Tråd: Namn på serie om återuppstånden konservativ svensk dam?
Hej!
Jag undrar om nån kommer ihåg en serie som fanns i DN eller SvD för kanske tio år sedan (där var den i svartvitt, men jag tror den finns i färg också). Den handlade om en adlig svensk 1800-talsdam som återuppstår från det döda och bekantar sig med dagens samhälle. Bl.a. blir hon upprörd över att det finns norska mackar ("unionsupplösning kantänka?! Varenda droppe är vår!") och att det finns kvinnliga bilförare (men hon försöker tappert prova på att köra bil sjävl - "det kan ju inte vara svårare än att trampa på en symaskin"). Ett annat uttryck hon körde med var "det är gott med moralkakor". Och hon var också noga med att understryka att även om tyskan både har svaga och starka verb är de flesta starka.
Jag vill minnas att det var en kvinna som gjort serien och jag vet att den finns någonstans på nätet, men det är nästan omöjligt att hitta den när man varken kommer ihåg namnet på upphovsmannen eller själva serien. Så om det är någon som känner igen det jag beskriver vore jag tacksam om nån kunde tipsa mig om vem serieskaparen är och vad serien heter.
Mvh
Daniel Jonsson