Tråd: FrukostAnime – Twilight Q + Musashi

------------------------
FrukostAnime:
TWILIGHT Q + MUSASHI

- Hagabion (norra sidoingången från Nordhemsgatan), Salong 2.
- söndagen 16/2 2014, 10.00 (presentation+visning börjar 10.10, är klar runt 12:40).

------------------------
16/2: TWILIGHT Q (60 min, 1987, MOCHIZUKI Tomomi / OSHII Mamoru, Studio DEEN, mysterie/fantastik) + MUSASHI: THE DREAM OF THE LAST SAMURAI (Miyamoto Musashi: Sōken ni Haseru Yume, 72 min, NISHIKUBO Mizuho, 2009, Production I.G., dokumentär)

Den japanska bubbelekonomin på 1980-talet var animatörernas guldålder. Då fanns det investerare till så udda projekt som Twilight Q, tänkt att visa upp lovande talanger. Det blev bara två avsnitt, men två fullträffar: den blivande Ghibli-regissören Mochizuki (_Ocean Waves_, _Here is Greenwood_) och den nu legendariska Oshii (_Urusei Yatsura_, _Ghost in the Shell_). Båda gör här originella övernaturliga mysterier till musik av Kawai Kenji.

Sedan blir det ännu mer av Oshiis penna: Den som bara vet en sak om Miyamoto Musashi (1584–1645) vet att han hade ett samurajsvärd i varje hand. Varför? Oshii dyker ner i egna virvlande resonemang om en japansk renässansman i sitt sammanhang och sättet att skriva historia, illustrerade i varierad stil av Nishikubo (_Video Girl Ai_) på favoritstudion.

Mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_Q
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo … p?id=10551

Se även:
- www.nyahl.net/goteborg/bio.html
------------------------

Kommande visningar i korthet:
- 16/3: VENUS WARS (102 min, 1989, Yasuhiko)
- 13/4: TATSUMI (98 min, 2011, Khoo)
- 18/5: Tema mecha

FRUKOSTANIME?
Visningen är ett samarbete Göteborgs SeF/Folkets Bio och utanför bions ordinarie verksamhet. Här får Folkets Bios medlemmar chansen att lära sig mer om japansk/asiatisk animation, och Seriefrämjandets medlemmar (nuvarande och blivande/potentiella) ges möjlighet att både se och diskutera anime på bioduk, utan extra kostnad. Frukost till självkostnadspris finns att tillgå före visningen. OBS! Man går in från baksidan av huset.

VÄLKOMNA!
Anders, Per, Sara, Simon & Tobias
Göteborgs Seriefrämjande & Folkets Bio Göteborg
------------------------