1 Senaste redigerad av Hansh (2012-08-20 09:06:31)

Tråd: stereotypa serietidningsgenrer

En snabb fråga, kanske främst riktad till de som undviker flickserier
och de som desperat letar efter serier och serietidningar som
deras döttrar kan/vill/får läsa:

Vilka genrer och vilken sorts serier* tänker ni på när ni hör
"flickserier", "flickserietidningar", "serier för flickor" eller
"serietidningar för flickor"?
Några särskilda titlar?

Både generellt och när det gäller dagens svenska
serietidningsutbud.

*hästar, prinsessor, skolmiljö, älvor, sjuksköterskor etc.

Sv: stereotypa serietidningsgenrer

Just nu känns det som det knappt finns tjejserietidningar öht.

När jag kollar igenom Tidsams hemsida hittar jag Barbie, Hello Kitty, Hello Kitty Special, Min Häst, Monster High, Top Model, Wendy och W.I.T.C.H. (Med reservation för att flera av tidningarna knappt eller inte innehåller serier egentligen, klassifikationen är litet otydlig.) Det är ju väldigt mycket varumärkesbaserade serier, annars. Min Häst och W.I.T.C.H. har i alla fall gediget hantverk i grunden.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Ja, men har du någon föreställning/uppfattning om vilken sorts
serier det är?
(Du behöver inte faktiskt kolla - som titeln anger är det
vad folks intryck av dem (och för all del utbudet) inte
hurdana de faktiskt är.)

4 Senaste redigerad av Thomas E (2012-08-21 07:33:34)

Historiskt har jag försökt lista 'flickserierna' här:
http://www.seriesam.com/guide/romantik.htm

För att undvika stereotyper har jag kallat kategorin 'romantik', men det stämmer ju inte alltid på Min Häst t.ex. Men jag har inte kommit på något bättre alternativ.

Totalt ca 110 titlar på på 63 år, sedan den allra första Min Melodi 1949. Inte särskilt många.

Thomas E skrev:

För att undvika stereotyper har jag kallat kategorin 'romantik', men det stämmer ju inte alltid på Min Häst t.ex. Men jag har inte kommit på något bättre alternativ.

Ända sedan mitt försök att göra en sammanställning kom så långt att det blev dags att konsultera
Seriesam's Guide (med Lunds universitetsbibliotek på cykelavstånd är min grundtanke i sådana
sammanhang alltid "Gå dit pliktexemplaren finns") har jag tänkt att jag skulle kontakta dig och,
för att uttrycka tankegången ärligt, fråga hur fan du tänkte.
Jag antar att den frågan nu är besvarad, men det var en del (förvisso en del vars flickseriestatus
kan diskuteras men annat med mer romantik än Min Häst) som inte stod som romantik
och ytterligare några som inte finns med i boken alls.

För övrigt är väl hästserier en rätt uppenbar kategori för tidningar som Min Häst, Penny, Wendy,
Ponnymagasinet och Vi i Stallet.
Eller sport, men då kommer väl folk att protestera.

"Hästserier" kör vi med på Seriewikin, och nämner dem åtminstone kort i artikeln om "sportserier".

Hansh skrev:

Ända sedan mitt försök att göra en sammanställning kom så långt att det blev dags att konsultera
Seriesam's Guide (med Lunds universitetsbibliotek på cykelavstånd är min grundtanke i sådana
sammanhang alltid "Gå dit pliktexemplaren finns") har jag tänkt att jag skulle kontakta dig och,
för att uttrycka tankegången ärligt, fråga hur fan du tänkte.
Jag antar att den frågan nu är besvarad, men det var en del (förvisso en del vars flickseriestatus
kan diskuteras men annat med mer romantik än Min Häst) som inte stod som romantik
och ytterligare några som inte finns med i boken alls.

För övrigt är väl hästserier en rätt uppenbar kategori för tidningar som Min Häst, Penny, Wendy,
Ponnymagasinet och Vi i Stallet.
Eller sport, men då kommer väl folk att protestera.

Kategorin "Romantik" i seriesams guide är egentligen en synonym för "serier som mest köpts av flickor". Guiden vänder sig till samlare, och det finns samlare av "tjejtidningar", så de vill veta vilka titlar som finns. Därför gör kategorin nytta. Enda problemet är namnsättningen, ge gärna andra förslag.

Den som vet någon "tjejtidning" som saknas i listan får gärna skicka förslag.

"Hästtidningar" som kategori? Det kunde finnas. Men jag känner inte till någon samlare av hästtidningar, och kategoriseringen finns som sagt bara för samlarna.

