1 Senaste redigerad av Göran Semb (2006-09-28 21:43:46)

Tråd: SPX06 - eftersnackstråden!

Tjaha, det var SPX 06 lördag. Billigare kunde det ju ha blivit.

Inledde starkt med den klassiska gamla göranska charmen; citerade en forummedlems signatur till vad som visade sig vara en helt annan forummedlem, som till en början inte förstod någonting utöver att en väldigt konstig person kommit till just hennes bord. Fortsatte minst lika starkt med att tro att en annan utställande medlem var den jag skickat ett par lästips, vilket tydligen inte inte var fallet.

Jag kom undan med  hjälp av den listiga ursäkten att alla kvinnliga serieskapare ser likadana ut för mig.

Framåt kvällen hann jag dessutom med att prata engelska med en känd svensk serieskapare eftersom jag trodde han var en av de tillresta ibererna. Tja, som sagt, gammal god form.

Mellan dessa debacle hann jag lägga ut något mer pengar än jag avsett, dels för att det var så mycket som verkade bra, dels för att... Nja, det var nog mest därför i alla fall. Ska inte nämna dem alla; skall i stället orättvist peka ut endast Stina L för att hon hade en så snygg linje i sin utmärkta Bamse-serie samt så fina färger och så bra design i sin vackra vargmålning. Men det var fler som gjort fina saker; jag hade inte hjärta att ställa mig och bläddra i folks saker efter att jag gjort av med mina pengar, för det känns så taskigt att bara lägga tillbaks dem då.

Jo förresten, jag ska nämna Li Österbergs bild av Sandvikens mainstream- och alternativkultur eftersom jag skrattade så gott åt den.

Köpte nästan en trade med Bill Sienkiewicz' utmärkta "Stray Toasters" fast jag trodde mig redan ha den i hardcover. Räddades av insikten att min plånbok vid det här laget inte innehöll mycket mer än tunn blå rök.

Gick därefter på seriegalleri och tittade på Hälge-original, och eftersom man där tog kreditkort blev jag av med ännu mer pengar. Från det galleriet gick jag till ett annat och tittade på bilder av en svensk mangatecknare vars färgbehandling jag tyckte var väldigt bra, men då hade jag nått bristningsgränsen på mina spenderbyxor. Min redaktör tog därifrån med mig till café där jag först förhandlade till mig vad jag fick behålla i ett X-Men-förord mot att jag ändrade annat som han föredrog det, och sedan satt vi och diskuterade utgivning så till den milda grad att jag minsann kände mig som en riktig media-person med hög makt- och coolness-faktor ända tills Stadsmissionens personal kom och sa att vi var tvungna att gå eftersom de skulle stänga.

Åter till Kulturhuset lagom till utgång, men efter varmrätten tog mina två timmars sömn föregående natt ut sin rätt och jag avlägsnade mig halvsovandes till tåget. Ska definitivt försöka ta mig till nästa SPX.

Sv: SPX06 - eftersnackstråden!

Göran Semb skrev:

Inledde starkt med den klassiska gamla göranska charmen; citerade en forummedlems signatur till vad som visade sig vara en helt annan forummedlem, som till en början inte förstod någonting utöver att en väldigt konstig person kommit till just hennes bord. Fortsatte minst lika starkt med att tro att en annan utställande medlem var den jag skickat ett par lästips, vilket tydligen inte inte var fallet.

Jag kom undan med  hjälp av den listiga ursäkten att alla kvinnliga serieskapare ser likadana ut för mig.

Framåt kvällen hann jag dessutom med att prata engelska med en känd svensk serieskapare eftersom jag trodde han var en av de tillresta ibererna. Tja, som sagt, gammal god form.

Kan bara säga att jag är likadan själv och var med om liknande situationer som jag helst vill hålla tyst om.

Trevlig festival i alla fall. Kommer att försöka dra mig dit i eftermiddag också, men har tyvärr fastnat i ett manusarbete som jag måste få klart först.

Och nu ligger en jättehög av fanzin och album i mitt hem och bara väntar på att bli lästa... Agnosis, Seadog, Polly Darton, Frank, Sols fasil, Lokas debutalbum, Donjon #1, Medley, Nasses Nekrosin, Dröm & Glöm... mums filibabba.

