Tråd: Galago -- snart tjockare, större och utan bokklubb

En ny Galago -- igen!

I höst kommer Galago att gå från att vara en tidning till att bli en serieantologi i bokform. I stället för sex hundrasidiga nummer per år kommer vi att ge ut tre tvåhundrasidiga böcker om året, som kommer att betitlas Galago:Konst, Galago:Manga o s v. (Detta innebär inte att dessa tänkta utgåvor bara skulle innehålla konst eller manga, utan det skulle mer likna dagens teman.) Det totala sidantalet på årsbasis blir alltså samma som tidigare.

Galago-boken kommer till formatet att bli något mindre än klassiskt serietidningsformat (d v s betydligt större än idag), och givetvis ha limmad rygg och vara av seriealbumkvalitet vad gäller papper, omslag, tryck och så vidare. Förändringen gör det möjligt att publicera längre serier utan att behöva göra följetong av dem och vi kommer generellt att lägga mer krut på långa, genomarbetade serier. Vi hoppas på att våra stamtecknare hänger kvar och fortsätter satsningen på debutanter, men kommer dessutom att upplåta omkring hälften av varje volym åt utländskt material. Galago ska helt enkelt bli en internationell serieantologi av hög klass. Frånsett att omgörningen innebär en högre kvalitet rent tekniskt så tror vi att även den innehållsmässiga kvaliteten höjs när vi slår av på utgivningstakten. Galago har också lidit av kroniska problem med att hitta ett vettigt distributionsnät, vilket nu ordnar sig i och med att Galago på ett helt annat sätt kan komma ut i bokhandeln och -- inte minst -- i nätbokhandlarna.

Bokklubben Klub Galago läggs i och med detta ned och medlemmarna kommer att förvandlas till abonnenter på bokserien. Mer information om detta kommer i Galago 3/2006, som kommer ut i juni och blir den sista Galagon av dagens snitt, komplett med stor utförsäljning av bokklubbslagret. Den första bok-Galagon kommer förhoppningsvis lagom till bokmässan.

Ordfront Galagos utgivning av serieböcker påverkas inte av ovanstående, utan fortsätter som planerat. Det blir heller inga förändringar av redaktionens sammansättning. För mer information, maila galago (snabel-a) ordfront.se

Vänligen,
Mats Jonsson

Sv: Galago -- snart tjockare, större och utan bokklubb

Tumme upp!

Mycket intressant. Är det Drawn & Quarterly-antologierna som är förebilden?

/ola

Oj vad spännande. Tyvärr misstänker jag att det kan påverka mina inköp negativt. Man tänker alltid en extra gång innan man köper en bok, till skillnad från tidningar. Jag gör i varje fall. Även om det strider mot logikens lagar.

Men förhoppningsvis blir materialet så bra att det här är ett säkert köp! Spännande om inte annat.

Föresten: nu har vi två alternativa tidningar som tagit steget till antologier: Galago och C'est Bon

Verkar som en bra lösning. Jag föredrar böcker.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

All right! Så vi kan börja sälja Galago igen!

Jag bloggar serier och nu twittrar jag också.
"Staffars Serier är den bästa seriebutiken i Sverige... Staffan är väldigt hjälpsam och kunnig" - Martin Kellerman Rocky Magasinet 3/06
Staffars Serier

7 Senaste redigerad av omringaren (2006-05-24 08:58:26)

Ett förtydligande i fall någon skulle läsa artikeln om Ordfrontstämman i dagens DN: Det de skriver om att serieförlaget Galagos utgivning krymper till tre antologier per år stämmer givetvis inte. Det är tidningen Galago som görs om till tre antologier i bokform per år, medan förlagets utgivning av serieböcker fortsätter som tidigare.

Jag läser alltid "omskäraren"...

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

9 Senaste redigerad av nepec92 (2006-05-25 10:43:11)

Är det därför mitt startpaket aldrig kommer? Att de inte skickar före det nya kommer?

Jag tycker inte detta verkar helt bra. Jag tycker inte det viktiga är kvaliten. Bara jag får läsa serie kan det vara tryckt på vad som helst. Hellere oftare än tjockare, tycker jag.

LeifEngstrom
Min blogg.

10 Senaste redigerad av adrian (2006-05-25 22:25:51)

men jag kommer sakna den ända vettiga tidningen i sverge ju...
fan, jag gillar det inte alls (men så gillar jag ju knappt några förendringar över huvud taget)

nu måste man ju vänta mycket längre ju när man precis bilvigt glad för att få tidingen varannan månad.
men nu måste ni ju kunna ge ett billigare pris per sida eller kommer böckerna kosta så som böcker gör. skälv lägger jag inget värde i kvalitet utan vill bara ha en bra och billig tidning.

sedan tycker jag att det är en väldigt stor skillnad på serier och böcker-en tidning käns mer direkt eller nåt.

När släpps första numret av "nya Galago"?

/ola

Finns den inte redan ute redan?
Jag jobbar för mycket natt kanske, men jag tror jag känner folk som redan läst den?
Var det bara ytterligare en feberdröm?

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Eller också känner du folk i redaktionen...

Idag kom förresten en ny Bild&Bubbla från bokbinderiet.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!