Tråd: Tips för fortsatt utveckling i serier?

big_smile HEJ! big_smile
Jag kanske valde fel hörna att skriva det i, men jag har lite frågor om serier och sånt där...!
Jag tecknar för tillfället "franska serier" och min egna serie "Bullen".

Jag bor i Norrtälje och har ingen typ av serieskola nära mig, den närmsta bör ligga i Stockholm men mina föräldrar tycker det är för långt, så jag har lärt mig själv allt jag kan idag.

Och då kanske man kan få lite tips och ideer för en fortsatt utveckling?

Kom ihåg att man är 13 bara!

big_smile big_smile LINUScARTOONIST big_smile big_smile

Sv: Tips för fortsatt utveckling i serier?

Bästa skolan är nog att läsa många och olika serier, både längre och korta strippar.
Titta hur de avslutar en sida eller ett uppslag, många gånger händer det något spännande/intressant/uppseendeväckande i sista rutan av en sida eller ett uppslag.

Till exempel: Något som man inte vet hur det slutar eller man inte vet vad de tittar på.

Detta för att locka till att vända blad.

Samma gäller för humorstrippar, där en teknik är att inte visa skämtet förrän sista rutan, eller visa något som är i stor kontrast till föregående rutor.

Titta även hur serieskapare hanterar tid, hur de varierar mellan att visa något nära och långt bort. Hur man kan variera färger eller svärta mellan olika rutor, så det blir kontrast dem emellan.

Titta på gamla och nya serier, även på de som inte känns bra. Hur skulle du gjort om du tecknat samma sak.

Det finns massor med böcker som visar hur man "ska göra serier", du kan låna några på biblioteket (kolla även på vuxenavdelningen). Många av de här böckerna visar bara delvis hur man gör och ofta bara i en viss stil. Se till att kolla i flera olika och plocka ur dem de du gillar mest.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Tackar!
Är det någon som vill kika på Bullens "hemsida"?
http://bullencomic.blogspot.com/

Men vad tycker ni andra?

Vad är det bästa framgångskonceptet?

Har precis lärt mig teckna den franska stilen och tycker det är jättekul!
Men har inte någon ide till en serie av något slag.

Jag tecknar då Bullen oxå, som är en seriestripp
Men vill skapa en ny med helt skruvade karaktärer!

Men har ni någon typ av ide för ett lyckat koncept i serievärlden så är det bara att skriva på!

När det gäller böcker om serier behöver du inte vara begränsad till ditt eget biblioteks utbud. Får du nys om en intressant bok kan du alltid kolla om den finns på något svenskt bibliotek via bibliotek.se och libris.kb.se. Gör den det ska den gå att låna på fjärrlån via ditt stadsbibliotek (vanligen till en mindre avgift).

Jag kan bara hålla med om att det är bra att titta på hur bra serier är gjorda. Ett par tips på serier att be biblioteket hjälpa dig få tag på är "How to Draw Comics the Marvel Way" av John Buscema och Stan Lee samt "Det roligas teknik" av Janne Lundström. De går igenom grunderna inom två vitt skilda genrer på ett utmärkt sätt.

I övrigt tror jag inte det är fel att jobba med teckningsförmågan och lära sig så mycket man kan om hur saker och ting ser ut -- kroki, anatomi, perspektiv etc -- även om man inte har tänkt sig en karriär där man tecknar i en realistisk stil. Men se till att du har roligt medan du övar, för börjar det kännas som en plikt är risken att man tappar sugen.

Tackar Göran!

Hoppas flera skriver, JAG HUNGRAR efter kunskap!

Är det någon som vet hur det ser ut på serietidningsmarknaden?

Vilken är populärast och vilken är minst?
Skulle va kul att veta!

smile
http://bullencomic.blogspot.com/

Öva öva öva, och utveckla både din teknik och din egen personliga stil. När du gått ut gymnasiet kan du försöka söka till olika serieskolor. Kom ihåg att det är en väldigt tuff marknad, bara.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in … erieskolor

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Tackar för tipsen!
Väntar på mer! big_smile

Du kan kolla den här tidningen (på engelska) det finns några pdf:er att ladda ner.

http://twomorrows.com/index.php?main_pa … cts_id=982

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile