Tråd: SeF:s stora fanzinpris - Nomineringarna är klara

Juryns nomineringar till SeF:s stora fanzinpris är utsedda, och vinnaren kommer förkunnas på SPX/ SIS på Söndagen.

Där har också publiken möjlighet att rösta på det bästa fanzinet som säljs på mässan.

http://ny.serieframjandet.se/2012/04/19 … -ar-klara/

Det här är alltså "slutnomineringarna" / "shortlisten" efter att en stor mängd fanzin blivit bortsållade i flera omgångar, redan.

Som jurymedlem kan jag säga att det fanns mycket kvalitet i utgivningen, och att det var svårt att välja på slutet.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Sv: SeF:s stora fanzinpris - Nomineringarna är klara

Nu är vinnarna utsedda. (Det kan ha smugit sig in smärre misstag, men jag tror det här stämmer.) De flesta namnen är väl ganska okända om man inte är direkt insatt i fanzinvärlden, men det mesta borde kunna hittas på Seriewikin eller tecknarbloggar.

Seriefrämjandets fanzinpris:
"Tunguska" nr. 9 av Tinet Elmgren

Hedersomnämnande:
"Agnosis" nr. 10 av Li Österberg
"Bort bort bort" av Elena Serrander
"Häxkatten" av Stina Lövkvist
"Kekbur" av Stef Gaines
"Monstret under ytan" av Daniel Westman

Juryns specialpris:
Ingemar Bengtsson

Publikens pris:
"Doris & Bettan strikes!" av Ellen Ekman

3 Senaste redigerad av Rasmus Kaj (2012-05-01 17:52:35)

Stort Grattis till Tinet Elmgren och alla hedersomnämnandena!  Jag vet inte specifikt vad Tunguska nr 9 innehåller, men både Eva <3 Asbesthjärtan och Drivgods har sin premiär i det fanzinet, så det låter som en mycket välförtjänt vinst!  Vad gäller hedersomnämnandena tycker jag främst Häxkatten är en finurlig och välberättad liten historia!  Agnosis håller alltid hög klass, nr 10 innehåller bland annat ett smakprov på Nekyia som ledde till köp för min del.

Tunguska 9 innehöll näst sista delen av Drivgods och en kortare serie om att komma tillbaka efter ett kraschat förhållande, om jag minns rätt. Drivgods är en lyckad blandning av magisk realism, världsbyggande och persondriven slice-of-life.

Häxkatten ska vara en 24-timmarsserie, vilket är än mer imponerande. Stina Lövkvist är enormt driven!

Svårt att ha några klagomål på juryns val. Bra jobbat, och lycka till nästa år!

Tack för berömmet.

Har nu kommit upp på SeF:s webbplats också:

http://ny.serieframjandet.se/2012/05/01 … pris-2012/