Guiden har en kategori "sport". På sitt sätt kunde hästtidningarna ingå där. Men utan att att läst mer än en handfull sådana så känns innehållet mer åt det romantiska hållet, inte åt tävlingshållet.

OT.

När du ändå är här, någon undrade varför 91:an 21/75 hade så mycket högre priser än andra tidningar från det året.

Jag har inte tillgång till tidningen och undrar bara över anledningen.

/OT.

9 Senaste redigerad av Hansh (2012-08-23 09:17:15)

Thomas E skrev:

Guiden har en kategori "sport". På sitt sätt kunde hästtidningarna ingå där. Men utan att att läst mer än en handfull sådana så känns innehållet mer åt det romantiska hållet, inte åt tävlingshållet.

Och efter att ha läst Lunds universitetsbiblioteks uppsättningar av Min Häst, Penny, Wendy, Vi i Sadeln, Ponnymagasinet, Velvet och hennes häst och Jessy är det betydligt mindre romantik än sport. Som i "väldigt lite, frånsett de mer såpoperaartad bitarna av serierna Wendy och Jessy" respektive "tävlingar är ett återkommande element i historierna och att antal serier är dokumentärserier om kända hästar eller ryttare".

Jag ska skicka en lista på de titlar jag inte lyckades hitta.

Wakuran skrev:

När du ändå är här, någon undrade varför 91:an 21/75 hade så mycket högre priser än andra tidningar från det året.

Av samma anledning som vissa Fantomen 1974/75/76 har högre värde, liksom Seriemagasinet, Fridolf, Dennis, Serienytt  och några Semic-tidningar till från samma år: Semics tryckare experimenterade med ett billigt vaxat(?) papper vissa månader. Pappret faller sönder i ryggen av sig själv utan att man ens läser det. Det är nästan omöjligt att hitta hela tidningar av vissa nummer, omslaget är löst. Det är bara Fantomen och 91:an som har högre katalogvärde eftersom många samlar på dem, men problemet gäller alla Semic-tidningar.

Om 10-20 år tror jag inte det kommer att existera en Fantomen 3/76 med omslag som sitter fast.

Tack för svar.

12 Senaste redigerad av Rasmus Kaj (2012-08-26 21:00:59)

Hansh skrev:

Ja, men har du någon föreställning/uppfattning om vilken sorts serier det är?

Min uppfattning om Min Häst var att det främst var en "intressetidning" med artiklar om häst- och stallskötsel, kanske lite romantiska noveller, foton på hästar etc, och att det förekom någon enstaka serie den, men att serierna troligen var skapade av någon som visserligen hade koll på hästar och tjejjer men kanske inte kunde göra serier ...

Sen läste jag Bild och Bubblas reportage om Lena Furberg och tyckte att det lät ju värt att kolla upp.  Så jag köpte några nummer på en loppis i somras och konstaterar att serierna var både fler och bättre än jag trodde.  Även om det förekommer reportage om stallskötsel och ryttartävlingar så är Min Häst i första hand en serietidning.

Sen finns de nyare "flicktidningarna", Disneyprinsessan och allt vad de heter.  Där har jag ännu starkare fördommar om att det är skräp, och dessutom inbillar flickor att deras främsta uppgift i livet är att behaga pojkar.  De fördomarna har jag ännu inte utmanat med fakta ...

Rasmus Kaj skrev:

...

O_O;
(eftersom jag inte hittar hur/om man kan byta storlek på texten
och att klippa in större utifrån inte fungerade - det där är ögon
stora som kvarnstenar)

Tack.
En... något extremare uppfattning än jag väntat mig, men den
sorts svar ("Det här är mina fördomar om flickserier och
flickserietidningar:...") jag var ute efter.

14 Senaste redigerad av Rasmus Kaj (2012-08-28 15:53:21)

Sen finns det massor av bra serier som riktar sig till tjejjer och massor av tjejjer som läser bra serier oavsett tänkt målgrupp.  Mitt svar ovan gäller de tidningar riktade till tjejjer (eller snarare småflickor vad gäller disneyprinsessan etc) som finns i vanliga mataffärer / kiosker.

Och min tidigare fördom om Min Häst var alltså inte egentligen att den vara dålig, utan snarare att den inte var en serietiding.  Vilket jag tycker den är nu när jag har kollat.

Ordet "flickserier" (utan att blanda in tidningar och deras distributionsmonopol) får mig snarare att tänka på manga och viss mån svenska mangainspirerade serier, som t ex "Mjau".  Bra serier alltså.

