Tråd: Prinsessan Mononoke & Lånaren Arrietty på bio

Hej, animevänner! :-)

Senaste nytt på Studio-Ghili-på-bio-fronten (Göteborg):

Hayao Miyazakis "Prinsessan Mononoke" har imorgon fredag 28/10 premiär, och ni i Stockholm är att gratulera!

Tyvärr finns det bara en (35 mm-)kopia (japanskt tal, svensk text) av filmen tillgänglig. Den premiärvisas 12:20 och 15:20 på Filmstaden Sergel, i salong 13 (en fredag och allt ;-) ). SF Bio och distributören Scanbox förklarar den konstiga visningstiden med att det är många filmer på biograferna.

När den kommer till Göteborg, beror på hur bra den går i Stockholm. Nästa vecka vet vi nog mer, meddelade Kristina Pesznecker från Scanbox över telefon.

Nästa vecka, onsdagen den 2/11, har Studio Ghibli-filmen "Lånaren Arrietty" premiär – både i Stockholm och i Göteborg. I Stockholm kommer den att från början finnas i både svensktextade och svenskdubbade versioner. Vi i Göteborg får till att börja med nöja oss med den svenskdubbade versionen, med bl.a. Oliver Åberg, Ewa Fröling och Cecilia Frode som röster. Filmen har 7-årsgräns hos SF och har två dagliga visningar i Göteborg – 13:00 och 16:30.

Jag har nog i vilket fall som helst lust att gå och se någon av Arrietty-versionerna på stor duk. I väntan på att den ev. kommer med japanskt tal till Göteborg, ser jag som omväxling gärna på den svenskdubbade versionen. Eftersom den endast finns som en matinéfilm i Göteborg, föreslår jag lördagen den 5/11, någon av tiderna.

Är det några av er som skulle vilja hänga på den dagen (13:00 eller 16:30), så hojta gärna, via mejl eller telefon :-)

Animerade hälsningar!
/Per

2 Senaste redigerad av PAJA (2011-11-16 22:13:53)

Sv: Prinsessan Mononoke & Lånaren Arrietty på bio

Hej igen! :-)

Nu kommer äntligen Hayao Miyazakis "Prinsessan Mononoke" till mitt Göteborg.

https://www.sf.se/biljetter/?IFrameQuer … IwMTExMTE4

Göteborgspremiär: fredag 18/11, Biopalatset (vid Kungstorget), salong 5, 13:00 och 15:50, japanskt tal och svensk text.

Någon som vill hänga med och se på film i Göteborg någon gång under den kommande veckan eller så? Nu lördag/söndag är tiderna 12:00 och 15:20, nästa vecka 15:20 och 18:30. När det än blir, går vi på filmen och diskuterar – vi som vill – efter filmen Miyazaki och annan anime på lämpligt kafé.

Själv passar inte den här söndagen (20/11) mig (det är FrukostAnime på söndag!). Annars är de flesta tiderna okej för mig.

Animerade hälsningar!
/Per

PS. För den som eventuellt har obesvarade frågor kvar om Miyazaki, kan 15:00, fredagen 25/11 på också passa bra att ställa dem. Då tänkte jag visa känt och mindre känt ur hans nästan 50-åriga filmproduktion. På Blå Stället i Angered, under Göteborgs Seriefestival. Välkomna dit (också). :-) DS.

Vi är några som ska gå och se på "Prinsessan Mononoke" imorgon onsdag 23/11, kvällsvisningen. Dvs på Biopalatset, 18:30, salong 5. Ett halvdussin biljetter är köpta till vårat lilla gäng, men fler hugade filmälskare är välkomna att hänga på! :-) Antingen köper ni själva eller så hojtar ni så snart ni kan till mig, så fixar jag det. Låter ni mig fixa biljetterna åt er, får ni 20 % rabatt på biljettpriset.

Vi kommer också att vara några av oss på Café du Nord, 20 meter till vänster om ingången, runt 17:40-18.15, för att ladda inför filmen. Så välkommna också dit, om ni vill.

Välkomna till de stora vargarnas rike!
/Per

PAJA skrev:

Vi är några som ska gå och se på "Prinsessan Mononoke" imorgon onsdag 23/11, kvällsvisningen. Dvs på Biopalatset, 18:30, salong 5. Ett halvdussin biljetter är köpta till vårat lilla gäng, men fler hugade filmälskare är välkomna att hänga på! :-) Antingen köper ni själva eller så hojtar ni så snart ni kan till mig, så fixar jag det. Låter ni mig fixa biljetterna åt er, får ni 20 % rabatt på biljettpriset.

Vi kommer också att vara några av oss på Café du Nord, 20 meter till vänster om ingången, runt 17:40-18.15, för att ladda inför filmen. Så välkommna också dit, om ni vill.

