Sv: Nyläst av Göran S
Nyläst: ”Carl Barks’ Greatest Duck Tales Stories, Vol 1”
Disneys animerade TV-serie ”Duck Tales” var tydligen en stor succé när den kom i slutet av åttiotalet. Jag var dock för gammal och blasé då för att följa den med något större intresse; jag såg visserligen till att titta på Disneydags varje vecka, men det var de båda klassiska kortfilmerna som jag var intresserad av. Därför var det inte förrän efteråt som jag fick veta att många Duck Tales avsnitt byggde på Barkshistorier. Nu har Gemstone tagit de historierna som ursäkt för att publicera ytterligare en serie Barks-samlingar: ”Carl Barks’ Greatest Duck Tales Stories”. Som titeln antyder rör det sig om Barks-historier som inspirerat Duck Tales-avsnitt, och den första volymen på drygt hundratrettio sidor innehåller följande historier:
- Back to the Klondike
- Land Beneath the Ground
- Micro-Ducks from Outer Space
- Lemming with the Locket
- Lost Crown of Genghis Khan
- Hound of the Whiskervilles
Merparten får alltså sägas vara riktiga klassiker, men min favorit är ändå ”Back to the Klondike”, som har allt en riktig Barks-historia ska ha och litet till. Den inleds med att Farbror Joakim vankar av och an och oroar sig för något -- i det här fallet att hans minne blir allt sämre -- och det visar sig att han inte gjort något åt problemet för att det skulle kosta pengar. Kalle tvingar med Joakim till doktorn, som ger honom medicinkapslar som ska sätta fart på minnet.
Plötsligt minns Farbror Joakim att han grävde ned ett antal guldklimpar på sin inmutning i Klondike och sedan glömde bort dem. Han tar därför med sig Kalle och Knattarna för att hitta igen dem... och kanske även Glittriga Goldie, kvinnan som Joakim tydligen var en smula småvarm på när det begav sig! Brorsönerna noterar en viss trånad i Farbror Joakims blick när han talar om henne, men den gamle girigbuken slår ifrån sig med att det är den miljard som hennes skuld till honom växt till genom åren som han trånar efter. Illusionslösa går brorsönerna och äter.
Efter diverse smärre missöden på vägen -- som beror på att Farbror Joakim inte tar sin medicin, eftersom varje kapsel kostar så mycket, och han därför glömmer viktiga saker, till exempel att han äger ett flygbolag de kunde åkt med gratis i stället för att mödosamt traska uppför bergen -- kommer man till slut fram till farbror Joakims gamla inmutning. Där bor nu någon annan, en osynlig figur som med diverse fällor, en tam björn samt hagelskott i det längsta håller ankorna på avstånd. Här får Barks möjlighet att visa sin skicklighet och påhittighet i att skildra slapstick, och han gestaltar med bravur ankornas egen uppfinningsrikedom när de klurar ut ett sätt att ta sig förbi dessa hinder för att till slut komma åt inmutningens nya besittare.
Det visar sig att det är Glittriga Goldie. Farbror Joakim tar alla hennes ägodelar -- hon gjorde slut på stora delar av sin förmögenhet genom att ta hand om barn som blivit föräldralösa efter gruvolyckor -- och hon går rakryggat sin väg från inmutningen mot fattighuset utan att så mycket som en blick bakåt. Brorsönerna är upprörda över Joakims hårdhet, och själv är han en smula tagen av Goldies stoicism. Han erbjuder henne en sista chans: om hon, som hon en gång påstod sig kunna, lyckas hitta mer guld än han, får hon tillbaka sina ägodelar och inmutningen.
När tävlingen ska börja säger Joakim åt Knattarna att se till att Goldie gräver på en speciell kulle. De blir upprörda över att han vill skicka iväg Goldie till en plats där det absolut inte finns något guld, och han blir sur över deras vekhet. Men det visar sig att det var där Joakim i sin ungdom grävde ner guldklimparna han sedan glömde bort! Goldie vinner tävlingen, får behålla allt (inklusive guldklimparna), och Joakim klagar sin nöd hela vägen ned till gruvstaden Dawson -- han glömde att det var där han grävt ned guldet eftersom han var för snål för att ta sin medicinkapsel den morgonen! Knattarna tycker det är rätt åt honom.
...Tills Kalle påtalar att det är en medicinkapsel mindre i dag än det var i går kväll.
Det här är en av mina favoriter av flera skäl. Dels ger den en spännande inblick i Farbror Joakims förflutna, den ger också en glimt av en annars okänd, romantisk Joakim, och framför allt förhöjs skildringen av honom som person i och med att hans känsla för fair play och nåd besegrar hans girighet på slutet -- däremot kan han inte erkänna denna mjuka sida inför sina släktingar, utan måste låtsas att han gjorde som han gjorde på grund av en minneslapsus. Dessutom är den stolta Goldie en intressant figur i sig. Och på denna karaktärsskildring har Barks som sagt lagt till sedvanligt slapstick-godis av klassisk karaktär.
Jag är väldigt glad att Stephen Geppi och Gemstone ger ut de här samlingarna (jag har nu sett del 2 ute i handeln). För en billig penning (elva dollar) får man över 130 sidor Barks, och det kan inte på något sätt sägas vara en dålig affär. Jag hoppas så många amerikanska ungar som möjligt på det här sättet får ta del av en av de bättre delarna i deras kulturarv.
Rekommenderas.