/ola

Och jag smög runt som en tyst liten gnu och bara tittade, innan jag hamnade i workshopen där jag började rita en serie som jag inte hann bli klar med innan de skulle stänga. Det fanns några fanzine som jag var sugen på att köpa, men har man hundra spänn på fickan och en tanke på ett par helcoola brallor för 200:- så blir det inte så mycket...

Well, I don't hear any damn trumpets and it's my delusion!

Det var kul med SPX smile
Synd bara att mitt ock Jakobs bord var lite off.
Snyggaste paketeringen var finnarna som hade slagit in sina tidningar i personliga och helt unika kuvert!

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Göran Semb skrev:

Inledde starkt med den klassiska gamla göranska charmen; citerade en forummedlems signatur till vad som visade sig vara en helt annan forummedlem, som till en början inte förstod någonting utöver att en väldigt konstig person kommit till just hennes bord.

Men du kom ju förbi mitt bord och citerade min signatur, fast det tog ett tag för mig att inse att det var det du syftade på. Men du kanske sa det till flera, men om det var mig du syftade på så hade du inte fel ^^;

Var kul att bli igenkänd av flera härifrån. Mitt enda regret var att jag inte bytte till mig Franks fanzine. Jag var ju förbi och fick veta att han gärna bytte istället för att sälja, vilket jag såg fram emot. Men sen glömde jag det. Hm, post?

I övrigt. En trevlig festival med trevliga människor och trevliga fanzines smile Jag köpte två kassor fulla. Och det var visst inte bara jag som halvruinerade mig, tur nog ska jag och lite klasskamrater bilda en matklubb den för resten av månaden, så kanske vi överlever iallafall ^^;

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Stef Gaines skrev:

Men du kom ju förbi mitt bord och citerade min signatur

"Trial and error", som det kallas inom psykologin. Förr eller senare blir det rätt.

Det var faktiskt mitt första besök på festivalen så jag har inget att jämföra med. Kul var det i alal fall, även om jag bara var där som hastigast.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Jag hade riktigt roligt, trots att jag nästan bara satt bakom mitt bord hela festivalen. Det är alltid kul att träffa folk.

Alltid skoj! Skärmarna och dukarna var en hit.

En hög med växel hade inte varit dumt, antingen i informationen eller nere i Serieteket. Antar att vi inte var de enda som terroriserade kioskerna i närheten...

Jag satt fast bakom lånedisken i Serieteket långa stunder, men i övrigt tyckte jag att festivalen var väldigt skoj. Och jag får väl skämmas som serievän när jag säger att det var första gången jag var där, jag med. Har inte varit inne på fanzinläsning sedan slutet av 80-talet/början av 90-talet (och en del på nätet på senare år). Men nu känns det som rätt tidpunkt att börja igen.

Det första intrycket är att fanzinkvaliten har nått fantastiska höjder idag. Av min införskaffade hög har jag hittills läst Seadog, Bittes Bästa, Agnosis och Polly Darton, och jag är grymt imponerad av innehållet.

Det andra intrycket är att de kvinnliga serieskaparna dominerar expot. Och att de har gett ut flera av de intressantaste serierna. (Och med risk för att låta gubbchauvinistisk måste jag tillägga att om det hade funnits lika många söta tjejer i seriesvängen när jag var i tjugoårsåldern så hade jag nog aldrig lämnat den som jag gjorde under ett antal år.)

Kul också att få träffa några av er forummedlemmar. Även om det blev ett hastigt möte.

/ola

Ola Hellsten skrev:

om det hade funnits lika många söta tjejer i seriesvängen när jag var i tjugoårsåldern

...så kanske du hade varit med i ett eller annat självbiografiskt fanzin fem-tio år senare också, har du tänkt på den risken?

Jag köpte fanzin för drygt 900:- Som tur var verkar de allra flesta vara riktigt bra, efter en snabb genomläsning igår. Fick tag på ytterligar två presumtiva bidragslämnare till Bamse-zinet och pratade lite med en del fixstjärnor på den svenska undergroundhimlen.