"Flickserier" låter ju också som serier som riktar sig till en ganska ung målgrupp. Mangaserier verkar i regel rikta sig till tonåringar, och känns mer som "tjejserier".

Tokyo Mew Mew ser ju ut som en "flickserie" enligt de kriterierna, även om det inte är någon serie jag egentligen har läst.

16 Senaste redigerad av Hansh (2012-08-28 19:00:03)

Rasmus Kaj skrev:

Mitt svar ovan gäller de tidningar riktade till tjejjer (eller snarare småflickor vad gäller disneyprinsessan etc) som finns i vanliga mataffärer / kiosker.

Vilket i princip och med tillägg av "...och brukade finnas..." är vad det gäller.

Det känns som att jag hackar på dig, men vi börjar närma oss några av knäckfrågorna:
I och med att du inte hade läst Min Häst och inte har läst några av de nuvarande
tidningarna för flickor, vad, om något, grundade dina fördomar på?
Utseendet? Titlarna? Ämnena?
Och om du klassificerar Mjau! som en flickserie (vilket det inte är tydligt om du gör
eller inte), vad är det som gör att du anser den vara en?

Wakuran,
I praktiken är det en rätt ung målgrupp, med vaga gränser både uppåt
och neråt.
(Något i stil med "från 'kan läsa dem själv' till 'det tar emot att kalla en myndig
person för flicka'".)
När det gäller de romantikserierna från åttio- och nittiotalet är målgruppen yngre
än man tror när man läser serierna (jag har funnit att brevvänssökarna sannolikt ger en
bättre bild av läsarnas ålder än seriernas innehåll).

Tokyo Mew Mew gick ursprungligen i Nakayoshi, som riktar sig till flickor 9-15
och det är däromkring de flesta flickserier och flickserietidningar verkar hamna.

En viktig anledning till att manga i regel verkar rikta sig till tonåringar är att de
som riktar sig till yngre inte översätts i samma omfattning.

Thomas E skrev:

Totalt ca 110 titlar på på 63 år, sedan den allra första Min Melodi 1949. Inte särskilt många.

Har enorm svårt att förstå vad som gör att romantik skulle vara mindre stereotypt än flickserier när du buntar ihop lite av varje under den kategorin. Spindelmannen, Fantomen, Stålmannen och Buster innehåller mer romantik än Min Häst. Letar man som samlare efter MinHäst-tidningar lär man inte söka under romantik. Möjligtvis under hästserier, eller sport om den kategorin saknas.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Hansh skrev:

En snabb fråga, kanske främst riktad till de som undviker flickserier
och de som desperat letar efter serier och serietidningar som
deras döttrar kan/vill/får läsa:

Vilka genrer och vilken sorts serier* tänker ni på när ni hör
"flickserier", "flickserietidningar", "serier för flickor" eller
"serietidningar för flickor"?
Några särskilda titlar?

Både generellt och när det gäller dagens svenska
serietidningsutbud.

*hästar, prinsessor, skolmiljö, älvor, sjuksköterskor etc.

En intressant fråga som jag gått och grunnat på några dagar nu faktsikt. Jag vet inte vad syftet till frågan är men det spelar mindre roll. Jag tänker svara mer generellt eftersom jag växte upp på 70-talet med 4 systrar. Och är idag far till 3 döttrar.

Jag tror att tjejer är mindre intresserade av serier än killar. Visst har tjejer serier som "min häst" men det beror på intresset för hästar och inte så mycket för serier. Sedan kunde dom läsa "Starlet" men det var väl mest för att dom blivit nyfikna på killar smile Jag brukade nog knycka en och annan starlet av mina syrror när jag läst igenom Fantomen med alla biserier ca 3 gånger. Har för mig att Kari Leppänen även tecknade i starlet.

Jag har själv tre döttrar och nog kan dom läsa serier men då lånar dom mina gamla tidningar och album. Dom har aldrig haft ett intresse att köpa nåt själv. Dom där disney-princesse-serierna tror jag småtjejerna vill ha bara för att det följer med någon tiara eller läppstift med tidningen. OCh föräldrarna köper för att få lite lugn och ro i kassakön.  Dom har mina barn förvägrats i varje fall. Inte för att jag minns att dom nånsin tjatade, och när dom blivit stora nog att få veckopeng har pengarna hellre gått till böcker än serier.

