Tråd: Förändring av SeF:s inriktning?

I senaste B&B kom den här gamla diskussionen om att göra om SeF till ett Centra istället och en hänvisning till att diskussionen skulle ske här på forumet. Jag har letat runt men hittar ingen diskussion. Beror det på att jag är dålig på att leta eller på att frågan inte diskuteras?

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

Sv: Förändring av SeF:s inriktning?

Frågan har varit uppe förr (i flera diskussioner), men det finns ingen
ny tråd om dagsläget.

Frågor som lyfts tidigare är:
för vem kommer detta centra att vara?,
ska man ha utgivning, utbildning, forskning?,
ska det vara en branchorganisation eller förening?,
vem får vara medlem och kommer det finnas olika medlemskap;
eller ska centrat verka parallellt med en förening?

Senaste redigerad av Isegrim (2011-09-30 11:22:32)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Hej Johan!

Det beror på att jag ännu inte lyckats få till en grupp endast öppen för SeF:s medlemmar. PunBB är nyligen uppgraderat och jag hittar ännu inte riktigt hur jag ska göra. Så fort det är klart skickar jag ut ett vanligt e-brev till medlemmarna med instruktioner. Förhoppningsvis i början av kommande vecka.

Hälsar Agneta

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Eftersom det bara ska diskuteras och inte beslutas här på forumet finns det kanske inget behov av att stänga access till enbart SeF medlemmar. Beslutet tas på årsmötet och där har bara medlemmar yttrande- och rösträtt. Men här finns det väl inget skäl till att begränsa yttranderätten till enbart medlemmar?

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."

Jag kan även tycka att diskussionen ska vara öppen,

...åtminstone att hela diskussionen redovisas öppet om bara medlemmar får vara
delaktiga. Vad är syftet med det senare förresten, hur

Senaste redigerad av Isegrim (2011-10-01 13:16:26)

/ Jonas

Eftersom det är en diskussion som berör SeF:s medlemmar är den förbehållen dem.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Det känns konstigt om inte de personer som jag inbillar mig kommer att tjäna mest på ett "seriecenter", tecknare och andra, inte kan vara med och läsa diskussionen. De är ofta inte medlemmar i SeF (?).

Jag tror det gamla stridsdammet som tidigare fanns här på forumet lagt sig. Striderna var ledda av 1-2 personer som inte längre skriver. En öppen debatt är alltid bäst.

Senaste redigerad av Thomas E (2011-10-02 14:07:01)

Thomas E skrev:

Det känns konstigt om inte de personer som jag inbillar mig kommer att tjäna mest på ett "seriecenter", tecknare och andra, inte kan vara med och läsa diskussionen. De är ofta inte medlemmar i SeF (?).

Det var bl.a. detta jag själv tänkte på. Märkte att en del av mitt tidigare inlägg försvann, men sammanfattningsvis...
Hur går snacket, varför bara medlemmar? Det finns säkert en jätte bra anledning till att man valt detta.

/ Jonas

Ett av skälen är väl just att det ska vara en medlemsdebatt, en debatt där medlemmarna kommer med sina synpunkter.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Ett av skälen är väl just att det ska vara en medlemsdebatt, en debatt där medlemmarna kommer med sina synpunkter.

Helt okej anledning. Har man även planer på en öppen, för att få åsikter från icke medlemmar, intressegrupper, aktiva inom området?

/ Jonas

Tja...i brist på lås tråd får vi väl kanske drista oss till att diskutera frågan helt öppet?

Jag personligen vill inte att seriefrämjandet ska göras om till en sluten organisation enbart för serieskapare där vi andra på nåder släpps in som stödmedlemmar. Det enda som kommer avgöra om jag i sådana fall fortsätter som medlem eller inte blir kvaliteten på Bild och Bubbla. Seriefrämjandet ska vara enligt min åsikt vara en organisation öppen för alla serieintresserade - både konsumenter och konstnärer!

Mitt förslag är väl då att centrumbildning sker parallellt med föreningen, som en separat del och att tidningen B&B ges ut separat (dvs prenumeration ger inte automatiskt medlemskap). Föreningen kan fortfarande vara ansvarig för de andra två, men att det är just uppdelat.

Kan tänka mig att det finns fördelar rent ekonomiskt med en centrumbildning, att man kan agera annorlunda och satsa(jobba) på ett annat sätt. Men om det exkluderar serieintresserade är det ingen fördel.

