Tråd: OCX 2011 – rapport från väst

Tänkte komma med en rapport om huvudanledningen till att jag missade Carlstad Comic Con, nämligen OCX ”Oslo Comics Expo” som gick av stapeln tors 26- lör 28 maj i Oslo. OCX har inspirerats av SPX i Stockholm, och har en liknande mer ”alternativ” inriktning.

http://www.oslocomicsexpo.no/2011/

Oslo är ju en väldigt dyr stad för en svensk, men jag kunde bo hos släkt där, och hade fått låna en cykel och kartbok för att kunna ta mig fram smidigt, och kunde hitta billig kebab och så.

Anlände på kvällen på onsdagen med tåg, och kom till Serieteket på torsdagen, där man höll ett seminarium, i samband med festivalen, om norsk seriemarknad (som verkar ha många liknande problem som den svenska, en gettoartad marknad som har svårt att finna nya köpare etc).

Seminariesalen (som var ganska liten) hade också byggts om till en bar, inspirerad av Tony Millionaires figur The Drinky Crow.

Först ut kom representanter för kulturrådet, som höll i den heta potatisfrågan om seriestöd. (Huvuddelen av publiken tyckte föga förvånande att det var för litet stöd.) Jag hängde inte med helt i resonemanget, men det fanns tydligen inga officiella riktlinjer för stöd till vuxenserier eller mer episka grafiska romaner, utan bara för barn- och ungdomsserier och strippserier, så stödet utan riktlinjer fick typ skötas med märkliga ad hoc-lösningar. En representant för Jippi Forlag (åt Optimal/Galago-hållet) klagade på att de bara fått stöd för ett projekt, och Steffen Kverneland hade en lång diskussion med Morten Harry Olsen om varför det tog så lång tid att få någon typ av stöd överhuvudtaget, medan Olsen svarade att branschen själv var så dålig på att få till en vettig marknad för e-serier och framtida behov, och att allt stöd i princip måste tas från något annat stöd. Kulturrådsrepresentanten svarade efteråt luttrat att ”Vi i Kulturrådet er vant til å få kjeft!”

Andra delen av seminariet handlade om norsk seriemarknad, med samtal mellan Espen Holtestaul (No Comprendo) och Iselin Røsjø Evensen (Egmont). No Comprendo är ännu ett alternativförlag åt Galago-hållet, och Espen verkade väldigt nöjd och hävdade att det bara kunde gå uppåt, medan Iselin var mer cynisk och talade om olika projekt Egmont hade testat i Norge och sa typ ”Manga er kjört!” och ”Vi prövde det. Det virket ikke! Og vi prövde det. Det virket ikke!” Bokhandeln fick kritik, varpå en Tronsmo-representant (legendarisk norsk alternativbutik) försvarade sig.

Tredje delen var en lång intervju med Fantagraphics redaktör/ översättare Kim Thompson, där han kort gick igenom förlagets historia, men framför allt pratade om vad förlaget hade på gång nu. Han sa att deras Gottfredson-serie verkade kunna gå igenom ocensurerad bara de lade in en brasklapp om att den var gjord under andra tider, så förhoppningsvis kommer deras Barks-serie klara sig lika oskinnad.

Efter det tog jag mig till Cinemateket där man visade en kortfilm med intervjuer med diverse olika tecknare som Garth Ennis, Sam Kieth, Pat Mills, Dan Clowes, Will Eisner etc. Lyckades fixa en fribiljett, annars kändes 80 NOK väl mycket för en halvtimmesfilm.

Fredag var invigningsdag, men rent programmässigt hände det inte så mycket. Det var prisutdelning för Sproingpriset, och det var en imponerande samling av översatta album till norska. Priset för bästa översatta album gick till Jimmy Corrigan, och priset för bästa norska till ”Hrmf!” av Sindre Goksöyr (som verkar i princip helt okänd i Sverige).

