Sv: Vilken serie är detta?

David Haglund skrev:
Magnus K skrev:

Det förekom att man redigerade om serier från USA genom att ta bort bubblorna och lägga texten under rutorna. I Hemmets Veckotidning t ex

Mycket intressant! Har du något exempel?

Det var ju Tom Trick(Brick Bradford) och Knoll&Tott eller om det nu var Pigge&Gnidde som hanterades på detta sätt. Det var väl även en Musse Pigg-serie också?

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Aha. Jag läste något om det i Horsts "De första serierna", men han gick aldrig in närmre på några exempel.

"Texten under rutorna började redan på den här tiden anses gammaldags av läsarna i USA, annat var det i Europa där man under lång tid t.o.m. tog bort pratbubblorna och ersatte med text",

ung, inget ordagrannt citat...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Magnus K skrev:

Det förekom att man redigerade om serier från USA genom att ta bort bubblorna och lägga texten under rutorna. I Hemmets Veckotidning t ex

Det var det jag argumenterade mot att det var fallet med "Ann", och på den punkten verkar vi eniga.

Magnus K skrev:

Jag är ganska övertygad om att den är importerad, förmodligen från Frankrike, Italien eller Spanien.

Jag är tveksam. Har aldrig sett några spanska eller italienska serier i den här stilen. Jag tycker både teckningsstilen och textmängden pekar längre norrut. Frankrike kanske, men på 50-talet hade ändå pratbubbleserien slagit igenom rätt ordentligt där. Den här formen kan förstås ha levt kvar i fransk veckopress - den har jag inte sett mycket av från den tiden.

Men vad sägs om en kompromiss: att vi bestämmer att serien är holländsk?

Tror du man kan maila Lambiek eller något? De verkar ju ha rätt bra koll, där.

"Den är alldeles för skickligt tecknad för att vara svensk"

Öhhhhhhh?

Göran Ribe skrev:

Jag är tveksam. Har aldrig sett några spanska eller italienska serier i den här stilen. Jag tycker både teckningsstilen och textmängden pekar längre norrut. Frankrike kanske, men på 50-talet hade ändå pratbubbleserien slagit igenom rätt ordentligt där. Den här formen kan förstås ha levt kvar i fransk veckopress - den har jag inte sett mycket av från den tiden.
Men vad sägs om en kompromiss: att vi bestämmer att serien är holländsk?

Jag funderade också i dom banorna, så OK!

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

longshot skrev:

"Den är alldeles för skickligt tecknad för att vara svensk"
Öhhhhhhh?

Dom svenska tecknare som var så skickliga känner vi igen och det är ingen av dom.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:

Fortsätter på denna tråden med en annan serie jag undrar över.

Familjen Ura-Kaipa, känd från Seriemagasinet. Någon som vet något om denna serie?

Info från Seriekatalogen 92-93, Familjen Ura-Kaipa, amerikansk söndagsserie, i original "Peter Piltdown" av Mel Eaton.

Rättning, efter litet googlande verkar det vara en typo (i Katalogen tror jag) för Mal Eaton. Ursäkta. Finns litet info om Peter Piltdown på Toonopedia.

Wakuran skrev:
Wakuran skrev:
Sir-L skrev:

Fortsätter på denna tråden med en annan serie jag undrar över.

Familjen Ura-Kaipa, känd från Seriemagasinet. Någon som vet något om denna serie?

Info från Seriekatalogen 92-93, Familjen Ura-Kaipa, amerikansk söndagsserie, i original "Peter Piltdown" av Mel Eaton.

Rättning, efter litet googlande verkar det vara en typo (i Katalogen tror jag) för Mal Eaton. Ursäkta. Finns litet info om Peter Piltdown på Toonopedia.

Ok, det hade jag helt missat fast jag var inne och kollade på Toonopedia

Jag börjar mer och mer tvivla på att "Familjen Ura-Kaipa" verkligen är "Peter Piltdown". De exempel som jag hittar på Internet visar en serie med annan stil.

