Sv: Carl Barks eller Don Rosa?

Isf är jag nog sjuk, har mått lite dåligt idag.

Give me selfless, consecrated reprise
Not a worthless contribution to the science of lies.

77 Senaste redigerad av Ted (2006-08-15 09:38:36)

martinrebas skrev:

Att man föredrar Rosa framför Barks behöver inte betyda att man är dum! Inte nödvändigtvis. Man kanske bara är sjuk på något sätt eller så ser man väldigt dåligt eller är tillfälligt sinnesförvirrad.

Skönt att höra... smile

Det är bra att systM kan ta dissen så lugnt...
Tala med bönder på bönders vis, som sagt... wink

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

systM, hur mycket Barks har du läst? Har du läst t ex "Jul i Pengalösa"?

Wakuran skrev:

Jag är härdad, kommer från www.loading.se... där måste man tåla mobbning.
Fast det känns lite jobbigt att jag redan blir mobbad här, trodde ett tag att folk skulle vara snälla här.
sad

Göran Semb skrev:

systM, hur mycket Barks har du läst? Har du läst t ex "Jul i Pengalösa"?

Tja, ganska mycket Barks har det väl blivt ändå.
Ja, jag har läst Jul i Pengalösa, det är en riktig klassiker ju. smile

systM skrev:
Wakuran skrev:

Jag är härdad, kommer från www.loading.se... där måste man tåla mobbning.
Fast det känns lite jobbigt att jag redan blir mobbad här, trodde ett tag att folk skulle vara snälla här.
sad

Det kunde ha varit värre... Du kunde ha varit Nemi-fan... wink

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Med risk för att begå sociallt självmord; Vad är det för fel på Nemi nu då?!
Ok, den kanske inte alltid är så jätterolig, men bra ritad är den iaf... eller?

systM skrev:

Tja, ganska mycket Barks har det väl blivt ändå.
Ja, jag har läst Jul i Pengalösa, det är en riktig klassiker ju. smile

OK. Jag bara undrade, eftersom jag tycker Barks teckningar i bland annat den är av mycket, mycket hög klass.

Göran Semb skrev:

OK. Jag bara undrade, eftersom jag tycker Barks teckningar i bland annat den är av mycket, mycket hög klass.

Jasså du, får väl ta och leta upp den och läsa om den igen då... smile
Finns den i någon av årgångs-kalle böckerna? (eller vad man nu ska kalla dem...)

Jag tror bara jag har läst den på svenska i "Jag, Kalle Anka", men den måste ju finnas nån mer stans.

systM: Jag menade inte att vara elak, men din postning kändes som ett sådant upplägg. Och jag tycker *verkligen* illa om Don Rosas stil (av skäl som jag anger på sidan 2 i den här tråden).

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

/Martin, som tycker rätt bra om Nemi.

martinrebas skrev:

systM: Jag menade inte att vara elak, men din postning kändes som ett sådant upplägg. Och jag tycker *verkligen* illa om Don Rosas stil (av skäl som jag anger på sidan 2 i den här tråden).

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

/Martin, som tycker rätt bra om Nemi.

När jag skrev min första post hade jag inte läst igenom tråden, eller vad du ansåg om Don Rosa. Så när jag skrev "jag fattar inte hur folk kan tycker Barks ritar bättre än Rosa" (eller vad det nu var jag skrev...) så var det inte riktat till dig. Jag ville bara berätta min ståndpunkt i denna... debatten. smile
Jag ber väl också om ursäkt, om du trodde att jag skrev det bara för att jävlas med dig.

Och jag tog som sagt inte så illa upp, jag är relativt van. Men nu kan vi lägga detta missförståndet bakom oss och acceptera att du gillar Barks bäst och jag Rosa. ^^
Right?

/Rasmus Pettersson, din vän i etern.

Göran Semb skrev:

Jag tror bara jag har läst den på svenska i "Jag, Kalle Anka", men den måste ju finnas nån mer stans.

Jag-böckernas versioner är omredigerade för att passa formatet. Publiceringar på bl.a. svenska av historien finns i Inducks: http://coa.inducks.org/story.php/x/W+OS … c3%b6sa++_

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Carl Barks' serier är oftast mer "må bra"-serier medan Don Rosas oftast får en att tänka mycket efteråt på det man just läst. Ett exempel är de sista kapitlen i Farbor Joakims liv, som faktiskt verkligen fick mig att känna mig ledsen!

Jag har talat.

Vet inte Carl Barks är ju alltid Carl Barks, men det är klart, Don Rosa är ju nutid om man säger så... Vicar är ju inte helt fel heller!

Carl Barks

Han är i sina bästa stunder elegant och sublim. Någon här menade att Don rosa fick läsaren att in tanken återvända till serien, men Barks har snarare fått mig att drömma mig bort...
(Tex i verket där ankorna hittar det fyrkantiga folket i anderna. Jag läste det om och om igen när jag var liten)

Jag skulle kunna säga mer men kan nöja mig med detta: Rosa gör serier om Ankor, Carl Barks gjorde fantasieggande äventyrsserier där huvudpersonerna råkar vara Ankor.

martinrebas skrev:

Barks tecknar ibland trista bakgrunder, men när han är som bäst har han ett helt annat flyt i teckningarna än Rosa. Figurerna känns mer dynamiska, levande, och naturliga. Barks figurer är smidiga och kurviga där Rosas är passiva och formlösa.

