1 Senaste redigerad av mikke_schiren (2005-12-09 15:52:10)

Tråd: Kom ut ur garderoben

Det finns många som upplever att det kan kan vara jobbigt att diskutera med en massa användarnamn på forumet som är helt anonyma för dem, därför rekommenderar vi nu att användare nu byter användarnamn till sitt eget.

Vi kommer också rekommendera nya medlemmar att använda sitt riktiga namn. Givetvis får ni som vill vara anonyma fortsätta med det.

Ni som vill byta användarnamn - skicka ett mail till mig genom hemsidan eller på [email protected] eller genom att meddela i denna tråd, så fixar jag det. Du kan inte byta själv. Ge förlsag på hur det användarnamn ska vara istället.

Sv: Kom ut ur garderoben

Fast visst går det att ha åäö i sitt användarnamn, det har ju jag?
Jag ska fundera på det där med namnbyte, men jag tycker att det verkar lite löjligt. Vad jag vet kommer inte mitt riktiga namn säga mer än mitt nuvarande användarnamn.

Japp kom just på att jag fixade det för ett bra tag sedan... skäms...

Mäc skrev:

Jag ska fundera på det där med namnbyte, men jag tycker att det verkar lite löjligt. Vad jag vet kommer inte mitt riktiga namn säga mer än mitt nuvarande användarnamn.

Det är ju lite svårt att diskutera med dem som man inte vet
vilka de är. Jag tycker att det känns lite störande.

Men det är ju möjligt att skriva in sitt namn i profilen så att
man kan se vad vederbörande heter. Alltid säger det något.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Eftersom detta (Dayw) är en gammal tecknarsignatur sen bra länge, och bägge hemsidorna nedan outar vem ni har att göra med, så pallar jag inte bängla - hoppas ingen stör ihjäl sig.
Är det nån som känt sig skändad av nån, eller? Ojämna pulsar ute i krokarna, andas i påse, halsa Dofilus?
För egen del känner jag igen en idiot även med påse över huvudet, eller en vettig person för den delen.

PS. Nåt säger mig att "Kapten Haddock" har mer koll på Tintin-världen än den "riktige" hade haft, höhö!

"Det är ju lite svårt att diskutera med dem som man inte vet
vilka de är. Jag tycker att det känns lite störande."

Jag tycker snarare att det är en fördel att man inte känner den man ska diskutera något med (varierar ju iofs beroende på vad som ska diskuteras), man har då inga förutfattade meningar om personen ifråga.

Nu har jag lagt in mitt namn i signaturen så att de som vill ha mitt namn kan kolla på det. Hoppas alla blir nöjda med det.

Jag tycker det är litet plus att veta vem man pratar med, men inte så jag stör mig på eventuell anonymitet -- jag ids dock inte ta reda på/hålla reda på vem som finns bakom en pseudonym, så tilltalar jag en sådan så blir det normalt med just pseudonymen.

Vore det inte i såfall konsekvent i anti-anonymitetens namn, att outa vilka de där "många" är...? ;-)

Säger som Mäc, ingen vet mer vem jag är om jag använder mitt namn ( dessutom, om utalar man mitt nick snabbt så låter det som mitt efternamn) och det är jag på min signaturbild. Mer mig än så blir det inte smile

Och detta med att det kan kännas bättre att diskutera om man vet det riktiga namnet kan jag nog personligen inte hålla med om. Det vore en sak om den man diskuterade bytte namn hela tiden. Men om man ska veta vem man pratar med borde man veta mer än namnet, tex ålder, bakgrund mm. Enbart ett namn säger inget, antingen det är ett nick eller ens riktiga namn.

Men nu var det ju inte meningen att jag skulle göra så stor grej av det hela. Bara ge min förklaring varför jag tänker behålla mitt nick (som förövrigt precis som Dayw är min tecknarsignatur, sen att jag aldrig publicerat något under det ignorerar jag totalt wink )

Förresten mitt namn är Sörell, Magnus Sörell. Please to meet you...

Jag tycker inte att man ska överdriva den här frågan. Varför den kom upp
nu är därför att Ingemar Bengtsson uttryckte en stark åsikt i frågan på
SeF-listan. Jag ger honom visst stöd i det att jag ibland blir lite konfunderad
över hur mycket jag vågar ta i. En del spyr gärna galla över andra och skräder
inte på orden men är mycket känsliga för egen del. Då kan det vara bra att
veta vem man pratar med för att anpassa sina texter. (Här anspelar jag inte
på någon i detta forum så ni behöver inte fundera över om ni ska ta åt er.
Har dock råkat ut för det annorstädes)

Sedan tycker jag väl att det hör till allmänt hyfs att klargöra vem man är,
men jag inser att det är lite av en generationsfråga.

