Tråd: Barnboksanalys

Jag läste en barnboksrecension idag och fastnade på följande mening:

"Nu utforskas en annan kvinnlig maktmekanism som gäller långt utöver småflicksvärlden".

Är jag den enda som tycker att en dylik analys inte har nånting att göra i en barnboksrecension?

Putte, 5 år: "Har du läst Giraffen och blomkruksbrigaden?
Stella, 6: "Nej, den har ingen sociologiskt budskap och förstärker dessutom den heteronormativa pakten."

Får det inte bara vara roligt nuförtiden?

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Sv: Barnboksanalys

Sebastian skrev:

Får det inte bara vara roligt nuförtiden?

Nej.

Håll dig till ämnet Rosen... säger moderatorn.

Sebastian skrev:

"Nu utforskas en annan kvinnlig maktmekanism som gäller långt utöver småflicksvärlden".

Är jag den enda som tycker att en dylik analys inte har nånting att göra i en barnboksrecension?

Det är du säkert inte, men jag tycker att om analysen är intelligent och rimlig så hör den definitivt hemma där om recensenten vill göra den. En recension skall upplysa läsaren, och vilka termer den gör det i tycker jag spelar mindre roll än själva, tja, upplysningen.

Du är förmodligen inte den ende som tycker det, men jag håller inte med dig. Recensionerna riktar sig till vuxna, och barnboksrecensioner bör utföras lika seriöst som recensioner av vuxenlitteratur. Maktmekanismer och könsroller är närvarande i de flesta barnböcker, och bör granskas då och då. Ha roligt är en sak, analysen en annan, och själv tycker jag att båda är viktiga.

Huruvida recensionen ifråga var vettig och relevant eller pseudointellektuell smörja gripen ur luften är förstås en helt annan sak.

(Och naturligtvis bör man då och då lämna analyserna därhän när det gäller ALL kultur och istället luta sig tillbaka och bara låta sig underhållas.)

/ola

mikke schirén skrev:

Håll dig till ämnet Rosen... säger moderatorn.

Ju precis det jag gör; ett till exempel på när de inte gillar att man bara har roligt.
Jag växte upp när de härjade som värst, ständigt uppdykande för att förklara att ens favvoserier och dito böcker inte hade något existensberättigande eftersom de inte tog upp något om västvärldens utsugning av tredje världen och förmodligen gick USA-imperialismens ärenden. Jag började rita serier till stor del som ett fett up yours till de prussiluskorna.

På 80-talet gick det relativt bra att bara ha roligt, men de har gradvis gjort comeback sedan dess, delvis korstågande kring andra ämnen men i stort sett med samma gamla fasoner. Och den här gången är de inte Hem och Skola-tanter som snart ska gå i pension...

Håller med Rosen om att det var ljusare på 80-talet men nu är det mer tillbaka i... tja...

Det enda jag som barn brydde mig om var att boken var fantastisk, mysig, spännande, förtrollande, snyggt tecknat, allmänt ja du vet - "majsigt" 

*drömmer sig bort**

Roligt eller allvarligt. Varför måste det ena utesluta det andra?

Själv kan jag underhållas av Bruce Willis-filmer ena dagen för att nästa dag analysera dem ur ett postmordenistiskt, sociologiskt och queerfeministiskt perspektiv.

Sen kan jag utan vidare gå tillbaka till "underhållnings"-läget igen.

Det kanske helt enkelt är så att ni har mer begränsade intellekt än vad jag har...?

/ola

Ola Hellsten skrev:

Själv kan jag underhållas av Bruce Willis-filmer ena dagen för att nästa dag analysera dem ur ett postmordenistiskt, sociologiskt och queerfeministiskt perspektiv. Sen kan jag utan vidare gå tillbaka till "underhållnings"-läget igen.

Fel spår; det är inte en fråga om ifall man kan, eller ens vill, utan om ifall man måste.
Visst kan man analysera Brucan-rullar ur ett sociologiskt perspektiv (även om det kan bli lika relevant för filmskaparnas intentioner som att bedöma, säg, Maus utifrån mängden tuttar och slambam-action) -- det är när det blir obligatoriskt som man inte längre bara får ha roligt.