Men en serie som jag nog är ensam att se som tjejserie är "Prins Valiant". Det beror på att en flicka jag växte upp med hade alla album och köpte dom löpande. Hon var en av få tjejer, kanske den enda, jag känt som jag kan säga var intresserad av en serie. Men då var ju "Prins Valiant" inte en riktig serie. Utan mer en snygg bilderbok med små bilder och textrutor .

Fast manga verkar ju mer populärt bland tjejer än killar, och majoriteten av serieskoleeleverna verkar vara tjejer, så det låter som en föråldrad eller förenklad analys.

Wakuran skrev:

Fast manga verkar ju mer populärt bland tjejer än killar, och majoriteten av serieskoleeleverna verkar vara tjejer, så det låter som en föråldrad eller förenklad analys.

Åh. Det var inte tänkt som en analys, jag kanske missförstod frågan men jag tolkade det som att man skulle beskriva sin uppfattning på personlig erfarenhet.
Jag har väldigt lite erfarenhet av mangaserier. Min yngsta dotter läste dom under några år. Hon tecknar också med mangastil så visst har hon påverkats. men serierna har hon inget intresse av. Hon är nu 14. Det vore ju bara trevligt om mangaserierna kunde förändra min föråldrade syn på tjejers/kvinnors förhållande till serier. Men jag är tveksam.
Hur ser könsfördelningen ut på etablerade mangaskapare?

larsa66 skrev:

En intressant fråga som jag gått och grunnat på några dagar nu faktsikt. Jag vet inte vad syftet till frågan är men det spelar mindre roll.

I korthet: en otillräckligt vetenskaplig undersökning om mina fördomar om folks fördomar om flickserier och
flickserietidningar stämmer.

Det finns förmodligen exakta siffror någonstans, men det intryck man får är att könsfördelningen bland etablerade
mangaskapare är rätt jämn.

I Japan tror jag uppdelningen är 50-50, men marknaden både bland skapare och läsare är väldigt segregerad.

I Sverige bör kvinnor vara i majoritet, men andelen etablerade mangaskapare känns mycket liten.

Wakuran skrev:

I Japan tror jag uppdelningen är 50-50, men marknaden både bland skapare och läsare är väldigt segregerad.

I Sverige bör kvinnor vara i majoritet, men andelen etablerade mangaskapare känns mycket liten.

Oj då var det jag som hade fördomar. Jag trodde nog att det var en majoritet av män.

24 Senaste redigerad av Wakuran (2012-08-29 12:13:30)

Det finns så få som kan anses vara etablerade öht, kvinnliga innefattar Åsa Ekström, Natalia Batista, Lisa Medin och Yosh. Manliga innefattar Kwok Hei-Mak och möjligen Jesper Nordqvist.

Edit: Glömde Carolina "Carromic" Ståhlberg. *Skäms.*

25 Senaste redigerad av Thomas E (2012-08-30 14:49:09)

larsa66 skrev:

Jag tror att tjejer är mindre intresserade av serier än killar. Visst har tjejer serier som "min häst" men det beror på intresset för hästar och inte så mycket för serier. Sedan kunde dom läsa "Starlet" men det var väl mest för att dom blivit nyfikna på killar smile Jag brukade nog knycka en och annan starlet av mina syrror när jag läst igenom Fantomen med alla biserier ca 3 gånger. Har för mig att Kari Leppänen även tecknade i starlet.

Serietidningar/seriealbum som jag definierar dem, t.ex Carl Barks Kalle Anka och Herges Tintin, är helt klart mer intressanta för män än för kvinnor. Ibland känns det som om det knappt existerar kvinnliga fans av Herge och Barks, för mig är de storheter väl i klass med Lennon/McCartney, Picasso, Elvis Presley eller vem du vill. Som man kan jag tyvärr inte analysera fram vad det beror på, utom att det är uppenbart att kvinnor/flickor spelar en otroligt liten roll i både Herges och Barks serier. Kanske räcker det med att ha med fler kvinnliga hjältar i serierna, som i manga? Modesty Blaise han en jämnare fördelning av fans.

Men jag tror orsakerna ligger ännu djupare. Kvinnor läser t.ex mer skönlitterära böcker än män, den konstformen verkar passa bättre: att man med fantasin framkallar bilder. Män lyssnar mer på pop/rock-musik än kvinnor. Det är helt obegripligt, men ett absolut faktum. Om det beror på att 95% som spelar pop/rock-instrument är män, eller om kvinnor vägrar spela instrument därför att de inte är intresserade, har jag ingen aning om. Ändå har jag 4 döttrar.

På serietecknarskolan verkar majoriteten numera vara kvinnor.