Tråd: Dags för mer Marten Toonder?

Marten Toonder. Måste man verkligen lära sig nederländska för att allvarligt kunna fördjupa sig i hans eminenta serie "Tom Puss?" Jag har de sex albumen som utgavs på 80-talet (Avlgans?) samt ett tidigare album, men sen verkar det säga stopp för svensk utgivning (och skandinavisk överhuvudtaget), åtminstone om man söker efter episoder från seriens bästa period. Jag vet att många klippte ur strippar från DN, själv är jag emellertid alldeles för ung för att minnas när den gick där. Hur annars kan man få tag på "Tom Puss" från seriens bästa år, på ett skandinaviskt språk (eller engelska)? Är det fler som håller med om att det är dags för en återutgivning? Inte minst skulle det vara extremt interessant att få läsa Toonder:s väldiga memoarer...

Sv: Dags för mer Marten Toonder?

Vi fik nogle "Panda" albums på dansk, også af Marten Toonder. Seriejournalen.dk har just nu bragt et portræt af Toonder. Man kan jo håbe på et amerikansk forlag, vi fik Moomin derfra, så intet er umuligt.

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

Sv: Dags för mer Marten Toonder?

Tydligen är det en hel del ordlekande med i serien, så den verkar svår att översätta vettigt.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.