Tråd: Serietidningar ni saknar?

När jag var 11-12 år fanns Arne Ankas egna tidning.
Jag ville köpa den varenda gång, men min morsa sa att jag skulle vänta lite, hon trodde den innehöll olämpliga saker.....?
Anyway, det var typ 10 dagar innan själva julafton skulle komma till oss och följde med mamma till Flygfyren för att handla.
Och så hittade jag Arne Anka nr.4!
Jag köpte den utan att visa för morsan, annars hadde nog hon blivit tokig.....!!! yikes
Den var den sista i Norrtälje stad!!!!!!! big_smile big_smile big_smile

När jag läst klart den, så såg jag på s.51 att Schibstedt skulle lägga ner sin verksamhet i Sverige och satsa mer på Norge....?
Jag själv blev lite besviken, jag gillade ju Arnes tidning så MYCKET! ;(

Har ni någon svensk serietidning ni ville haft kvar från förr?
/LinusCartoonist.

PS. Är det någon som vet hur marknaden ser ut för serietidningarna idag? Säljer Kalle Anka lika bra som förr? Nya Serieparaden, hur ser dens ekonomi ut? Ernie, lever den ett tag till? Och hur ser det ut för Herman Hedning?

Hoppas någon ORKAR svara på allt här!
http://bullencomic.blogspot.com/

Sv: Serietidningar ni saknar?

Bacon & Egg saknar jag, samt Pox och Epix.

Det finns ingen annan tråd om det här, förresten?

De flesta serietidningarna säljer ganska halvdant, vad jag vet. Bamse säljer bra.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Bacon & Egg saknar jag, samt Pox och Epix.

Det finns ingen annan tråd om det här, förresten?

De flesta serietidningarna säljer ganska halvdant, vad jag vet. Bamse säljer bra.

Den serietidning som lär gå bäst i Sverige är Uti vår hage. Den går så bra, att Egmont skulle vilja öka utgivningen, men det kan de inte, eftersom Krister Peterson inte hinner göra mer serier.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Jag köpte nr.4/11 häromdan och jämförde med 4/10:
Jag tror det kan ha och göra med att Anton färglägger serierna själv nu.
Också för den är billig att prenumerera på.

Jag har för mig att Nya Serieparaden ligger jätterisigt till i försäljningsstatistiken...

LinusCartoonist skrev:

Jag har för mig att Nya Serieparaden ligger jätterisigt till i försäljningsstatistiken...

Anton?

Wakuran skrev:
LinusCartoonist skrev:

Anton?

Anton Petersson. Jag tror det är Kristers son. Han datorfärglägger numera huvudserien i varje nummer. Övriga serier tror jag Krister P. färglägger själv på gammalt vis.

Ola Hammarlund
Terentius

ja vet inte säkert om anton gör det, men jag läste det i lite äldre nummer på insändarsidan, men jag kan ha fel....
:S
:S
Men vet ni hur det ser ut för Herman Hedning och Nya Serieparaden? Jag har dem båda.

http://bullencomic.blogspot.com/

Herman Hedning verkar rulla på bra, såvitt jag vet. Tycker iaf man ofta stöter på den i kioskerna i Stockholm.

men nya serieparaden då?
hur går det för den?

Ola Hammarlund skrev:

Anton Petersson. Jag tror det är Kristers son. Han datorfärglägger numera huvudserien i varje nummer. Övriga serier tror jag Krister P. färglägger själv på gammalt vis.

Huvudserien, det nya avsnittet av Uti vår hage färgläggs mycket riktigt av Kristers son. Men på gammeldags sätt. Dom tar kopior av serien på kartong och sen lägger dom färgen på kartongen med spritpennor. I övrigt är det reprostugan som färglägger. Utom min och David Öqvists serie, Nilsson & Bengtsson. Den färglägger David själv i datorn. Men han får till det rätt snyggt tycker jag.

Jag kan väl passa på att komma med en tråkig nyhet. Björn Ihrstedt, redaktör för 91:an och Uti vår hage ska sluta i o m att Egmont lägger ner Stocholmskontoret. Så nu kommer en projektledare på Egomont få sköta dom tidningarna...

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Magnus K skrev:
Ola Hammarlund skrev:

Huvudserien, det nya avsnittet av Uti vår hage färgläggs mycket riktigt av Kristers son. Men på gammeldags sätt. Dom tar kopior av serien på kartong och sen lägger dom färgen på kartongen med spritpennor. I övrigt är det reprostugan som färglägger. Utom min och David Öqvists serie, Nilsson & Bengtsson. Den färglägger David själv i datorn. Men han får till det rätt snyggt tycker jag.

Jag kan väl passa på att komma med en tråkig nyhet. Björn Ihrstedt, redaktör för 91:an och Uti vår hage ska sluta i o m att Egmont lägger ner Stocholmskontoret. Så nu kommer en projektledare på Egomont få sköta dom tidningarna...

Tack för rättelserna, Magnus! Jag hade tydligen fått det om bakfoten.

Och tråkigt att höra att Stockholmskontoret läggs ned, men kanske inte helt oväntat. Det har nog stått på väggen ett tag.

Ola Hammarlund
Terentius

Är det någon som vet hur det går för Nya Serieparaden el. Ernie?

LinusCartoonist skrev:

Är det någon som vet hur det går för Nya Serieparaden el. Ernie?

Tyvärr inget annat än att jag tor Ernie går hyfsat. Huvudserien har en etablerad och trogen läsarskara.

Ola Hammarlund
Terentius

Ok, funderar nämligen på att preumerera på den!
Sen kanske man kan ta upp vilka tidningar förutom Pondus och HH som tar in gästserier?
Är lite sugen på att vara med i någon tidning!

LinusCartoonist skrev:

Ok, funderar nämligen på att preumerera på den!
Sen kanske man kan ta upp vilka tidningar förutom Pondus och HH som tar in gästserier?
Är lite sugen på att vara med i någon tidning!

Jag tror att det är väldigt ont om tidningar som tar in amatörtecknare, tyvärr.

Finns det nåt fanzin?