Välkomna till de stora vargarnas rike!
/Per

Hej Per,

vad tyckte du om filmen då? var den bra?
funderar också på att se den i helgen

5 Senaste redigerad av PAJA (2011-11-24 11:07:22)

vad tyckte du om filmen då? var den bra?
funderar också på att se den i helgen

Nu är det här minst femte gången jag ser den här filmen. Det var kanske fem år sedan förra gången. Filmen har växt i mitt huvud. Tidigare kändes det som en Miyazakis flört med en allmän actionfilmspublik. Den här gången kändes det faktiskt också som ett allvarligt försök att nå fram med ett budskap och berätta en historia. Hayao Miyazaki klistrar inte budskapen på en, men han ger en så gedigen filmupplevelse att man gärna sväljer vad som helst som är i den med hull och hår.

Nu förstår jag bättre utgångspunkten för filmen. Hur han här, på film, berättar lite av historien som aldrig blev filmatiserad i filmen om Nausicaä. Den historien, om människan och naturen och de stora frågorna, om rätt och fel och de omöjliga svaren på de frågorna, arbetade han vidare med under tio års manga-produktion med Nausicaä. Och när den mangan var klar, 1994, satte han igång på allvar med att jobba på "Prinsessan Mononoke".

Filmen gör sig verkligen på stor duk. Igår visades den i Salong 5, och det innebar den största bioduk jag sett den här filmen på. Man kan faktiskt inte undgå att bli berörd, medryckt, försvinna in i en stor filmupplevelse.

Så jag hoppas verkligen att du går och ser filmen medan du har chansen. Särskilt om du aldrig sett den förut och är det minsta intresserad av film och/eller tecknat och/eller animation. Filmen glänser på de flesta fronter. Den är inte min Studio Ghibli-favorit – till det är den alltför våldsam och berättar en för rak historia med ganska få filosofiska stunder. "Only Yesterday" och ""Om du lyssnar noga" rankar jag fortfarande högre, på grund av deras personliga och ödmjuka karaktär. Men som en stort upplagd film är den svårslagbar. Och det känns inte som den åldrats en dag på dessa 14 år. De effekter som bjuds når fram hur bra som helst. Utan det minsta behov av 3D.

Så välkommen, du och ni andra som aldrig sett den förut (och bor i närheten av Göteborg).

Titta också gärna in på den här sidan, förresten. Där lade jag in lite mer info efter filmbesöket igår kväll:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prinsessan_Mononoke

Animerade hälsningar,
/Per

Oj tack för det utförliga svaret:)
Läste just igenom artikeln på wikipedia..
vet du varför det tog tre år för filmen att komma till sverige?
det låter ju rätt länge...

7 Senaste redigerad av PAJA (2011-11-24 16:11:03)

Micke1980 skrev:

Oj tack för det utförliga svaret:)
Läste just igenom artikeln på wikipedia..
vet du varför det tog tre år för filmen att komma till sverige?
det låter ju rätt länge...

Det tog _14_ år för filmen att få svensk premiär. Orsaker? Anime av det här slaget var okänt för svenska biobolag 1997 och otänkbart att visa på bio. Sedan ville nog Triangelfilm (svensk rättighetsköpare) inte börja med en film som inte är typisk för Hayao Miyazakis filmer (= klokt, kommersiellt val, man vill inte skrämma bort familjepubliken genom att få den att tro att Miyazaki och anime av hans sort handlar om våld och blod). Sedan har man slarvat bort den filmen ibland allt annat från studion som kommit på svensk bio och DVD. Triangelfilm har dessutom gått i konkurs. Och till slut har PAN Vision (rättighetsinnehavare efter Triangelfilm) gått och förlorat viktig personal samt blivit uppköpta av Scanbox. Det finns alltså många svar på den frågan.

Om du tycker tre år är länge, kan du fundera på hur många animerade filmer från Japan du haft möjlighet att se på svensk bio.

Den här listan:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/
… innehåller just nu 1123 animerade filmer. Alla långtifrån i samma klass som "Prinsessan Mononoke". Men tillräckligt många är intressanta och har ändå aldrig kommit nära en svensk bioduk. Eller hamnat på DVD här i väst.

Klyftan mellan det enorma utbudet av anime i Japan och det lilla av det som syns (på bio/DVD) i Sverige är en av orsakerna till att FrukostAnime finns. Vi visar intressant anime, diskuterar och sprider nyheter. Samt samlar ihop folk till att gå på bio när bra anime väl kommer på bio.

Jättebra att du är intresserad och ställer frågor. Inte alla frågor är lätta att besvara men väl värda att ställa. :-)

Nu har jag sett filmen. Tyckte den var jäkligt bra faktist.
har du fler tips på filmer som liknar denna film?
eller vad är din favorit anime film?

Micke1980 skrev:

Nu har jag sett filmen. Tyckte den var jäkligt bra faktist.
har du fler tips på filmer som liknar denna film?
eller vad är din favorit anime film?