Det kanske helt enkelt är så att ni har mer begränsade intellekt än vad jag har...?

Fullständigt omöjligt. smile

Ola Hellsten skrev:

Roligt eller allvarligt. Varför måste det ena utesluta det andra?

Själv kan jag underhållas av Bruce Willis-filmer ena dagen för att nästa dag analysera dem ur ett postmordenistiskt, sociologiskt och queerfeministiskt perspektiv.

Analys är inte samma sak som recension. De fyller olika behov och har olika målgrupper.

Kvinnliga maktmekanismer i en barnboksrecension är (i mitt tycke såklart) lika relevanta som en analys av vem av de i en bilderbok illustrerade kvinnorna som har de största tuttarna.

Insekt-polisen

Sebastian skrev:

lika relevanta som en analys av vem av de i en bilderbok illustrerade kvinnorna som har de största tuttarna.

Därmed inte sagt att det inte händer att barnboksläsare analyserar dem ur just det perspektivet. wink
Fast de skriver inte om det i kulturspalterna efteråt.

Ola Hellsten skrev:

DET var roligt.

13 Senaste redigerad av Magnus K (2006-03-12 16:59:26)

Sebastian skrev:

Kvinnliga maktmekanismer i en barnboksrecension är (i mitt tycke såklart) lika relevanta som en analys av vem av de i en bilderbok illustrerade kvinnorna som har de största tuttarna.

Barnboksrecensioner vänder sej till vuxna, detta för att de vuxna ska bli informerade om vad de köper till sina barn. Vad som ska tas upp i recentionen är de estetiska kvalitéterna, alltså hur bra texten och bilderna är, men också de värderingar boken för fram. Dessa får man fram genom att göra en analys av bokens ideologi.

Med andra ord, att ta fram kvinnliga maktmekanismer i en barnbok är helt relevant.

Det skulle jag gjort, om jag funnit nåra. Jag recenserade barnböcker åt DN i över tjugo år.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Ola Hellsten skrev:

/ola

Jo, jag HAR ett mer begränsat intellekt än du Ola.

Jag är hedonist medan du är moralist.

Sebastian skrev:

Analys är inte samma sak som recension. De fyller olika behov och har olika målgrupper.

Beror helt och hållet på vilket forum recensionen publiceras i och vad det har för målgrupp. Analys kan vara en viktig del av en recension.

Sebastian skrev:

Jag är hedonist medan du är moralist.

För en som bara har träffat mig på nätet uttalar du dig märkligt tvärsäkert om mig. Jag är nihilist, inte moralist.

mikael te skrev:
Ola Hellsten skrev:

DET var roligt.

Jag fattar inte det roliga. wink

/ola

16 Senaste redigerad av mikke schirén (2006-03-12 17:28:06)

Om det inte skulle vara relevant att diskutera "annan kvinnlig maktmekanism" i barnböcker vad är då relevant? Ur ett vuxet perspektiv handlar Rödluvan och vargen om helt andra saker än en flicka som ska hem till sin mormor, å samma sätt som att många sagor och berättelser för barn har ett annat syfte än det första ytliga - det är en ingen tillfällighet att Astrid Lindgren skapade Pippi Långstrump som en stark kvinnlig karaktär, det var ett syfte - ett syfte som inte är primärt för barnet som läser berättelsen eller får den berättad för sig - men något som den får med sig. En bra saga har, enligt mig, många bottnar - en av dem kan vara "kvinnliga maktmekanismer".

Ola He:

(ditt citat av mig säger "Sebastian" men...)

Moralist är inte så negativt som det låter, men jag kan backa där... men jag hade halvt rätt i och med att du INTE är hedonist (som jag, Rosen och antagligen även Sebastian är i denna barnbokstråd).

Jag älskar att anlysera saker men det är bara för min egen privata glädje, inte för att förbättra världen.  Alltså  jag är hedonist, tror jag?

Är det nån gång som recensioner skjuter över målet så är det barnboksrecensioner. Om ungen är kanon-nöjd och föräldern är missnöjd med boken då? Vad är boken då?

Fråga recensenten.

Bastion Styrbiskop skrev:

men jag hade halvt rätt i och med att du INTE är hedonist (som jag, Rosen och antagligen även Sebastian är i denna barnbokstråd).

