Sv: Carl Barks eller Don Rosa?

Greeneck skrev:

Martinrebas, tycker du om Marco Rotas stil?

Jag är ingen stor ankfantast, så jag är inte bekant med hans stil, men att döma av Google Image Search så verkar han vara kompetent men lite tråkig.

Oj, folk pratar ju faktiskt om att Don Rosas stil liknar Crumbs i början av tråden! Jag som trodde jag upptäckt något nytt och originellt.

Personligen håller jag bägge som de främsta anktecknarna. Om jag skall välja, tar jag nog ändå hellre Rosa, inte för att han skulle vara bättre, utan helt enkelt därför att jag har läst det mesta av Barks' produktion, medan en ny Rosaserie är just ny. Dessutom tycker jag om Rosas sätt att anknyta till tidigare serier, både av Barks och av honom själv, samt till historien. Jag är svag för byggare av fiktiva världar. Det ger också Rosas serier en sofistikerad känsla, som tilltalar mig som vuxen. Att Barks var ett geni säger sig självt.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

> Oj, folk pratar ju faktiskt om att Don Rosas stil liknar Crumbs i början av tråden!

Eller Basil Wolvertons? "Du använder alla de där små strecken för att dölja att du inte kan teckna."

Ola Hammarlund skrev:
Greeneck skrev:
knös skrev:

Är det någon annan än Don Rosa som någonsin har tecknat en död anka i någon serie

Vilken död anka var det?

I "The life and times of Scrooge McDuck"/"Farbror Joakims liv" gick det inte att undvika den punkt i Joakims liv när hans föräldrar gick bort. Har du inte läst den, så har du något att se fram emot!

Gick hans pappa bort i "En miljardär i högländerna"?

Jag har talat.

Ja,hans spöke står i ett slottsfönster med sin fru och vinkar adjö när Joakim och systrarna reser bort.
Ett par väldigt fina teckningar,tycker jag.

När gick hans mamma bort då?

Jag har talat.

Hans mamma finns med i första kapitlet i Farbror Joakims liv  och står på kajen och tar farväl när Joakim åker ut på sina första äventyr ca 1880.
Hon finns inte med några kapitel senare när han efter några år kommer tillbaka hem för att hjälpa till med försvaret av von Anka-borgen.
Det kapitlet är daterat 1885.

Här hittade jag lite information om Joakims mamma:
http://duckman.pettho.com/characters/downy.html

Han får väl ett brev om att hans mamma är sjuk och att han måste komma hem nån gång?

Mäc skrev:

Han får väl ett brev om att hans mamma är sjuk och att han måste komma hem nån gång?

I kapitel 8 "En argonaut i Klondike". I kapitel 9 är han hemma och besöker hennes grav. I slutet av det kapitlet far han och systrarna till Amerika, medan pappans spöke vinkar farväl.

Ola Hammarlund
Terentius

62 Senaste redigerad av Micael Grenholm (2006-04-12 11:33:41)

I serien "Brev hemifrån" är det ju också lite om Joakims föräldrar, i alla fall i sista delen (som tyvärr är den enda jag har).
Mamman heter ju Dunhilde O'Rapp, och när Joakim läser brevet från sin pappa så står det i början något i stil med "Jag skulle som vanligt besöka din mors grav när jag fick syn på tempelherrordens emblem..."

Don Rosa har säkert pusslat ihop det så att hon dog i sjukdomen ni snackade om.

Jag tycker Don Rosa bara har tagit steget längre än vad Carl Barks någonsin gjorde, "Joakims liv" är ju en helt underbar serie med hyllningar i sista delen till tex filmen; Citizen Cane (stavade jag rätt nu?)

"Citizen Kane"

Hmmm, jag kommer ihåg när han blev knockad och fastbunden av den där elaka grisen (som jag tyvärr glömt vad han hette nu... ) i det långa avsnittet i Yukon...

Då tjuvläste de ju ett brev från hans pappa, som jag läste både i svensk och norsk översättning...
Den där grisen retade iaf Joakim på två olika sätt i översättningarna, i den svenska sade han ungefär
"Så, vi ska inte vara elaka mot en stackars anka vars mor är sjuk."
och i den norska
"Stille! Dere må ikke väre så vemmelige mot en stakkers morlös gutt".