Jämför med strippen på följande länk:

http://img.auctiva.com/imgdata/2/8/2/2/ … 0199_o.jpg

Don Markstein på Toonopedia har en annan länk.
http://www.toonopedia.com/piltdown.htm

Jag kan förstå vad du menar, annars. Skulle vara intressant att se var Seriekatalogen hämtat sina uppgifter ifrån.

Hmm, Press & Publicity verkar ju ha varit en svensk pressagentur, men de kanske iofs kan ha importerat amerikanska serier...

Det rätta svaret leverades på SeF:s maillista av Joakim Gunnarsson:

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Det rätta svaret leverades på SeF:s maillista av Joakim Gunnarsson:

Snyggt jobbat!

Dags att damma av denna tråd.

"Anne och kärleken"

Vet någon orginalnamnet och upphovsmän på serien "Anne och kärleken" nedan?
Bilden är hämtad från veckotidningen Hela världen nummer 36 1957.

http://www.sir-l.com/images/anne_och_karleken_19__0511.jpg
http://www.sir-l.com/images/anne_och_karleken_signatur.jpg

Jag hittade en svensk bok med samma namn av Mary Stolz, ingen aning om serien är en seriebearbetning av denna.
http://www.bokborsen.se/Stolz%2C+Mary%3 … 1_2311.htm

Eftersom det är Stan Drakes signatur skulle jag tippa på väldigt tidig "Heart of Juliet Jones". Den började ju 53, med manus av Elliot Caplin. (Det ser också ut som pappa Pop och lillasyster Eve i tredje strippen.)

"The Heart of Juliet Jones" av Stan Drake. På svenska mer känd som "Eva och jag".

Slagen av Göran med 39 sekunder .... :-)

In your face med 39 sekunder, Olof! (Och vice versa med två!)

Mr Gordon har snott Dick Tracys hatt? Vilken jävel!

Man tackar och bockar!

Nu har du chans till revansch Olof!

"Vicky i baletten"

Vet någon ev. orginalnamnet och upphovsmän på serien nedan? Tycker mig har läst vad serien heter i original men kommer inte ihåg vart.
Bilden är hämtad från Allas Veckotidning nummer 47 1956.

http://www.sir-l.com/images/vicky_i_baletten_Allas_Veckotidning_1956-47.jpg

Vilket manus! Har någon tipsat Almodovar än? Eller Snobben?

Helt tilbage til 15/12 2005 spørg SIR L om hjælp til identifikation af serien Ann.
Jeg kan fortælle at serien er dansk og tegnet af Helge Hansen og skrevet af Arne Hall Jensen. Serien gik  fra 1951 til 1962 i familie ugebladet Ude & Hjemme. På hjemmesiden for det danske tegneseriemuseum, som der tidligere er givet link til i forbindelse med Egene, kan du læse mere om skaberne og serien.
SIR L spørg senere til serien "Piraternas fange" fra Seriemagasinet. Hvilken årgang/numre gik den i? Jeg synes den ser bekendt ud, men jeg kan ikke lige placere den. Kan den være engelsk?

Cubitus Bommel skrev:

Helt tilbage til 15/12 2005 spørg SIR L om hjælp til identifikation af serien Ann.
Jeg kan fortælle at serien er dansk og tegnet af Helge Hansen og skrevet af Arne Hall Jensen. Serien gik  fra 1951 til 1962 i familie ugebladet Ude & Hjemme. På hjemmesiden for det danske tegneseriemuseum, som der tidligere er givet link til i forbindelse med Egene, kan du læse mere om skaberne og serien.
[...]

Tusen tack, ett bevis på att allt gott kommer till den som väntar. smile

Cubitus Bommel skrev:

[...]
SIR L spørg senere til serien "Piraternas fange" fra Seriemagasinet. Hvilken årgang/numre gik den i? Jeg synes den ser bekendt ud, men jeg kan ikke lige placere den. Kan den være engelsk?

Exemplet jag postade är hämtad ur Seriemagasinet #13/1955. Som jag sade tidigare så trodde en person på ett franskt forum att den kanske kunde vara dansk, då han fått för sig den gått i danska Magasinet, en bilaga till Politiken. Kommer inte ihåg om jag postade den på brittiskt-forum men det kan man ju göra.

Förresten, du tror inte att "Vicky och baletten kan vara dansk också?