i en helt annan roll. Det finns ju exempelvis en användare "Egmont" som jag misstänker heter något helt annat i verkliga livet. Såvida det inte missbrukas ser jag ingen anledning att försöka hindra det, tvärtom så ger det ju klarhet. (Även om det naturligtvis är bäst att ha riktiga e-postadresser)

Gamle Gråskägg

brök!-kontot har sedan den dag det öppnades 2007 haft e-adressen [email protected],
Mikke minns kanske inte vilken e-adress han lade in.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Det finns väl inte ens en it-ansvarig på Sef?

Ted: Har du kunskapen som krävs för att fixa med forumet? I så fall vore det toppen om någon från Sef föreslog dig som säkerhetsansvarig på forumet (själv är jag inte medlem). Du verkar vara en rekorderlig kille.

En annan spännande ledtråd till vem brök! är, måste väl vara att det är en person med kopplingar till seriesvängen och som är rätt bra på hur säkerhet kring forum funkar, samt kan kryptera sin ip-adress.
En serienörd som även är datanörd, kort sagt. Hur många såna kan det finnas...

Efter att logiskt ha analyserat intrånget, anser jag att det finns endast tre möjliga skyldiga:
1) agent Smith
2) Liza Marklund
3) den neokonservativa nyliberalismen
4) kungen

Eftersom 1) och 4) är fiktiva karaktärer och 2) är kvinna, återstår bara 3). Borgarnas fel!!

För övrigt anser jag att den här tråden i sin absurdhet övergår i superrealism, vilket betyder att den definierar om verkligheten.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Jag undrar egentligen varför Brök! tog bort de inläggen som Mikke skrev när han var Brök! De avslöjar ju inte skurk-brök!s ip-adresser.
Eftersom kontot var ett reklamkonto för Epix, så var det väl så att Mikke-Brök! startade trådar i reklamforumet, trådar som numera är helt borta väl? Även de inlägg som andra skrev i samma trådar?

Hur många trådar kan det röra sig om som försvann, Mikke?

Han borde också rimligtvis vetat om att Mikke var personen bakom Brök!, men varför hackade han då inte Mikkes egna användare om han ville jävlas med Mikke?
Det borde alltså vara någon Mikke känner, som ligger bakom detta. En person som dels inte gillar Mikke, men även inte gillar Epix.

Mikael Sol skrev:

Jag undrar egentligen varför Brök! tog bort de inläggen som Mikke skrev när han var Brök! De avslöjar ju inte skurk-brök!s ip-adresser.
Eftersom kontot var ett reklamkonto för Epix, så var det väl så att Mikke-Brök! startade trådar i reklamforumet, trådar som numera är helt borta väl? Även de inlägg som andra skrev i samma trådar?

Han borde också rimligtvis vetat om att Mikke var personen bakom Brök!, men varför hackade han då inte Mikkes egna användare om han ville jävlas med Mikke?
Det borde alltså vara någon Mikke känner, som ligger bakom detta. En person som dels inte gillar Mikke, men även inte gillar Epix.

Jo, men hela historien är så skum...

Jag trodde Brök var Horst, och vad jag minns var det ett rent reklamkonto. Att Mikke låg bakom skulle inte ha spelat så stor roll, så länge det inte hade hackats.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Mikael Sol skrev:

Eftersom samtliga frågor utgår från samma hypotes finns det inget vettigt svar på dem. Sherlock Holmes tog en annan infallsvinkel när han sa: "när man eliminerat det omöjliga, så är det som återstår - hur osannolikt det än förefaller vara - sanningen."