1 Senaste redigerad av pingo (2005-11-10 18:11:54)

Tråd: PriceRunner, Expressens länktips och en massa annat...

Varför har inte Pricerunner en seriekategori? Jag mailade och bad dem att skapa en sådan, samt fråga här i forumet om de undrade något. Jag är säker på att alla ni där ute vill svara på frågor om hur man bäst skapar en sådan kategori, eller hur? :-)

Expressen.se hade idag länktips om att handla julklappar på internet. Även här saknades såklart länktips till serieshoppar. Jag mailade dem med lite förslag. Hoppas de lägger dit dem.

Överlag, varför är det så att SERIER som sådana alltid glöms bort i sådana här sammanhang? Är serier fortfarande ansett som ett så "dåligt" media, eller är det helt enkelt så att ingen tror att serier existerar längre? Vad är anledningen, och vad kan vi göra åt det?

För övrigt är ju inte det här reklam, men jag tyckte det här ämnet passade bäst här.

Sv: PriceRunner, Expressens länktips och en massa annat...

Jag tror att de helt enkelt inte har serier i sitt medvetande. Jag tror inte de väljer bort att ha med serietips. De har bara inte tänkt tanken.

Sen tror jag iofs att om de tänkte tanken så skulle de kanske inte göra något av det utan strunta i serierna, för vem ger bort serier i present (förutom jag, jag gör det jämt).

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

3 Senaste redigerad av pingo (2005-11-10 23:35:54)

Jag ger gärna bort serier i present, och jag skulle bli väldigt glad över serier i present också!

Expressenjournalisten Per Hägred som hade sammanställt länklistan var den jag mailade. Ungefär tolv sekunder efter att jag mailat honom så mailade han tillbaka med orden: "tusen tack för tips!"  (Som vanligt kan inte journalister sätta stor bokstav.) smile

Någon uppdatering av länklistan, så här fem timmar efteråt, har dock inte skett. Kanske struntar de helt enkelt i serier? Serier är inte viktigt.

Där måste man ju säga att Seriefrämjandet kanske misslyckats. För vad ska Seriefrämjandet göra om inte främja serier? Det måste väl också innebära att få media att skriva mer om serier. Eller?

Därför att i samhället så är serier antingen en underkategori till böckernas "humor & kåseri", eller ett sidospår till "barnböcker".
Dom är inte tillräckligt fina för att verkligen tillhöra dom kategorierna på riktigt, men dom får liksom hänga med...

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Även om jag håller med Frankie, så ibland är det dock bra frestande att göra en elak karikatyr på en Seriefrämjare:
-Serier anses inte fint nog! Kultursidorna börde främja även denna typ av litteratur! Det finns så mycket bra som borde uppmärksammas!
-Till exempel Nemi, Hälge, Elvis, Hagbard, Divine comedy, Jan Romare, Laban...

Dayw skrev:

Även om jag håller med Frankie, så ibland är det dock bra frestande att göra en elak karikatyr på en Seriefrämjare:
-Serier anses inte fint nog! Kultursidorna börde främja även denna typ av litteratur! Det finns så mycket bra som borde uppmärksammas!

Jepp! Jag håller med dig med, och det är ett problem.
Serierna har liksom aldrig växt upp riktigt (om vi talar om mycket av det som pubbas i dagspress).
Men jag ser en ljusnande framtid! ...kanske... Naahhh...

De där serierna ska ju sorteras under nöje och bedömas som
sådana.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Själv har jag alltid ansett det irriterande att dagspresserier publiceras i serietidningsformat. Ärligt talat hade jag hellre sett en översättning av HATE! än en tidning av Rocky. När Baggematerialet tagit slut (det finns ju en del annat Baggematerial än det från Hate! iofs) så kunde man fortsätta med en Love & Rockets-översättning.

Men här i Sverige verkar man välja att publicera sådant som är gjort för dagspress i serietidningsform. Som Larson, Ernie, Rocky, Nemi... Jag gillar det inte. Det konkurrerar ut tidningsserierna, IMHO. Seriemarknaden i Sverige är ändå så liten att de tre olika sorters serierna, dagspress, tidning och album, borde hållas hårt isär. Men det är väl Bonniers fel, precis som med allt annat. wink

Ett annat problem är ju det Frank säger, att serier alltid hamnar som en underkategori någonstans, när de egentligen ska ha en helt egen låda. I bokhandeln där jag bor har de serier utspridda lite här och var. På humorhyllan, på barnbokshyllan och lite manga i ett eget ställ. Ingen verkar ens ha tänkt tanken att Harry Potterböckerna inte har något med Lucky Luke att göra, utan placerar dem gärna bredvid varandra eftersom det är "för barn" och har fina färger på omslaget.

Skulle någon drömma om att placera Narniafilmerna bredvid Wheel of Time-bokserien? Självklart inte, det är ju olika media.

Så, åter till min fråga. Vad kan Seriefrämjare göra för att förbättra? Detta måste ju vara något som alla Seriefrämjare vill ändra på, eller hur? Vi är ju iallafall GANSKA många om jag förstått det rätt, så någon form av gemensam form borde vi väl kunna hitta för att förbättra situationen?

HATE 1-15 är det bästa som har gjorts! End of story.

Dayw skrev:

Hihihi

David har som vanligt irriterande rätt.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.