Hej igen och kul att du sett filmen. Och roligt att du tyckte om den. :-)

Filmer som den liknar? Ingen eller väldigt många – det beror på hur man räknar. Här får du en länk till en webbplats/databas med väldigt många bra rekommendationer till "liknande filmer":
- http://www.anime-planet.com/anime/princess-mononoke

Mina favoritfilmer? Inom anime är det "Omohide poro-poro" (Only Yesterday) och "Toki wo kakeru shōjo" (The Girl Who Leapt Through Time). Dessutom har jag ett antal favoriter bland animeserier från TV. Allt som jag sett (och rankat) listas här:
- http://www.animenewsnetwork.com/MyAnime/?user=taeko-san

Dessutom ser du något av min allmänna filmsmak genom att klicka här:
- http://nyahl.net/film.html

Vill du förresten ha FrukostAnime-utskick (mejl) med löpande info om våra visningar? Skicka i så fall din mejladress via e-postlänken under min avatar.

Animerade hälsningar!

ojoj tack så jätte mycket. nu har jag i alla fall någonting som jag kan göra i helgen hehe.
trodde inte att det avr så många som gillar den sortens film

Micke1980 skrev:

ojoj tack så jätte mycket. nu har jag i alla fall någonting som jag kan göra i helgen hehe.
trodde inte att det avr så många som gillar den sortens film

Lycka till med animetittandet i helgen! :-)

Jaså, du trodde anime var en liten nisch inom animation/film? Ja, i Sverige är den i stor utsträckning det, tyvärr. Men vi är ändå några stycken fantaster. Det finns evenemang och sammanslutningar som Hikari-kai, FrukostAnime och http://www.confusion.nu/ här i Göteborg. I Uppsala finns UppCon. Och anime syns lite här och var på andra ställen runt landet. Anime News Network och AnimeSuki är ställen som jag besöker ofta för att orientera mig om det nya. Animeinköpen görs på ställen som SF-bokhandeln här i Göteborg plus ett halvdussin webbutiker (mest Amazon och Yesasia).

Animerade hälsningar!

shit vad du kan:)
fan bara att jag inte bor i göteborg.. ni har säkert events då ni alla ses eller?

Micke1980 skrev:

Det är därför forumet finns. wink

Manga och anime är i Sverige annars en relativt liten, men väldigt livfull subkultur.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

14 Senaste redigerad av PAJA (2011-12-14 21:48:03)

Micke1980 skrev:

fan bara att jag inte bor i göteborg.. ni har säkert events då ni alla ses eller?

De arrangemang jag är mest inblandad i är FrukostAnime-visningarna på Hagabion. De länkas till i alla mina forumpostningar, i den här avdelningen:
http://forumet.serieframjandet.se/forum … et-reklam/

Här är annars en direktlänk:
http://www.serieframjandet.se/goteborg/bio.html

Synd att du inte bor i Göteborg. Får jag fråga vilken landsända du håller hus i?

Animerade hälsningar!

PAJA skrev:
Micke1980 skrev:

De arrangemang jag är mest inblandad i är FrukostAnime-visningarna på Hagabion. De länkas till i alla mina forumpostningar, i den här avdelningen:
http://forumet.serieframjandet.se/forum … et-reklam/

Här är annars en direktlänk:
http://www.serieframjandet.se/goteborg/bio.html

Synd att du inte bor i Göteborg. Får jag fråga vilken landsända du håller hus i?

Animerade hälsningar!

Jag kommer från stockholm:) ganska långt ifrån göteborg tyvärr.. men jag tänkte åka ner antingen den här helgen eller nästa helg för att jag adrig har varit där.

Micke1980 skrev:

Jag kommer från stockholm:) ganska långt ifrån göteborg tyvärr.. men jag tänkte åka ner antingen den här helgen eller nästa helg för att jag adrig har varit där.

Ja, den här helgen har vi sista höstvisningen på Hagabion:
http://forumet.serieframjandet.se/topic … valkad-11/
Välkommen dit, om du har möjlighet. :-)

Annars finns ju i Stockholm föreningen Mangakai:
http://www.mangakai.se/
Välkommen dit, om du skulle vilja ha mer anime på närmare håll.

Animerade hälsningar!

Micke1980, jag kan också tipsa om att Seriefrämjandet har en lokalförening här I Stockholm. Vi träffas och ha seriepub (vardagskväll) eller seriecafé (söndagseftermiddag) ungefär en gång i månaden och diskutera serier i allmänhet. Håll utkik i underforumet Om föreningen.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ojoj tack så jätte mycket båda två.. trodde aldrig att man skulle få ut så mycket av ett forum. ni verkligen ju båda två verkligen jätte snälla.
Ola när har ni nästa möte? Har verkligen stor lust att titta förbi:)

19 Senaste redigerad av Ola Hammarlund (2012-01-03 18:27:43)

Micke1980 skrev:

Ojoj tack så jätte mycket båda två.. trodde aldrig att man skulle få ut så mycket av ett forum. ni verkligen ju båda två verkligen jätte snälla.
Ola när har ni nästa möte? Har verkligen stor lust att titta förbi:)

Jag tror inte progarmmet för 2012 är inte faststsällt än. Men Hogge som siter i lokalstyrelsen brukar lägga ut det på underforumet Om föreningen så fort det blir aktuellt. Håll utkik där. Och välkommen!

PS: länken du hade i det inlägg nyss var väldigt spamlik. Jag tycker inte du skall göra om det.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ok ska hålla utkik där:) Så kanske vi ses snart:)

Tar bort länkar.

/Mod

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.