(Efter det hann han bara säga "Oj..." wink )

Uhmm, nu hittade jag de där serierna tydligen, på svenska hette grisen Kufe Knyck, och på norska Sleipe-Simon, (ung listiga/opålitliga Simon)

Vet inte hur texten går i det amerikanska originalet...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

65 Senaste redigerad av Göran Semb (2006-07-20 22:46:15)

"You boys really shouldn't be so mean to a poor little motherless lad!"

OK, tack, undrar varför Stefan Diös mildrade det... =S
Det kanske är ändrat i samlingsvolymen, men om man orkar leta upp nr. 31/93 så borde jag minnas citatet någorlunda korrekt... =S

Verkar bara ha just det numret på norska...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

DON ROSA!!!!!

----------------------------
www.carromic.com

Wakuran skrev:

OK, tack, undrar varför Stefan Diös mildrade det... =S
Det kanske är ändrat i samlingsvolymen, men om man orkar leta upp nr. 31/93 så borde jag minnas citatet någorlunda korrekt... =S

Verkar bara ha just det numret på norska...

Det är ändrat i samlingsvolymen:

I serietidningen: "Tss! Ni får inte vara så elaka mot lille Joakim när hans mamma är sjuk!"
I samlingsvolymen: "Tss! Ni får inte vara så elaka mot stackars moderslöse lille Joakim!"

Och skurken, Soapy Slick på engelska kommer från Barksäventyret "Åter till Alaska". Barks i sin tur inspirerades av en äkta skurk från Yukon, Soapy Smith (han lär ha öppnat en telegrafstation i guldfälten, utan telegrafledningar - de utgående telegram som lämnades in gick aldrig iväg och de inkommande hittade han på själv).

Ola Hammarlund
Terentius

Ola Hammarlund skrev:

(han lär ha öppnat en telegrafstation i guldfälten, utan telegrafledningar - de utgående telegram som lämnades in gick aldrig iväg och de inkommande hittade han på själv).

Ungefär som det här forumet, där alla inlägg i själva verket skrivs av Ola H, moderatorerna samt en inhyrd David Liljemark för arbetstopparna.

Jag misstänker att skillnaden mellan tidningen och samlingen kan bero på en tänkt skillnad i medelålder på de respektive målgrupperna.

Barks. Jag tycker om de flesta av Rosas serier men Barks är enligt min mening överlägsen.

Ständigt denne Olrik!

Carl Barks är helt klart den bäste. Don Rosa har gjort och gör en del superba serier: fina teckningar och bra manus. Men han ligger ett eller flera snäpp (beroende på hur man jämför) under Carl Barks, vars teckningar och historier ofta är oemotståndliga och helt klart övelägsna.

Regnår. En näktergal ur avundens alla kronor kallas ned nu. Varulagret känner ånger.

Lätt Don Rosa, han tecknar bättre än alla andra kalle anka tecknare och hans historier är... alldeles underbara. big_smile
Jag förstår, ärligt talat, inte hur man kan tycka att Barks ritar bättre än Rosa. Men jag kanske är för ung och... för dum?

Give me selfless, consecrated reprise
Not a worthless contribution to the science of lies.

Jepp. (Just kidding.) Barks skapade det Rosa vidareutvecklat. Därför, och eftersom Barks har en suverän linje och fantasi medan Rosa bara har en suverän fantasi, håller jag Barks främst.

Meh. Möjligt att Barks skapade det, men Rosa gör det bättre. Har iofs ingen Barksserie framför mig och jag kommer inte ihåg så noga hans teckningsstil, men jag fördrar iaf Rosa. Kan knappt komma på någon serietecknare som ritar/skriver manus bättre än Don Rosa just nu.
Så fucking bra är han... enligt mig då. smile

Give me selfless, consecrated reprise
Not a worthless contribution to the science of lies.

Att man föredrar Rosa framför Barks behöver inte betyda att man är dum! Inte nödvändigtvis. Man kanske bara är sjuk på något sätt eller så ser man väldigt dåligt eller är tillfälligt sinnesförvirrad.