Gamle Gråskägg

Det är inte menat att göra en stor grej av det hela. Det är en trevlig detalj att man vet namnet på människor. Och som rekommendation tycker jag att det är en bra sak att användsa sitt riktiga namn - sedan är det givetvis ingen som behöver följa den rekommendationen. Att till exempel lägga till snitt namn i sin signatur är ett bra sätt.

Visst är det bra att veta vem man snackar med. Men anonymiteten är väl inte svårare att uppnå på Sef-listan? Om man vill fega så kan man ju vara fler även där under olika adresser.

Det kan väl sägas nu att det är jag som döljer mig bakom Sir L, Mäc, Dayw, Åke Forsmark, Mikke Schirén och ett tiotal till här på forumet.

Jag hoppade av SeFs mailinglista för fem år sen. Är det där Ingo-utspelet nytt, eller snarare nåt från en fyra år sen sådär? I så fall tror jag jag vet vad & vem det rörde sig om då, men den personen (vars alias & namn här i juletidens goda jag ej ska nämna) har faktiskt hållt sig i skinnet på detta forum (även om vederbörandes seriesmak inte precis är nåt jag gör tummen upp för wink ).

Jag tror att jag är ganska anonym under mitt riktiga namn. Bör jag byta till ett kändare, typ Örjan Ramberg?

/ola

De personer som finns på både mailinglistan och forumet bör nog vid det här laget ha fattat vem jag är men bara för att göra det tydligare...
Goddag goddag.. Mitt namn är Magnus Svensson.

Ola Hellsten skrev:

Jag tror att jag är ganska anonym under mitt riktiga namn. Bör jag byta till ett kändare, typ Örjan Ramberg?

/ola

Fast han är ju inte så känd längre, vad sägs om Linda Rosing?

Dayw skrev:

Jag hoppade av SeFs mailinglista för fem år sen. Är det där Ingo-utspelet nytt, eller snarare nåt från en fyra år sen sådär?

Det var alldeles före det togs upp här. Kan ha rört sej om nån timme.
Här är det aktuellt värre.

Gamle Gråskägg

På sef-listan är det ju många som inte har sina riktiga namn, så det är förståligt att Ingmar tycker som han gör. Jag heter tex heartcomics där, döpt efter min första hemsida.

På helgon.net kallar jag mig för pussylover, men mitt riktiga namn är alltså Glenn Mikael Sol.
Jo, jag heter Glenn, efter Glenn Miller så det är ingen idé att retas.

De flesta kallar mig dock Micke, men din flickvän kallar mig "baby".

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Och vore du född där jag är född skulle du heta Sola i Karlstad!

aakeforsmark skrev:

Sedan tycker jag väl att det hör till allmänt hyfs att klargöra vem man är,
men jag inser att det är lite av en generationsfråga.

Det kan jag hålla med om, men de flesta har väl presenterat sig i presentationstråden? ( ja, dock inte jag ser jag nu, ehh.. jaja, jag är inte så intressant ändå)

Det är i princip alltid bäst att skylta med sitt riktiga namn. Signaturraseriet på forunen ger på mig ett pubertalt hackerintryck. Åtminstone borde alla ange namn i profilen. Det ger mer än ni tror, inte minst psykologiskt - förutom att det minskar risken för sabotörer.

Ibland blir det löjligt, som när en ny medlem med signatur hade nyheter om Galago att meddela. Jag blev nyfiken på vem det var som yttrade sig, så jag kollade in profilen, och det visade sig vara Mats Jonsson, Galagos redaktör...

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Dayw skrev:

Och vore du född där jag är född skulle du heta Sola i Karlstad!

Min farfars far heter typ Johansson i efternamn (eller han hette faktiskt det), men han bodde på gården Sol, så man sa väl Sol Per, ungefär som man idag skulle kunna säga Rotebro Micke om mig.
Jag antar att ifall jag skulle göra värnplikten så skulle jag bli tvungen att döpa om mig till Rotebro i efternamn.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Men Ola, du har väl koll på att Mats Jonsson är värsta Sagan om Ringen-fanet? Jag har för mig att han outade det i statlig television t o m. Själv har jag sett alla filmerna på bio!

Mikael Sol skrev:

Men Ola, du har väl koll på att Mats Jonsson är värsta Sagan om Ringen-fanet? Jag har för mig att han outade det i statlig television t o m. Själv har jag sett alla filmerna på bio!

Det hade jag faktiskt inte. Om jag sett eller hört det, så måste jag ha glömt det. Det märks ju inte precis i hans serier. Och jag har också sett alla filmerna på bio.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Du har rätt men fel ändå, Sol. Jag har också sett alla filmerna på bio, till och med flera gånger, men som sig bör på ett serieforum är mitt namn en hyllning till en seriefigur. Närmare bestämt den misslyckade superskurken Omringaren som dyker upp i ett enda Spindelmannennummer och blir förnedrad å det grövsta.

Vad trådens ämne anbelangar så nöjer jag mig med att mitt riktiga namn finns "ett musklick bort", som det brukar heta. Jag tycker att det räcker.