Tråd: Galagos Fula Hund

Någon som minns det här seriepriset från 90-talet? Vad hände egentligen med det? Hur många pristagare blev det?

/ola

Sv: Galagos Fula Hund

Hur ful var den?
Har någon en bild?

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Ola Hellsten skrev:

Någon som minns det här seriepriset från 90-talet? Vad hände egentligen med det? Hur många pristagare blev det?

Jag tycker mig minnas att Lena Ackebo fick det under en Hultsfredsfestival ca 1992-3. Sedan dess har jag nog inte hört talas om priset. Jag gissar att det bara delades ut två-tre gånger.

/Olof

Ahlgren fick det 1997, kom jag ihåg (för jag fick ta emot det i hans frånvaro). Så fler än 2-3 ggr bör det ha varit; Sara O fick väl ett år, t.ex.? Knut Larsson? Massegull??

Nisse Larssons bok "Svenska Serietecknare" listar tre pristagare: Sjunnesson 1989, Ackebo 1990 och Gunnar Lundkvist 1991. En snabb googling säger att Anna Fiske fick det 1994. Därutöver har jag ingen koll.

/ola

Jag fick den 1996, så mycket vet jag. men hundarna var slut, så jag fick en fisk. Ska höra med Rolf Classon om han har en komplett lista.

omringaren skrev:

Jag fick den 1996, så mycket vet jag. men hundarna var slut, så jag fick en fisk. Ska höra med Rolf Classon om han har en komplett lista.

Det vore förnämligt. Tack.

Och tack för Pojken i skogen.

/ola

Om inte mitt minne sviktat för illa: Ahlgrens var en sån liten apa man tydligen kunde få med nån engångskamera eller nåt + en påse jordnötter. Tror en bautavariant är i skyltfönstret till en Kodakbutik på Hornsgatan, och det komiska är att apan så smått liknar en viss ovan nämnd person...

Knut Larsson fick den när han släppte Canimus. Det var en avlång vit porslingkatt. Det var fö mitt första möte med Simon Gärdenfors den kvällen, så jag kan minnas fel.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

89 Lars Sjunnesson
90 Lena Ackebo
Nedanstående enligt en lista i Galago 6/97:

91 Gunnar Lundkvist
92 David Nessle
93 Kerold Kland
94 John Andersson
95 Anna Fiske
96 Mats Jonsson
97 Daniel Ahlgren

Sedan har mycket riktigt Knut Larsson och Sara Olausson fått den, men jag vet inte vilka år det var. Ska höra med Classon, som sagt.

Och tack själv, Ola. Det du skrev om Pojken i skogen var ganska precis de reaktioner jag hoppats på från de som läser boken. Det finns inget större än att bli förstådd.

omringaren skrev:

Och tack själv, Ola. Det du skrev om Pojken i skogen var ganska precis de reaktioner jag hoppats på från de som läser boken. Det finns inget större än att bli förstådd.

Tillåt även denna Ola att instämma i prisandet.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius