1 Senaste redigerad av pingo (2005-04-28 16:59:43)

Tråd: Print-On-Demand

Hej alla!

Jag är ny här, men inte ny inom serievärlden. smile

Jag har precis startat upp ett POD-förlag och kan erbjuda tidningspublicering.

Format: A5
Sidantal: 32
Omslag: Svart/vitt eller färg.
Papperskvalitet: 80gram (kopiatorpapper)

Det kostar ingenting (!) för upphovsmännen att ge ut tidningar hos mig. INGEN startkostnad eller sådant larv.
Tidningarna kostar 25 kronor (svart-vitt omslag) respektive 35 kronor (färgomslag), inklusive frakt.
Upphovsmännen tjänar egentligen inget på detta, mer än får ut tidningarna. Jag ger dock varje upphovsman 10 öre per publicerad och försåld sida (så om 100 tidningar säljs där du har med 10 sidor material får du 10 sidor * 100 exemplar * 10 öre = 100 kronor).

Upphovsmännen kan köpa ett visst antal tidningar till självkostnadspriser (individuella priser och överenskommelser).

Sidantal, papperskvalitet, format etc. kan ändras individuellt, men räkna med helt andra priser då.

Material levereras till mig via email som JPeG-bilder - inget annat. INTE PDF:er, GIF:ar eller liknande. JPeG-bilderna måste vara väldigt högupplösta. Alla upphovsmän behåller rätten till sina verk. Däremot tillåter Upphovsmännen att jag får använda bilderna i reklam för tidningen samt att jag inte behöver sluta sälja en tidning. Jag kan däremot inte publicera materialet i någon annan tidning eller annan form. Däremot kan upphvosmännen gärna sälja vidare sina alster om de vill.

Är du nyfiken på att publicera dig, så maila mig. Maila gärna med TVÅ (max TRE) seriesidor, som JPeG:s. Inte större än 200Kb. Jag vill bara se prov. Jag brukar inte tacka nej, det gör jag förmodligen bara om kraven på publicering inte hålls inom mina riktlinjer eller materialet är "olagligt" (hets mot folkgrupp eller liknande).

Maila mig: [email protected]
Se mer info på: www.penguincomics.com

Sv: Print-On-Demand

Trevligt initiativ.

Jag får total härlig Fizzo-nostalgikänsla av "32 sidor A5". Det rycker i tarmen!

4 Senaste redigerad av pingo (2005-04-28 16:59:58)

Jag får total härlig Fizzo-nostalgikänsla av "32 sidor A5". Det rycker i tarmen!

Hehe... Anledningen till "32 sidor A5" är såklart att det dels är "rätt" fanzine-format smile och dels är det billigt!
Priset hålls nere av att jag donar alla tidningar i samma format, såklart. Och att vika kopiator-A4 blir mycket billigt.

Men som sagt, andra format, papper och sidantal går självklart att ordna!

Trevligt initiativ.

Tack! smile

Anledningen varför jag gör det här är självklart att jag själv tröttnat på att betala en massa för att få ut mina tidningar. Priset blir oftast ändå det samma. Jag sålde en del fanzines tidigare för ca 15-20 kronor inklusive frakt, så 25-35 kronor inklusive frakt, per tidning, tycker jag är rätt överkomligt. Nu betalar kunden vad det kostar, och egentligen inte mycket mer. Vi upphovsmän gör ju så jäkla mycket ändå, så det känns inte som om vi ska behöva betala för att få ut våra alster också.