Tråd: Carl Barks eller Don Rosa?

Vem anser du vara bäst i det stora hela? Jag vet att många av de som är i min ålder (15 år) och  liknande tycker att Don Rosa är den bäste och jag gillar verkligen bägge två. Jag har en komplett Don Rosa-samling av det som publicerats i Sverige och en del utländska. Samtidigt så köper jag ofta Barks-böcker och jag vet att om jag varit en del år äldre så hade jag köpt alla guldböcker och bästisar och sånt! Men vad tycker du?

Sv: Carl Barks eller Don Rosa?

Don Rosa, hel klart. Främst för att han är den enda kalle Anka/Farbror Joakim tecknare som fått mig att skratta åt serierna, åtminstone som jag minns, men också för de underbara historierna. Barks historier är i och för sig väldigt bra de också, men jag föredrar ändå Don Rosa.

Mikael Sol skrev:

Ritar inte Don Rosa lite som Robert Crumb?

eller är jag ute och cyklar?

Tänk om Egmont skulle be Crumb att göra lite Kalle Anka. :-)
Den seriern skulle jag vilja läsa.

Den dagen den glädjen big_smile

Haha! Jo, men Don har blivit beskylld för att härma Crumb ibland....

beheaded skrev:

Vem anser du vara bäst i det stora hela?

Jag tror att Don Rosa skulle ta illa upp av den frågan wink

Jag är osäker. Don Rosa är en sann anknörd som älskar sina figurer, och den kärleken lyser igenom. Don Rosas serier har ofta handlingar med teman från Science Fiction eller liknande nördiga genres som jag gillar. Å andra sidan upplever jag att Carl Barks serier ofta är bättre rent berättelsemässigt. Han hanterar serien som berättarmedie skickligare. Men det är en personlig åsikt.

Sen kan man ju inte bortse från den senioritet som Barks naturligtvis åtnjuter.

/Kalle B

Carl Barks är överlägsen som tecknare, men Don Rosas berättelser är skönast. drömmen vore alltså en Don Rosa som tecknar som Barks tongue

... eller tvärtom. Don Rosa tecknar bättre än Carl Barks, i de flesta fallen, tycker jag iallafall, även om det lätt blir stelt ibland.

Känner mig som djävulens advokat nu... Vill inte hamna i någon polemik om något som i grunden bara är tycke och smak... Men jag måste erkänna att jag tycker Don Rosa är grymt överskattad. Att han är inspirerad av Barks och vill hylla honom hjälper inte när hans historier oftast är halvtaskiga derivat av Barks verk.

Att Barks skulle teckna stelare än Rosa kan jag inte förstå hur någon kan tycka. I mitt tycke har Rosas teckningar ingen riktig dynamik och hans figurers kroppspråk och mimik är ganska klumpiga... åtminstone jämfört med Barks subtiliteter.

Ska man hylla Barksinspirerade Disneytecknare så tycker jag att såväl William van Horn som Freddy Milton är klart intressantare än Don Rosa.

/ola

”... Att Barks skulle teckna stelare än Rosa kan jag inte förstå hur någon kan tycka...”
nu tror jag ifs att GEAS syftade på don Rosa med sin kommentar om stelheten, men när det gäller tecknandet kan jag bara hålla med dig.
don Rosa är ingen tecknare i ordets klassiska mening, men jag tycker mycket om vissa av hans historier (t ex The Quest for Kalevala, Sammon salaisuus), och han gör sin egen grej med ankorna istället för att enbart ”förvalta ett arv”.

en som kan hålla i pennan och på övertygande vis föra den över pappret?

Klart Rosa är en tecknare, även i ordets "klassiska" mening. Att sätta en kvalitetsaspekt på definitionen av ordet "tecknare" är ju bara löjligt, eftersom varje sådan definition då av nödvändighet kommer att vara ytterst subjektiv.

/Kalle B

vad jag vet sa jag inget om någon kvalitetsaspekt, bara konstaterade att don Rosa _inte_ är någon tecknare i klassisk mening. alltså la jag inte in någon värdering.

men om vi vänder på det; på vilket sätt anser du don Rosa vara en tecknare av den gamla skolan?

Du skrev:

rama skrev:

en som kan hålla i pennan och på övertygande vis föra den över pappret?

Om inte det är en värdering så vet jag inte vad det är. För vad menar du annars med ordet "övertygande"? Att Rosa kan teckna torde stå bortom alla tvivel. Om du inte tycker att han kan teckna "övertygande" så är det just en värdering och inget annat.

rama skrev:

men om vi vänder på det; på vilket sätt anser du don Rosa vara en tecknare av den gamla skolan?

Byt inte termer nu! Vi har inte talat om "den gamla skolan". Jag vet inte ens vad "den gamla skolan" är, och kanske tillhör Rosa den inte, men i sådana fall tillhör han någon annan skola. För en tecknare är han.

/Kalle B

med tecknare av den gamla skolan avser jag en person vars tecknande är tekniskt näst intill fulländat, yrkesmässig perkfektion. kort sagt en person som tecknar riktigt bra. tecknarstil däremot är något som kan uppfattas som snyggt eller fult (vad du kallar för subjektiv tolkning).
don Rosa är ingen tecknare av gamla skolan, eller vad jag i ett tidigare inlägg kallade ”tecknare i ordets klassiska mening” (det har han även sagt själv).

Din definition känns godtycklig och inte särskilt användbar.

Om "tecknare" - i den klassiska bemärkelsen - inte betyder något annat än "en mycket skicklig tecknare", varför då inte använda uttrycket "en mycket skicklig tecknare"?

/Kalle B

Okej... Jag föredrar nu för tiden att läsa Don Rosa. Men det känns som om herrarna är svåra att jämföra. Rosa verkar vända sig till en mer vuxen målgrupp.
Ja, jag kan tycka att han tecknar lite som Crumb på sättet att skraffera och de lite "degiga" (i brist på bättre ord) formerna på karaktärerna.
Det här med klassisk mening med tecknare tycker jag är helt snurrigt. Man är väl inte bara tecknare om man tecknar vad som anses vara tekniskt perfekt enligt Disney-corporationens standard? Vad som är en tekniskt skicklig och övertygande tecknare ligger ju i betraktarens öga...

Heps Fury skrev:

Din definition känns godtycklig och inte särskilt användbar.

Om "tecknare" - i den klassiska bemärkelsen - inte betyder något annat än "en mycket skicklig tecknare", varför då inte använda uttrycket "en mycket skicklig tecknare"?

/Kalle B

du har en poäng med att man lika bra kan säga ”en mycket skicklig tecknare”, men jag håller inte alls med om att definitionen är godtycklig. har man förståelse och känsla för linjen är det lätt se när en tecknare är mycket skicklig. och om man ska vara elak kan man konstatera att tecknarna och illustratörerna numera enkelt kan delas i tre grupper; de som kan sitt hantverk, de som kan sitt hantverk men tecknar avsiktligt som om de inte kunde (vilket ibland har sina poänger), samt de som inte kan. min åsikt är att den första gruppen inte längre är så stor...

Peter Hallin skrev:

Man är väl inte bara tecknare om man tecknar vad som anses vara tekniskt perfekt enligt Disney-corporationens standard? Vad som är en tekniskt skicklig och övertygande tecknare ligger ju i betraktarens öga...

absolut inte, men som jag påpekade i mitt svar till Kalle B känner man igen en skicklig tecknare på linjen oavsett stilen. utförandet (den tekniska skickligheten) och stilen (manéeret man tecknar på) är inte alls samma sak ^_^

beheaded skrev:

Vem anser du vara bäst i det stora hela?

Barks. Han var en suverän tecknare med en spänstig, mycket levande linje, och han skapade den värld (inklusive figurerna) som Rosa skapar sina serier i.

Men eftersom jag inte läst om Rosas serier lika mycket som Barks', och eftersom Rosa gör modernare, på ett sätt mer sofistikerade serier som medvetet vänder sig till en något vuxnare målgrupp, läser jag i nuläget hellre om Rosas serier.

Carl Barks.
Bara för att jag läste han så mycket när jag var liten.
Eller Don Rosa.
Bara för att jag tycker att han är bäst just nu.

Carl Barks. Det är möjligt att Don Rosa har vuxnare manus, men det har jag inte haft möjlighet att upptäcka eftersom jag inte står ut med hans groteska, stela och plottriga teckningar.

Barks var en ofantligt mycket bättre tecknare än Rosa, men det Rosa tappar i tecknarbegåvning ger han tillbaka i form av kärlek till det han gör.
Och Rosas manus är för det mesta mkt bättre än Barks.

Håller absolut på Don Rosa här. Jag tycker att han är en bättre äventyrstecknare och det är de serierna jag gillar bäst.

Lite OT. Är det någon annan än Don Rosa som någonsin har tecknat en död anka i någon serie

Nej, inte vad jag vet....

Don Rosa är sådär, Carl Barks=Bäst!!:D

Den som är nästbäst är Vicar!!:P