Hedonist? Nej, jag är från Finland.

Insekt-polisen

Bastion Styrbiskop skrev:

Är det nån gång som recensioner skjuter över målet så är det barnboksrecensioner. Om ungen är kanon-nöjd och föräldern är missnöjd med boken då? Vad är boken då?
Fråga recensenten.

Jag tror att vi är ganska överens i praktiken (det tror jag f.ö. att vi är oftare än det kan verka). Men för att hårddra det och vara löjligt övertydlig: Om ungen är kanon-nöjd och boken förmedlar nazipropaganda, vad är boken då?

Min (inte så subtila) poäng är att det kan vara vettigt med barnboksanalyser för den vuxne barnboksköparen. Om den vuxne barnbokssköparen håller med eller vill ta till sig analyserna är en annan sak.

"Världsförbättrar-debatten" spar vi till en annan gång, men jag noterar än en gång att du gärna vill analysera min person utan att känna mig för fem öre.

/ola

Ola Hellsten skrev:

Om ungen är kanon-nöjd och boken förmedlar nazipropaganda, vad är boken då?

Uppenbarligen framgångsrik.

Göran Semb skrev:
Ola Hellsten skrev:

Om ungen är kanon-nöjd och boken förmedlar nazipropaganda, vad är boken då?

Uppenbarligen framgångsrik.

Nej. För om recensenten lyckas övertyga en majoritet av vuxna om att boken är nazipropaganda kommer inga barn kunna läsa boken. Det är nämligen vuxna som köper barnböcker. Och en sak är säker, inga bibliotek kommer köpa en bok om den kan ens misstänkas för att sprida nazism. Bokhandeln är jag också säker på skulle undvika boken av rent egenintresse. Inte vill dom få dåligt rykte...

Här ligger en viktig poäng med barnboksrecensioner. Dom kan fungera som ett filter mellan barnen och boken.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Magnus K skrev:

Nej. För om recensenten lyckas övertyga en majoritet av vuxna om att boken är nazipropaganda kommer inga barn kunna läsa boken.

Notera att jag inte sade något om recensenter etc i mitt inlägg. En propagandabok som älskas av den tänkta mottagaren är framgångsrik i sin strävan -- härav att det är positivt med analytiska och kritiska recensioner.

Ola Hellsten skrev:

Jag tror att vi är ganska överens i praktiken (det tror jag f.ö. att vi är oftare än det kan verka). Men för att hårddra det och vara löjligt övertydlig: Om ungen är kanon-nöjd och boken förmedlar nazipropaganda, vad är boken då?

Frånsett nazipropaganda och uppvigling till kastrering av män, behövs faktiskt tolkning av eventuella sociologiska fenomen tillföras en barnboksrecension? Verkar rätt så påklistrat. I rättvisans namn borde ju t.ex. Pippi Långstrump -böckerna alltid analyseras ur ekonomisk och samhällsomstörtande synvinkel; Pippis penninghushållning är ansvarslös, hon borde investera sina guldpengar i fonder och hennes brist på respekt mot poliser har redan format generationer av brottslingar!

För att inte tala om Loranga-böckerna, som uppviglar till djurmisshandel (tänk på tigrarna som hålls inlåsta), undermålig åldringsvård (Dartanjangs morfar får bo i ett träd) och förespråkar en familjemodell där kvinnan gjorts överflödig!

Sebastian

P.S. :-)

Insekt-polisen

Sebastian skrev:

behövs faktiskt tolkning av eventuella sociologiska fenomen tillföras en barnboksrecension?

Nej, det tycker jag inte. Däremot ser jag ingen anledning att förbjuda det heller. Allt hänger, som tidigare antytts, på hur väl det görs.

Göran Semb skrev:

Nej, det tycker jag inte. Däremot ser jag ingen anledning att förbjuda det heller. Allt hänger, som tidigare antytts, på hur väl det görs.

Håller med! Jag antar att jag i recensionen jag läste reagerade på hur påklistrat det kändes. Kanske det finns recensenter som är rädda för att en barnboksrecension inte i sig är tillräckligt högkulturell, vad vet jag.

Insekt-polisen