Tråd: Svenska mangatecknare

Det här kommer att vara en aning osammanhängande, eftersom
de härstammar från kommentarer på en annan hemsida
(www.wasabipress.se)
(Shoutboxen där är för liten för att gå in på sådana frågor och är
för övrigt ett fel forum för att diskutera ämnet.)

Med anledning av vad som kan utvecklas till någon form av flamewar och
verkar härstamma ur pedantisk anti-hyperbolism, personligt ogillande eller
någon variant av de just nu så populära "Du är en kvinna som syns på
internet och därmed lovligt byte"-trollen i samband med Wasabi Press
mangatävling:
Vad är definitionen av en seriös, superhårt arbetande (svensk) mangatecknare?
(Tecknat i X antal år? Gjort Y st fansin? Försökt bli publicerad i Z antal år?)

Eller kanske, vad är det som gör att någon som, utan att vara särskilt känd
sedan tidigare, deltar och vinner en mangatävling (eller en serietävling vilken
som helst), och därigenom får uppmärksamhet, är mindre seriös än dem?
(Frånsett då sura rönnbär, dåliga förlorare och besläktade fenomen.)

Och slutligen:
Är det någon som har koll på vilka de seriösa och superhårt arbetande tecknarna
som hamnade i skuggan av vinnarna av Mangatalangen 2007 var?

Sv: Svenska mangatecknare

Kollande in shoutboxen. Det låter ju som sagt rätt bittert och osammanhängande, och som att man försöker skapa en intern konkurrens istället för en bred scen som är levande på flera nivåer samtidigt.

Vet någon förresten vad den här kommentaren syftar på:

"den senaste som vann en "manga tävling" vann med bidraget "näcken" . Ingen egen story, igen egen ide.De kallar inte jag seriös hårt arbetande tecknare"

Oblivion High? Utan att helt känna till serien, känns kritiken f.ö. litet osammanhängande. Konstnärer har inspirerats av tidigare folkliga myter sedan urminnes tider. Varför ska det anses mindre seriöst?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

3 Senaste redigerad av Hansh (2011-08-12 17:38:10)

För mig (Other Guest) lät det som sagt antingen som
pedantisk anti-hyperbolism ("Bli Sveriges nästa stora mangatecknare genom
att vinna en tävling arrangerad av ett nystartat förlag. Denna formulering är
vilseledande och en förolämpning.")
eller
personligt ogillande (personer som inte gillar Elise)

Wakuran skrev:

Vet någon förresten vad den här kommentaren syftar på:

"den senaste som vann en "manga tävling" vann med bidraget "näcken" . Ingen egen story, igen egen ide.De kallar inte jag seriös hårt arbetande tecknare"

Jag är rätt säker på att den syftar på vinnaren 2007,
Nordens förtrollande melodi.
Av Elise Rosberg, som ju i dagsläget är Wasabi Press och inte
kommer att delta själv i den tävling hon arrangerar och sitter
i juryn för.
Och som handlade om Näcken. I en historia och med en
personlighet som är mindre inspirerad/påverkad av sagor
om/med Näcken än vad Dragonball var av Resan till västern.

Det jag omtalade som osammanhängande var förstainlägget
i den här tråden, emedan jag inte tillhandahöll några
direkta citat eller närmare sammanhang.

Och jag har nu öppnat slussportarna genom att nämna denna tråd.
Jag ber potentiellt om ursäkt i förväg.

Hej, här är jag, Wasabi Press's ägare och just nu stora föremål för några små avundsjuka själars ilska.

"Är det någon som har koll på vilka de seriösa och superhårt arbetande tecknarna
som hamnade i skuggan av vinnarna av Mangatalangen 2007 var?"
Natalia Batista och Catarina Batista (för att inte tala om Joakim Waller också) har det ju gått riktigt bra för, och de två förstnämnda vann ju inte ens mangatalangen (de var bara med i den)!
Det är så roligt för det är liksom precis det jag vill undvika med denna tävlingen. Det är därför vi har 8 VINNARE, i 4 olika kategorier. Alltså har vi 4 stycken 1:a-pristagare och 4 stycken 2:a-pristagare. Klå det (skulle jag nästan vilja säga)! Ingen ska hamna i skymundan. Alla ska veta exakt vilken plats de hamnade på och kunna säga "jag vann första/andra pris!"

