Tråd: AdLibris

AdLibris kräver 20% rabatt på förlagens utpriser + fri frakt + att förlagen ska stå för alla risker. Skriver man inte på avtalet så åker man ut från deras hemsida.
Jag har valt att inte skriva på, så snart kommer man inte att kunna köpa Albumförlagets titlar på AdLibris längre.
Jag vet inte hur andra förlag har gjort, men tyvärr tror jag många viker ner sig för den starkares/störres vilja och rättar in sig i leden. AdLibris är ju störst och beställer mest, och är viktig för småförlagen.
Själv tänker jag inte beställa en endaste bok till av AdLibris och jag uppmanar andra att inte heller göra det. Jag hänvisar istället till Bokus.se eller CDON.COM.

//Jonas

Sv: AdLibris

Jag tycker Bokus är riktigt bra, har ofta hittat billigare böcker/album där. Rekommenderas.

Jonas, är du verkligen säker på att dina titlar lyfts ur sortimentet om du inte skriver under? Avtalet jag tagit av del av mottogs i början av juni och ska bl.a. ge bättre exponering mot 20% rabatt på F-priset, men vad förstått kommer böckerna fortfarande finnas till försäljning även utan avtal. Jag har visserligen inget samarbete med AdLibris längre så jag vet inte om förutsättningarna ändrats på senare tid.

I deras mail är det ingen tvekan; skriv under eller försvinn. Jag har även dubbelkollat ett par gånger med dom, och igår fick jag samma svar igen, annars hade jag inte gått ut med någon information på forum.
Har du tänkt på att alla förlag ska få bättre exponering på deras hemsida, och via deras utskick ? Alltså kommer det inte att hända...

5 Senaste redigerad av Dennis Persson (2009-09-17 07:05:17)

Mina inköp sker uteslutande via AdLibris och förutom deras oftast undermåliga bokpresentationer har jag inget att klaga på. Men om de kräver nämnda avtal av samtliga förlag lär sortimentet minska drastiskt. Visst kan man handla på t.ex. Bokus i stället, men det torde vara uppenbart för vem som helst att de snart följer AdLibris exempel.

Svårt att veta exakt vad som gäller, verkar det som. Vertigos C-M Edenborg har skrivit lite om det på sin blogg Vertigomannen.

Det skrivs därom på Svensk Bokhandels webbplats.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

8 Senaste redigerad av Thomas E (2009-09-18 08:39:12)

Jag vill ge ett allmänt råd till adlibris. Så fort de inte har ALLA böcker så slutar jag och antagligen många andra att handla där. Om jag av nu vill köpa en bok går jag dit först. Finns den inte där går jag till nästa handlare. Om det skulle hända 2-3 gånger på raken att adlibris inte har boken går jag aldrig dit igen.

Samma har redan hänt med mina CD och DVD-köp. Jag handlade alltid på ginza förut. Numera provar jag cdon först, sedan discshop. De har större urval. Någon krona hit eller dit på priset spelar ingen roll.

Edenborg verkar ha blivit mindre tvärsäker i sitt senaste blogginlägg:

http://vertigomannen.blogspot.com/2009/ … html#links

Att en stor distributionsaktör sätter press på småproducenter är ju i och för sig inte ovanligt.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Som konsument så tittar jag alltid på Adlibris kan jag inte finna boken där eller på amazon så anser jag att boken inte finns utgiven.....Som konsument antar man att allt finns på Adlibris.  Antar man inte kan vara så säker på det längre.

Troligen inte, om det är en bok man vill ha kan man nog söka litet till...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Uppenbarligen följer Bokus efter (KF-gruppen syftar väl bl.a. på dem?).

Man kan annars tycka att de skulle kunna gå lite varsamt fram med småförlagen eftersom tillhandahållandet av småförlagens böcker trots allt är en del av vad som ger webb-bokhandeln fördel framför de traditionella bokhandlarna. Den fördel de vinner på att ha "allt" är antagligen avsevärt större än deras vinster från försäljningen av dessas böcker - och större än småförlagens vinster av att finnas på Adlibris. För den som köper denna typ av böcker på Adlibris brukar nog veta exakt vad de är ute efter redan från början, och hittar de det inte där så googlar de.

Hittade den här http://www.svb.se/nyheter/sm%C3%A5-f%C3 … t-adlibris

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile