Tråd: Seriecitat-quiz vol. III

Spiring, varsågod.

Sv: Seriecitat-quiz vol. III

Tack för det, det blir dock inget nytt citat förrän tidigast sent ikväll eftersom jag ska på födelsedagsmiddag direkt efter jobbet (och mitt jobb är svårt att kombinera med serieläsning).

En del tar sig fram, andra tar sig bak.

Ja, det är samma här.

Eller, nej förresten, kanske inte.

"Satans djävlar! Hur ska jag kunna suga in müslin i hjälmen när du lagt russin i den?!!"

Kanske många som är på semester? Glöm inte att man kan kolla seriecitatsquizen från sin... ja, vad de här mackapärerna nu heter. Poddar, paddar och allt vad det är.

Samma samlingsvolym som det första citatet:

"Jag är uppstånden för att frälsa ert kött!"

"Då har du gått fel, för detta är änna en fesk-affär!"

Den maskerade proggarens stora röda?

Tänkte just säga Wanloo - Angsjölick ...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Hmm, vad ska jag säga nu då? Kan väl börja med att Wanloo är fel. Men Den Maskerade Proggaren... nej, det stämmer inte heller - men det blev ju aldrig definierat vad jag frågade efter, albumtitel, serieskapare eller så. Jag skulle nog ge rätt för serieskaparen, och hade frågan ställts så hade Linus haft rätt. Även om det nu var fel album.

Det är med andra ord David Nessle, och citaten är tagna från boken "Gasen i botten Hieronymus Bosch". En alldeles, alldeles underbar samling serier. Nessle har som en helt egen röst i den svenska seriefloran, och Proggaren är/var för mig vassast i Kapten Stofil-tidningen.

Det första citatet är från ensidingen "Darth Vader tänker om", och det andra från "Jesus från Nasaret driver ut månglarna ur Feskekörka".

Kör, Linus.

Ja, mycket tydde på Nessle och då högg jag till med en samlingsvolym som jag inte läst; Hieronymus Bosch har jag däremot läst flera gånger men uppenbarligen glömt lika många eftersom jag inte kunde placera citaten säkrare än så.

- Jag blir VANSINNIG!

- Ner med den i hennes säng!

- Jag kanske borde söka vård?

Det här känns väldigt bekant. Drar till med "Ensamma mamman", fast det citat jag vet att jag kan placera där är lite annorlunda. Men det kanske finns flera liknande.

Hmm, hittade citatet jag tänkte på och där är det "Ner med alltihop i deras sängar!". Är det en luring, en serie som travesterar Ensamma mamman, eller tvärtom? I så fall har jag ingen aning.

Just denna serie var mycket riktigt ett "hommage till Cecilia Torudd" som jag valde bara för att luras. smile

- Du... jag har funderat på en sak, nu när vi ska bo ihop...
- Mm...

- Jag är ju arbetarklass och du kvinna...
- Ja?

- Hur ska vi synka våra offerroller?

- Vi får väl göra ett schema

Känns i alla fall som en strippserie. Plåstra?

"Hetero i Hägersten" av Sofia Olsson.

En serie som var tillräckligt feministisk för att få ett tecknarmöte på Hallongrottan trots att den var hetero inte enbart till namnet. wink

Wakuran skrev:

"Hetero i Hägersten" av Sofia Olsson.

En serie som var tillräckligt feministisk för att få ett tecknarmöte på Hallongrottan trots att den var hetero inte enbart till namnet. wink

Helt rätt! (Fast stundom är de hetero i Gubbängen, Bandhagen, Ukraina och fjällen också.) Riktigt skojsigt samlingsalbum från Galago.

- Vill du att jag läser högt ur "Gender Trouble" av Judith Butler?
- Ja tack. Har vi popcorn?

big_smile

Över till Wakuran!

Judith Butler! Feminist-cred!

Hmmm, jag tar fram ett album jag knappt hunnit läsa än, men som förhoppningsvis kan vara intressant ändå.

1.
-Jag förstår mig inte på människor utan biceps.

2.
-Allt är i Tyskland! Tyskarna förstår.

3.
-Vafför la vi inte blommor på graven? Han älska ju blommor.
-Åh ja.
-Snfs

Judith Butler, är hon lika duktig i köket som Carl? Sånt är viktigt om man ska lyckas snärja en karl.

(OBS - inte bara lätt off topic utan även med en gnutta glimt i ögat.)

Min semester börjar idag, så för att inte hamna i samma sits som förra året (då jag desperat slängde in allt lättare citat utan betänketid för att någon skulle kunna ta över stafettpinnen innan jag kopplade ner mig) avstår jag från att ens gissa.

Men, bara för allmän kännedom, så kan du självklart citatet. wink

2 & 3 låter som något Joakim Pirinen skulle ha kunnat skriva, så jag slänger väl iväg en vild gissning på honom innan jag går ut i solen.

Tyvärr fel. Du får njuta av solen istället.

Kanske dags för ett nytt citat?

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Jovisstjo. Jag har varit seg med att sköta det. Men kan hitta ett par till. Får se om de här hjälper:

1.
-Detta är bad craziness. Jag har en rejäl ångestfjäril som vandrar i bröstkorgen. Jag vill hem.
-Ja me! De 'nte någe kul längre. Ja e...

Romlh!!

-...magsjuk!

Sviiiiiiiisch!

2.
De pyntar grisen med gris!

3.
-Aha! Genau! Auerhahn!
-Tjäder!

4:
-Ja ser ju att han kunde knäcka nötter me den röven där...
-Hmm... Han måste ha haft ett sinnrikt spegelsystem för att kunna se sin rumpa medan han tecknade den...

5:
Sannerligen:

Urinoarspegel för män med ölmage som inte kan se sin penis.

König??

Olof Siverbo skrev:

König??

Nej, fel, även om det väl finns diverse kopplingar genom Tyskland, burleskerier och manliga muskulösa skinkor.

Olaf G.?