Jag spenderade 2000 spänn minus 20 kronor, så jag höll min budget...

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

jag är väldans nöjd med festivalen! det var kul att träffa dom jag träffade härifrån, lite nytt folk, intervjugrejen gick bra... jag bytte till mig bra skit också! och sålde mycket mera av mina grejer än väntat.. till och med originalmålningar trots mina hutlösa priser ^^

bästa fanzinen: micke sols! och seadog var jättebra, och jag är imponerad av karin rindevall. fox spirit var också jättefin.

jag var mest exalterad över polly dartons "cameltoe", för den hade så snygg framsida och tjejerna var trevliga/snygga. tyvärr var innehållet lite av en besvikelse - hur många öppna dörrar slog dom in egentligen? jag ska kolla in deras andra grejer för jag tror fortfarande på dom. jag vill det.

naomi.se

Åh vad jag älskar "När Drömmar Dör". Jag önskar bara att jag hade läst den tidigare så att jag hade kunnat tipsa om den i mitt fansin.

Jag läste den sista serien i "Köp våra elefanter"...och inget är sig likt. Läääääskigt.

Jag visade första serien i "Agnosis #4" till alla klasskamrater som var förbi. Hahahaha.

Och både "Seadog" och "Bestseller" gick upp till mina förväntningar.

Alla Rekyl var faktiskt riktigt läsvärda. Härligt att eleverna fick teckna fritt och bidra. Jag känner mig lite avis som andraårselev, jag fick ju inte va me förra året heller. Men nu hade jag ett eget bord, och på bara första dagen sålde jag dubbelt så mycket som förra året. Kände mig glad över att ha bokat så tidigt, jag fick ett riktigt bra läge.

Det bästa på hela expot var dock när David Liljemark frivilligt läste igenom hela mitt projektarbete och tyckte att det var jättebra! Min tunga väska och kassen med fansinen som inte blev sålda var plötsligt inte tunga längre. Jag bar dem till bussterminalen med hjälp utav mitt höjda självförtroende.

Fast efter en lång budget bussresa(utan toalett) till Gävle, och en och en halv timmes väntande på stationen till nästa hofors-buss, fick min sambo möta mig och agera bärhjälp när jag väl kom hem, och klockan inte var långt ifrån tolv -_-

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

jag blev också lite besviken på cameltoe, men jag tänkte skriva en recension av den rätt snart, så jag får hålla inne med mina kommentarer just nu.

jag tänkte även lite på det som ola he skrev om att det var många tjejer. jag tror att de var fler än killarna. som det känns nu höll de en högre kvalité än killarna i alla fall.

sen vill jag påpeka att några av killarna också var riktigt söta. i alla fall efter att jag drack några drinkar på tikki room...

tyvärr verkar jag tappat bort mitt ex av bittes bästa sad

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Nu har jag börjat hämta mig och försöker hinna ikapp forumet efter att ha varit på fest/middag fyra kvällar i rad och arbetat hela helgen. Att dessutom de kom och började byta stammar i min lägenhet klockan 8 i morse, gör mig inte direkt piggare...

Det var som vanligt en rolig och tröttsam helg. Vi uppskattar att det kom 5000 personer (förra året var det 4000, vilket imponerade på Kulturhusets ledning så att vi fick tillgång till större lokaler i år), vilket ju är trvligt, trots alla snafus som drabbade årets festival. Jag hann tyvärr inte köpa så mycket jag hade velat - och kanske lika bra det, med tanke på min ekonomi - men det jag sett och hunnit läsa är gör mig imponerad över kvaliteten hos dagens fanzinskapare.

Ett stort tack till alla deltagare, besökare, volontärer och andra som gjorde det hela möjligt, och välkomna nästa år!

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Stef Gaines skrev:

Och både "Seadog" och "Bestseller" gick upp till mina förväntningar.

Tack! (...förutsatt att det var höga förväntningar. Umm. wink ) Kul att någon verkar ha köpt den. tongue

Läs min och Mattias webbserie What Birds Know här.

naomi skrev:

jag var mest exalterad över polly dartons "cameltoe", för den hade så snygg framsida och tjejerna var trevliga/snygga. tyvärr var innehållet lite av en besvikelse - hur många öppna dörrar slog dom in egentligen? jag ska kolla in deras andra grejer för jag tror fortfarande på dom. jag vill det.