Lördag däremot var själva OCX-dagen med marknad, föredrag och teckningsarrangemang hela dagen. Var på föredrag om ”Krüger och Krogh”, en norsk albumserie som verkar vara en väldigt seriös satsning, även om den kommit av sig flera gånger de senaste åren. I korthet en komisk äventyrsserie som utspelar sig mellan 1963-65 i Oslo, och är inspirerad av 60-tals-agenter som The Avengers, Ipcress File, U.N.C.L.E. etc. samt klassiska fransk-belgiska tecknare som Franquin och Uderzo, med en mysterieinriktning ungefär som Arkiv X, Hellboy eller Theo. Ser väldigt bra ut och kan förhoppningsvis gå i svenska Nemi eller Pondus om inte själva albumserien kommer till Sverige. Teamet visade upp sitt massiva förarbete inför historien och drog en ganska kul historia om hur de försökte hitta ett bra hus som lämpade sig för spaning, innan de flesta höghusen i Oslo egentligen var byggda. Efter en tid trodde de sig ha hittat ett hus som passade, men det visade sig vid en närmare titt att just den våningen tydligen hade råkat ut för en brand ett halvår tidigare då en äldre dam i just det huset hade glömt mat på spisen och fick räddas tillsammans med sin undulat i en massiv utryckning, och hela våningsplanet var utdömt under den tiden (Jävla kärring wink ).

http://krugerogkrogh.blogspot.com/
http://skandferfilm.com/home-blog/index.php?s=Krogh
http://skandferfilm.com/Coppermine_cpg1 … amp;page=2

Hörde också på Kverneland som berättade om sitt Kanon-projekt och sin fascination för Edward Munch, som han hade läst på väldigt mycket om, samt en paneldiskussion med diverse Fantagraphics-anställda. Skön kontrast mellan Tony Millionaire som kändes som en lätt alkoholiserad slarver, och den folkskygga och torra Jason bredvid honom.

Sista föredraget jag gick på var av gamle hjälten Dave Cooper, där man gick igenom större delen av hans produktion, och hur han hade tänkt konstnärligt när han gjorde dem. Numera ritar han mest tavlor samt fuskar litet med animation, så jag köpte en svindyr artbook för att få den signerad . Väldigt snygg stil litet åt Ren & Stimpy / Fleischer / Robert Crumb – hållet. Ren & Stimpy-kopplingen drogs bl.a. upp under intervjun där han svarade typ ”Yeah, I can see what you mean, but I don't mind that connection. I love Ren & Stimpy.”

Serier är också dyrt i Norge, men fixade iaf signerade album av Kverneland, Jason och nämnda Cooper.

Dagen efter hann jag gå på en mindre utställning med Bendik Kaltenborn, som han hade gjort själv, och där han var närvarande (vilket jag inte förstod först). Kaltenborn har bl.a. gjort den fascinerande serien ”Seks Sultne Menn”, någon sorts surrealistisk thriller om en bantningsresa till den norska obygden i Faenivold. På utställningen hann jag iaf läsa hans serie ”Bånn”, någon sorts underground/grungevariant av ”Zits” om en yngling med finnigt hår, som tydligen gått i Dagbladet, som hans farföräldrar(?) på besök på utställningen kommenterade ungefär:
-Det er fint tegnet, men jeg skjönner ikke riktig poengene.
-Nei, det er vel ikke riktig poenger å skjönne i egjentlig mening.
Det är iaf kul att man börjat köra gästserier i norska tidningar, och att man ger utrymme till serier som bara skulle tryckts i typ Vice och obskyra fanzin i USA.

http://www.benkalt.no/news/2011/5/16/ba … ladet.html
http://www.dagbladet.no/tegneserie/gjes … 1305669600

På vägen hem körde tåget i alla fall förbi Karlstad, och jag hann hälsa på Stefan från Serios som varit där och tydligen haft det bra.

På det stora hela ett lyckat arrangemang, och bortsett från att allt är dyrt i Oslo kan jag rekommendera OCX om ni har möjlighet att åka dit.

http://iselinsmuget.wordpress.com/2011/ … expo-2011/ - Iselin bloggar

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.