Efter mycket hårt arbete har vi nu färdigställt jubileumsboken om Lee Falk. Glädjande nog så lyckades vi färdigställa den engelska versionen samtidigt som den svenska. Läsare kan alltså själva välja vilken variant man vill ha redan nu.
Båda böckerna innehåller dock samma saker, nämligen:
Intervjuer med Lee Falk från 1946 till 1996
Noveller, poesi, manusutdrag med mera som Lee Falk själv skrivit
Artiklar om Lee Falk och hans serier Mandrake och Fantomen
Minnestexter från Lee Falks familj och vänner
En hel del av materialet har publicerats tidigare (t.ex. samtliga intervjuer) men mycket av det är svåråtkomligt.
Dessutom innehåller boken mängder av ej tidigare publicerat material, framför allt foton men även artiklar.
För en väldigt detaljerad översikt över innehållet, gå till PhantomWiki: Lee Falk – Berättaren (innehållsförteckningen är på engelska på denna sajt, men självklart är allt på svenska i den svenska boken)
(edit: allt är förresten inte på svenska, några av manusutdragen är på engelska, precis som Lee Falk skrev dom)
Totalt blev det en en "liten tegelsten" på 348 sidor. Självklart vill jag kalla det ett "måste" för fans av Mandrake och Fantomen, men även seriefans i allmänhet kan hitta ett och annat av intresse. T.ex. kan unika teckningar av George Herriman ("Krazy Kat") och Al Capp ("Knallhatten") tillägnade Lee Falk beskådas i boken. (Jag törs inte lova att dessa aldrig tidigare publicerats, men jag har åtminstone aldrig sett dem tidigare).
Boken släpps på bokmässan i Göteborg. Eftersom det är ideella krafter som står bakom boken är det inte säkert att vi kan finnas på plats redan på torsdagen, men under fredagen hoppas vi komma igång med försäljningen, och även lördag och söndag finns vi där hela dagen.
På söndagen håller vi dessutom i en programpunkt på Seriescenen kl 12:00-12:45 som kommer att handla om Lee Falk och Fantomen! Kom gärna och lyssna på det och ställ frågor.
Kort efter mässan kommer den SVENSKA boken att finnas till försäljning via de vanliga nätbokhandlarna. Den ENGELSKA versionen säljer vi dock själva och den kommer inte att finnas via nätbutiker inom överskådlig tid. Om ni vill ha den engelska boken men inte kan besöka mässan, skicka ett mail till boken@schapter.org för att beställa.
Senaste redigerad av Andreas (2011-09-11 19:46:06)
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com