Cameltoe var slutsåld när jag skulle köpa den, men den tidigare Snapshot var skitbra! Rekommenderas.

/ola

20 Senaste redigerad av Magnus K (2006-04-03 13:20:49)

Till slut blir man trött på att gnälla över serier. Nu vill jag berömma! Nämligen ett verk jag inköpte på SPX. Dessutom skapat av en deltagare på denna lista, Quasilie och publicerat av listmaster själv.

Jag och Esbjörn Jorsäter hade rensat lite ur vårt lager, som vi sålde under skylten ”Serieklubben.com” . De billigaste priserna på SPX, jag lovar! Och vi sålde bra, men tror ni att jag kom hem med nåra pengar? Närå, det fanns alldeles för mycket att köpa där…

Mikke har just kommit igång med sin förlagsverksamhet, så jag hämtade mitt beställda album. Samtidigt passade jag på att köpa de små häften han ger ut under titeln Fasil. Och det är ett av dessa jag måste kommentera…

Fast på denna lista har det blivit utsatt för falskt marknadsföring. Nakna bröst, ha! Ett bröst ser man, från sidan… Men okej rå, ”Bestseller” är bra och med tanke på upphovsmännens ålder känns det förvånansvärt moget och ja, färdigt. Ett riktigt litet konstverk faktiskt.

Och upphovsmännen har inte gjort det lätt för sej, berättelsen är helt textlös. Men det fungerar för teckningarna är excellenta, figurerna levande i både minspel och gester. Det är också viktigt för genren, ett kärleksdrama där romantiken flödar, det blir riktigt sentimentalt. Men historien är väl spunnen och så väl berättad att man köper det.

Extra värt beröm är layouten. Tecknaren har fått ut maximalt av det knepiga formatet, två-stripp.

Slutligen, för att tillsätta ett stänk syra till allt sockret, ett viktigt handlingsmoment är helt överhoppat, när togs passbilderna? Och tjejer, när ska ni lära er att teckna bilar?

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

21 Senaste redigerad av mikke schirén (2006-04-03 13:36:03)

Det var väl det jag sa Quasilie, nästa år så: "Titta där borta går Emelie Friberg!".

Magnus K skrev:

Och tjejer, när ska ni lära er att teckna bilar?

clichée!!!

jag kan (rita kötttruckar i alla fall):
http://www.naomi.se/bil.jpg
(ok, det var off topic, sorry. men jag störde mig lite.. move along!)

naomi.se

Magnus K skrev:

Tecknaren har fått ut maximalt av det knepiga formatet, två-stripp.

Så pass knepigt att termen låter obekant... Förklara.

Magnus K skrev:

Men okej rå, ”Bestseller” är bra och med tanke på upphovsmännens ålder känns det förvånansvärt moget och ja, färdigt. Ett riktigt litet konstverk faktiskt.

Tackar så väldigt mycket. Ingen dålig recension med tanke på att detta är det första vi givit ut. smile

Det finns ju faktiskt ett naket bröst bakom det nakna bröstet du syftar på... fast det ser man ju och för sig inte så mycket av. Och statyn på sidan 7 då? Där har du två till! wink

Passbilderna togs såklart efter att de druckit och före att de gick på stranden. Vi tyckte inte att vi behövde visa att de faktiskt gick in i en sådan där passfotoautomat utan vi tyckte det var underförstått. Men kanske inte. Hur som helst hade vi inte haft plats att visa det - vi hade ju bara 20 sidor att röra oss med och då kanske vi hade blivit tvungna att välja bort lite sexscener eller något sådant, och så kan vi ju inte ha det... Heh.

Jag skulle hälsa att Mattias skrattade högt åt din kommentar om bilen han ritat. wink

Tack för feedback!

mikke schirén skrev:

Det var väl det jag sa Quasilie, nästa år så: "Titta där borta går Emelie Friberg!".

"...och Mattias Thorelli!", ej att förglömma! smile

(Fast vem vet, vid det laget kanske det är Emelie Thorelli... blink blink)