Tråd: Någon som animerar i flash?

Hejhej!

Har animerat en hel del sedan förut, då mest i 3D. Jag är dock teknisk som en ko och tänkte att det är lite lättare att sätta sig in i animationen i flash. Nåväl, böckerna är inköpta, pojkvännen som har koll på flash är fjättrad vid skrivbordet och nu återstår bara att sätta igång.
Tänkte fråga om det finns någon här som är van vid flashanimering eller animering generellt för den delen. vore skoj att ha lite folk att visa grejerna för smile
/Malin

Sv: Någon som animerar i flash?

Posta här, vetja!

Mitt grundtips är annars att testa ToonBoom. Tekniskt mer begränsat, men fan så mycket roligare och enklare att jobba i...

Mjo... behöver dock lära mig lite flash för att göra dataläraren glad så att han har något att sätta betyg på smile
(Men tack för tipset! )

Visst är det bra att kunna flash men för animation tycker jag det är ganska dåligt. Ett tips är att animera i något annat program och bara använda flash för att sätta ihop webbgrejer med. Moho är ett fantastiskt cut-out/vektoranimationsprogram med flash-export.
Posta din animation här, alltid kul att se.

moho?

webbsida.
Väldigt enkelt att animera i, nästan som "riktig" cut-out.
Flash låg i framkant när det gäller webbanimation fram till version 3, 4 nånting, sen slutade de utveckla sina animationsverktyg och koncentrerade sig på de interaktiva bitarna med en massa programmering och sånt. Nu finns det många andra verktyg som klår flash när det gäller animationsbiten men för att göra något annat än bara en video i flashformat så behöver man nog fortfarande använda sig av flash på sluttampen.
Vill du lära dig att göra grafiska presentationer med en massa knappar och snyggt lull-lull och lite animation så ska du absolut sätta dig vid flash men om det är animation du vill koncentrera dig på så finns det en massa andra bättre alternativ.

Mjo, måste dock lära mig flash i kursen smile
Har bara animerat i maya innan, fast de har ganska schyssta verktyg, men det är ju alltid lite olika mellan 2d och 3d...