Don Rosa kan få till det någon enstaka gång, som t ex i "skrikbilden" i nedre vänstra hörnet här (även om alla bilder är bättre än medel för Rosa - är de månne avritade från Barks bilder?):
http://www.duckmania.de/images/demo2.jpg

Ofta ser de tyvärr ut så här:
http://frames.free.fr/Images/picsou2.jpg

Hans figurer har en lite onaturlig kroppshållning, och han tecknar gärna figurer rakt framifrån och rakt från sidan, vilket är en sådan där sak som tioåringar ofta gör när de inte behärskar att rita figurer i 3d från alla håll, och som får bilder att se stela och onaturliga ut:
http://img158.echo.cx/img158/6251/ironchaos7zk.jpg

Don Rosa kan helt enkelt inte teckna ankor i realistiskt perspektiv från alla håll bekvämt, utan fuskar till det på olika sätt. Alla kanske inte irriteras över det, men jag gör det. På följande model sheet (vad heter det på svenska?) finns ett antal bilder som Rosa helt enkelt inte skulle kunna teckna:
http://www.fortunecity.de/spielberg/joh … donald.gif

Jag har faktiskt svårt att titta på Don Rosas bilder; många känns direkt groteska för mig. Hans stil verkar inte alls passa för ankor - alla små streck i hans bilder gör att hans stil snarast påminner om Robert Crumbs (om än med mindre realism, rörelse och sämre kompositioner):
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/karhukopla.jpg
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/kansi_kirje.jpg

Barks har luft i sina bilder, medan Rosa fyller allt med detaljer, och därmed missar möjligheten att lyfta fram element genom att skapa kontraster mellan olika delar av bilden.

Jag citerar från Wikipedias sida om "White space":

"White space should not be considered merely 'blank' space - it is an important element of design which enables the objects in it to exist at all, the balance between positive (or none-white) and the use of negative spaces is key to aesthetic composition. A page crammed full of text or graphics with very little white space runs the risk of appearing busy, cluttered, and is typically difficult to read. Judicious use of white space can give a page a classic, elegant, or rich appearance. "

Rosa har därtill ofta helt symmetriska kompositioner som dödar den sista eventuella antydan till liv.

--

Jag hoppas att det är något slags förklaring till varför folk, eller åtminstone jag, föredrar Barks. Jag har själv ofta svårt att få liv i mina bilder, men jag skäms åtminstone för det!

/M

Teckningsmässigt är nog ovanstående inlägg det som jag tycker bäst beskriver/förklarar Barks överlägsenhet någorlunda objektivt. 
När det gäller just teckningarna är säkerligen det mycket en generationsfråga vad man föredrar. De som läst och växt upp med mest Don Rosas i Sverige återgivna produktion som säkert representerar en av de bästa tecknarna får antagligen en naturlig positiv inställning även till det visuella även om det bör vara de genomtänkta historierna som sticker ut.

För den som likt jag själv är uppväxt med Carl Barks serier och tidigt hade tillgång till äldre serier som gjordes i original under hans teckningsmässiga storhetstid ca 1948-1955 blir det nog svårt att acceptera att någon inom rimlig tid kan bli lika skicklig tecknare OCH Disneyhistorieberättare i helhetsintryck.
Redan på 1950- och 1960-talen och framför allt efter det fanns det många exempel på estetiskt hemska serietecknare i Kalle Anka, speciellt kring 1965-1966 dök det upp sådana serier ofta usla storymässigt också. Då i 10-årsåldern började jag förstå att det var STOR skillnad i kvalitet teckningsmässigt mellan olika serier. Carl Barks serier stack ut som kvalitet i synnerhet som speciellt de längre äventyren - även på 1960-talet - ofta höll god kvalitet också storymässigt, t ex Den flygande holländaren (som i USA kom sent 50-tal). Men under storhetstiden före ca 1956 var Barks unik.

Don Rosa är ju en gammal Barksfantast och ingenjör som dock var så fascinerad av Barks värld att han själv började teckna och framför allt upenbarligen konstruerade intelligenta längre historier som i mycket byggde på Barks universum men, nästan lite vetenskapligt, försökte förklara och knyta an till kända Barks-historier.  På det området tror jag han är svår att överträffa, men teckningsmässigt är stilen som sagt lite väl extrem och underground-mässig. Barks känns som den större naturbegåvningen dock.

Själv har jag bara läst omkring 5-6 längre tidiga Rosa-serier som t ex Cash Flow och Last Sled to Dawson, så jag får nog "läsa på" mer framöver eftersom så många har Rosa som klar favorit numera. Det lilla motstånd jag känner eller känt gäller nog att Rosa kanske FÖR mycket konstruerar historier med mål att knyta an till speciella Barks-serier men å andra sidan borde det nog vara just det som potentiellt kan attrahera Barks-fanatiker som jag som inte direkt attraheras av teckningsstilen men som t ex läst "One-shotarna" dvs de långa Kalle-serierna i USA-utgåvorna av Barks 1942-1952 sisådär 20-30 ggr vardera under årens lopp och likaså kanske något färre ggr de därpå följande Uncle Scrooge-äventyren från 1952-1966  :-)

Jeg samler på Carl Barks, Al Taliaferro, Tony Strobl, Jack Bradbury, William Van Horn, Freddy Milton, Daan Jippes, m.fl.

Men ikke Don Rosa, selv om jeg ejer hans første Ande historie fra Gladstone (den er sikkert penge værd). Og heller ikke nogen Italienere, ingen Scarpa eller Vicar til mig.

Milton og Jippes har jeg ikke så meget af. Milton er virkelig god, han har lige haft en Donald Duck historie i Anders And Ekstra for nogle måneder siden.

Don Rosa kommer jeg nok aldrig til at samle på, men jeg gemmer "Uncle Scrooge" hæftet med "Son of the Sun".

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck