Tråd: Skydda serieoriginal mot UV-strålning?

Jag har tänkt rama in ett serieoriginal. Tydligen finns det ett speciellt glas som filtrerar bort 85% av blekande UV-strålning, men frågan är om jag behöver lägga en massa pengar på det när originalet inte ska hängas upp någonstans där det kommer att utsättas för solljus?

Sv: Skydda serieoriginal mot UV-strålning?

Hmmm, for rena samlarfragor brukar jag generellt rekommendera / hanvisa till Serieforum.se .

Vet inte om du ar medlem dar eller inte.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

En avgörande faktor är nog vilket/vilka redskap som serieskaparen har använt. Svart tusch (från en flaska alltså) brukar tåla betydligt mer än linjer från filtpennor och liknande. Ett exempel är gamla Bamseoriginal av Rune Andréasson, där texten i pratbubblorna (filtpenna) ofta är brutalt blekt medan teckningarna (tusch) är helt intakta.

Har även sett original (av andra serieskapare) där de stora svarta ytorna (gissningsvis gjorda med någon sorts märkpenna) har blekts rejält, medan tuschlinjerna är välbevarade.

Uv-glas kostar ca 600:- per kvadratmeter. Jag har använt det när jag låtit rama saker som jag är lite extra rädd om. Glaset är inte bara skyddande utan dessutom reflexfritt vilket gör ramningen ännu snyggare.
Det bästa tror jag är att låta ramaren eller en konservator titta på originalet, det är möjligt att de kan se hur pappret och tuschen kommer att åldras.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Jag gjorde som så (och borde ha sagt det tidigare här) att jag lät ramateljén använda ett extra tjockt akrylglas, som tydligen skyddar bra om än inte perfekt mot UV, men är betydligt billigare än specialglaset.