Men, för att ta ställning, behöver man nog mer underlag. Vad är målbilden, vad är syftet, vem är målgruppen...

/ Jonas

Isegrim skrev:

Mitt förslag är väl då att centrumbildning sker parallellt med föreningen, som en separat del och att tidningen B&B ges ut separat (dvs prenumeration ger inte automatiskt medlemskap). Föreningen kan fortfarande vara ansvarig för de andra två, men att det är just uppdelat.
Men, för att ta ställning, behöver man nog mer underlag. Vad är målbilden, vad är syftet, vem är målgruppen...

Alltså, nu har vi en ivrig diskussion om formerna för en diskussion om förslaget. Det får mej att undra, är det så att det faktiskt finns  förslag.  Men styrelsen avvaktar med att lägga fram det , så att det blir på rätt sätt?

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Det hänger väl ihop med motståndet förra gången när man försökte lansera en ombildning av föreningen till ett centra där sketna seriekonsumenter kunde få bli stödmedlemmar istället. Jag gissar att tystnaden endera beror på att det bara är en försöksballong alternativt att man tänker klubba det lite snabbt och diskret på nästa årsmöte. Men det är bara gissningar!

Jag förstår inte varför inte en seriecenterbildning kan verka parallellt med Seriefrämjandet? Måste SeF övergå i att vara grunden för ett centrum?

Notera att jag stavat centrum på tre olika sätt.

Johan Sundman skrev:

Jag förstår inte varför inte en seriecenterbildning kan verka parallellt med Seriefrämjandet? Måste SeF övergå i att vara grunden för ett centrum?

Styrelsen vill väl ha kakan kvar för att lättare kunna äta upp den.

Johan Sundman skrev:

Notera att jag stavat centrum på tre olika sätt.

Vilket elegant sätt att visa språklig kompetens!

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Magnus K skrev:

Vilket elegant sätt att visa språklig kompetens!

Nä, det var bara att visa den inneboende latheten i att inte orka korrigera sin språkliga inkompetens.

Det blir lätt konspirationshysteriskt när det gäller vad de vill och döljer, men samtidigt är det inte så konstigt när så lite presenteras. Nu är det i och för sig det som (förhoppningsvis) ska ske nu.

/ Jonas

Jag gissar att man tänkt sig att det är lättare att baka en centrumkaka om man kan ha en föreningskaka som grund i sin nya deg. Och priset får vi övriga medlemmar betala i form av att vi som inte är serieskapare eller hangarounds till serieskapare varken får ha eller äta kakan. Bara titta på den och kanske slicka lite på den någon gång i bland.

Isegrim skrev:

Det blir lätt konspirationshysteriskt när det gäller vad de vill och döljer, men samtidigt är det inte så konstigt när så lite presenteras. Nu är det i och för sig det som (förhoppningsvis) ska ske nu.

För mej är det snarare så att jag först skulle vilja ha en diskussion om grundtanken, om varför. Innan man slänger fram ett hur. Det färdiga förslaget.

Lewis Carroll

Magnus K skrev:
Isegrim skrev:

För mej är det snarare så att jag först skulle vilja ha en diskussion om grundtanken, om varför. Innan man slänger fram ett hur. Det färdiga förslaget.

Det är lite det jag också hoppas på. En diskussion om varför och hur, som sen leder fram till ett förslag ur den diskussionen. Om det nu är bara medlemmar som kan besluta om hur det ska bli, kan den diskussionen lika väl hållas öppen även för icke-medlemmar (för det kan ju vara både föredetta och kommande)...

/ Jonas

Instämmer med föregående talare! Diskussionen kan vara hur öppen som helst - beslutet tas sedan på Seriefrämjandets årsmöte där enbart medlemmar har yttrande- och rösträtt.

Man kanske borde posta länk via Facebook eller något, för att locka fler folk till diskussionen.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Via Sef:s egna facebooksida och via mejllistan, för att locka dem som är intresserade.
Gissar att de kanalerna kommer användas, för att informera när en sluten forumdel kommer upp.

/ Jonas

Ola har i en annan tråd skrivit en längre redogörelse från senaste styrelsemötet. På slutet står

Ola Hammarlund skrev:

Man har ett förslag till nya stadgar på gång med sikte på ett första beslut kommande årsmöte.

Är det måhända första beslutet på vägen att ombilda föreningen till en konstnärsförening?