Tråd: Hur styra upp nya poster

Undrar lite hur upplägget är när man skriver in nya poster. Ska det svenska originalnamnet vara huvudartikeln som andra namn länkar till, eller ska huvudartikeln vara originalnamnet? Har sett att det finns exempel på båda.

Om en post både kan vara en serie och en serietidning, vad ska komma först?

Jag skrev tex in den amerikanska serien Krutrök, men det är ju också titeln på den svenska tidningen där serien publicerades i sverige (och såg sedan att det länkades till sidan från Svenska serietidningar).

Och exemplet ovan gav mig lite mer huvudbry. Serien heter ju Gunsmoke i original, och det är också namnet på den amerikanska tidning den publicerades i. Ska då Gunsmoke vara en egen artikel eller hänvisa till Krutrök?

Någon som begriper vad jag menar och vill skola in mig på den rätta vägen?

Sv: Hur styra upp nya poster

vet inte om det är bestämt så mycket om detta,men här är iaf mina åsikter:

huvudartikeln bör vara det som är mest känt här i Sverige. Det som är mest troligt att folk söker på, helt enkelt. I de flesta fall är detta den svenska titeln. Men så länge man lägger in redirects som gör att alla tänkbara sökord om en sak hamnar på samma artikel i slutändan är det ju inte heller så värst viktigt.

Artiklar som kan syfta både på en serie eller en serietidning bör så småningom delas upp i separata artiklar. I det här fallet Krutrök (serie) och Krutrök (serietidning), med en hänvisning till båda från en sida med namnet Krutrök. Men så länge en artikel inte är särskilt stor kan det vara lika bra att ha all info (om både serie och tidning) på samma artikel.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Sv: Hur styra upp nya poster

Sir-L skrev:

Undrar lite hur upplägget är när man skriver in nya poster. Ska det svenska originalnamnet vara huvudartikeln som andra namn länkar till, eller ska huvudartikeln vara originalnamnet? Har sett att det finns exempel på båda.

Generellt brukar vi välja det namn som är mest känt i Sverige, precis som Andreas säger.

Om en post både kan vara en serie och en serietidning, vad ska komma först?

Först hur då?

Jag skrev tex in den amerikanska serien Krutrök, men det är ju också titeln på den svenska tidningen där serien publicerades i sverige (och såg sedan att det länkades till sidan från Svenska serietidningar).

Och exemplet ovan gav mig lite mer huvudbry. Serien heter ju Gunsmoke i original, och det är också namnet på den amerikanska tidning den publicerades i. Ska då Gunsmoke vara en egen artikel eller hänvisa till Krutrök?

Det här är det svåraste problemet. Ett tag delade jag upp alla artiklar så att det fanns en post för t.ex. serien och svenska tidningen "Acke" och en för amerikanska tidningen "Archie". Men det blev fånigt eftersom det resulterade i en mängd artiklar som nästan inte innehöll något, eller som dubblerade information. Så nu är den biten lite hipp som happ. Vi får försöka samla oss till diskussion och beslut om det.

/ola