Angående min serie om Näcken fick jag massvis med kritik för den. Det mesta i läget då var att jag ritade precis om Arina Tanemura och att jag kopierade henne. Jag var djupt inspirerad av hennes stil men jag kopierade INGEN av hennes bilder rakt av - allting var ritat ur mitt minne, mitt eget huvud. Ingen kan hitta likheter i hennes bilder, det är bara stilen som liknade.
Och att Näcken inte är originellt... Seriöst? Det finns en serie om Näcken i Swedish Comic Sin 2, det finns massvis med serier om sjöjungfrur, det finns åtskilliga om alver, trollkarlar, vampyrer... När jag gick på Serieskolan i Malmö förra året sa lärarna till oss att "om man kan ta ett gammalt koncept och göra nåt nytt av det har man lyckats.". Jag vann liksom just precis för att jag tog en traditionell karaktär ur nordisk mytologi och gjorde om till något nyskapande, och ställde upp i en svensk (nordisk) mangatävling. Det känns bara som hat för att jag hade en bättre idé än dem.

Jag har fått mer kritik för att jag tar upp mycket plats i Wasabi press och att det är "egotripp" på det hela. Seriöst, jag är ensam på förlaget just nu. Vi ska expandera när jag har utbildning nog för att vara förlagschef och när jag har fått kontakt med japanska förlag. Jag jobbar på det, till en just nu icke-existerande-lön som beräknas vara max en tiondel av vad jag egentligen borde få betalt, och det är bara utifall att vi får pengar över efter alla räkningar som ska betalas i förlaget när tävlingen är över. Dessutom är allting på sidan just nu ritat av mig för, herregud, har folk hört talas om copyright-lagen? Jag vill inte tvinga någon stackars gratisarbetare att ge mig grafik, och som ett seriöst företag kan jag bli STÄMD om jag använder sådant som har copyright. Jag ser seriöst på hela förlaget och konceptet, därför är den bästa lösningen att använda mina egna bilder. Och är det för mycket begärt att jag skriver om mig själv på  "Om wasabi press"-sidan, samt att jag är med i juryn? Anledningen till att jag gör framsidan på boken är 1) jag får/vill inte vara med i tävlingen, ändå är jag tecknare och vill synas åtminstone lite 2) ingen ska behöva gratis-arbeta, igen, och 3) vi har 4 st 1:a pristagare, vem ska göra framisdan? Man skulle kunna göra en collab, som tokyopop's "the rising stars of manga", men nej, jag tycker inte det ser bra ut. Kanske i framtiden, kanske inte alls.

Natalia Batista gör liknande i sin antologi Swedish Comic Sin. I utbyte mot att hon arrangerar allting och sätter ihop, trycker boken etc, så gör hon inte en serie i boken men hon gör framsidan. Ingen har klagat på henne för det, vad jag vet.

Vad är det för fel med att en föredetta-mangatalangenvinnare, föredetta-serieskolan i malmö-elev, föredetta-utbytesstudent i japan, startare-av-okashiicon-i-malmö-med-600-besökare-årligen, och troget manga/japan-fan startar ett förlag med ambitionen att stöda manga i Sverige och ge folk en chans att bli publicerade på en marknad som törstar mest efter alternativa serier?

Folk borde tänka efter lite innan de postar.

Förlåt att jag öser ur mig allt här, en sak jag måste öva mig på innan jag blir chef är att inte ta allting alldeles för personligt. Jag känner dock att det är bättre att ta debatten här. Jag funderade lite på att posta ett klargörande på hemsidan i sig, men det skulle ge tankar till folk som inte ens tänkt de tankarna, så jag väljer att inte göra det. Tack för att ni startade denna tråden! Jag blir glad att höra att några stöder mig/oss i alla fall.

Just nu 1-0 till KuMo.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Jag har en bestämd känsla av att den andra sidan inte är så fruktansvärt pigg
på att förklara sig och diskutera.

Speciellt inte, kan man tänka sig, på ett forum som har en faktisk population
av seriösa och hårt arbetande tecknare och folk som har en mer omfattande
referensram för olika serietävlingar och hur de ser ut än Mangatalangen.

http://www.wasabipress.se/2011/08/13/uppdatering/

Shoutboxen stängdes.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile