Tråd: Optimal slutar att ge ut seriealbum

Ett sorgligt mail från SeF:s epostlista:

Efter 15 års utgivning har jag beslutat mig för att det får räcka med de 96
böcker som Optimal Press har lyckats ge ut. Det var inte något lätt beslut
att fatta, men de senaste månaderna har gjort att jag har bestämt mig. Jag
kommer aldrig mer att jobba med ett förlag där jag själv står för de
ekonomiska riskerna. Det har varit ett mycket jobbigt år för både mig
personligen och förlaget, och nu är det dags för andra att gör mitt jobb.

Vad jag ska göra istället vet jag inte riktigt, men förhoppningsvis kan det
bli fler översättningsjobb och annat som jag finner inspirerande.

Jag tackar alla som jag jobbat med under de 15 år som Optimal existerat. Jag
tackar också alla som har köpt Optimals böcker, samt inte minst Statens
Kulturråd och Bibliotekstjänst som har räddat förlaget från att gå under vid
åtskilliga tillfällen. Det har varit oerhört roligt, men som allt annat så
har också detta ett slut.

Bästa hälsningar
Ingemar

2 Senaste redigerad av David Haglund (2006-01-04 22:49:13)

Sv: Optimal slutar att ge ut seriealbum

Oj. Aj. Vad tråkigt.

Inte bra för serie-Sverige. :-(

/ola

men det är väl bara han själv som slutar - personligen? Det innebär väl inte att optimal helt ska sluta ge ut serier? Andra kan ju ta vid, som han själv skriver? Eller är optimal lika med ingemar, så utan ingemar inget optimal?

llapgoch skrev:

men det är väl bara han själv som slutar - personligen? Det innebär väl inte att optimal helt ska sluta ge ut serier? Andra kan ju ta vid, som han själv skriver? Eller är optimal lika med ingemar, så utan ingemar inget optimal?

Utan Ingemar, inget Optimal. Jag tror mer att han syftar på att andra får ta vid med den typenm av utgivning som han har ägnat sig åt.

Tragiskt! Jag har säkert ett 20-tal utgåvor från Optimal.
Det blir ett oerhört fattigt seriesverige utan Optimals utgivning.
Tack för din insats under alla år Ingemar, du var 90-talets och den första hälften av 2000-talets svar på Horst!

Jag antar att det blir Kartago som får stå för seriekulturen i Sverige nurå...

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Grymt sorgligt.

Det blir således svårare för alternativa svenskspråkiga serieskapare att hitta en utgivare. Inte så trevligt.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Det var verkligen tråkigt att höra. Ingemar har gjort en enorm insats för svensk seriekultur under dessa 15 år! Det är bara att hoppas att något annat förlag (existerande eller nystartat) tar över stafettpinnen.
Kanske vågar man hoppas på att Bakhåll plockar upp tex Åsa Grennvall (de har ju redan gett ut Daniel Ahlgren).

Som jag redan sagt på listan, så lämnar Ingemar ett enormt gap efter sig på den svenska seriemarknaden, och det är bara att hoppas att någon annan tar upp hans mantel. Antalet svenska alternativserieförlag är så pass litet att varje nedläggning eller tillskott märks påtagligt.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

11 Senaste redigerad av llapgoch (2006-01-05 10:03:50)

men optimal går väl inte i graven? de går väl inte i konkurs och upphör existera tvärt bara för detta? eller?
Jag fattar inte riktigt... Om en VD för ett företag avgår, eller en chefredaktör för en tidning avgår kommer ju en ny...?  står inget på optimals hemsida?

Optimal startades av Ingemar Bengtsson och Mikael Tegebjer. De senaste dussinet år eller så har det dock varit ett enmansföretag drivet av Ingemar själv (med benägen hjälp av ett par andra personer). Så jag har svårt att se hur förlaget ska kunna leva vidare utan Ingemar.

Förbannat också! Jag är drabbad av en ödmjukhet inför den bräckliga farkost kallad "seriebranschen" vi alla seglar i... Hädanefter ska jag vara varmare och snällare i mina serierecensioner...

*häller ut forty*

Jag är helt chockad. Vet inte vad jag ska säga, men jag förstår ju Ingmars beslut till fullo. Det är inte lätt att hålla på att kämpa år ut och år in. 
Jag hoppas han inser vilken enorm insatts han gjord för vår kultur och att han är stolt över det!

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Är det nu dags för Tegebjer att ta sitt ansvar och lämna Skäggmont för att hålla OP-flamman vid liv? Jaja man kan ju alltid drömma..

Han har väl skaffat dyra vanor nu när han har lön och allt, så det går väl inte att motivera rent ekonomiskt.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Han har väl skaffat dyra vanor ...

Ja, fem stycken är han väl uppe i.

(Förlåt Te.)

Men Komika har ju guldläge. Massor av förvirrade f.d. Optimaldiggare som letar efter nya häftiga serier i affärer och i kiosker och inte hittar något som faller dem på läppen...

Pumpa ut album Mikke! Fyll detta vacuum

Fast naturligtvis synd med Optimal. Hoppas Bengtsson även fortsättningsvis kommer att verka inom den svenska serievärlden med sin kompetens och begåvning. På ett eller annat sätt.

Texas skrev:

Pumpa ut album Mikke! Fyll detta vacuum

Det går inte att fylla ett tomrum från Optimal , det kan bara Ingemar själv göra. Alla förlorar på att Optimal lägger av. Jag ska givetvis göra mitt bästa med att fylla det som fyllas kan av tomrumet.

kommer nån att ta över optimal på nåt sätt? går förlaget i konkurs? upphör det existera? kan tecknarna driva det vidare som ett kollektiv av nåt slag?

Nej förlaget går inte i konkurs utan avvecklas, och försäljningen kommer att fortsätta av de album som getts ut. De få förlag som finns i dag kommer säkert att plocka upp de intressantaste serieskaparna - får vi hoppas.

Äsch! Och jag som hade hoppats på att släppas på förlaget bland alla mina svenska seriehjältar Ahlgren, Grenvall och Liljemark:( Eller komma med i Allt för konsten.
Jaja, vi får hylla den tid som har varit, och kan iallafall konstatera att Optimal slutade på topp! Ingemar Bengtsson har en hedersvärd plats i seriesveriges historia.

Stolt medlem i Flippiga Kids.

står ännu inget om detta på optimals hemsida?

25 Senaste redigerad av Stef Gaines (2006-01-14 00:28:37)

När jag först hörde om det var tanken: Neeeej! De var ju de jag tänkte skicka serier till! (jo samma som Antila)
När jag sedan gick till en av mina seriehyllor och kollade hur många böcker som jag hade från dem blev reaktionen: Buääää!!

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.