Tråd: Tom Puss - vilken episod?

Någon som vet vilken episod som Martin Toonder's Tom Puss springer på "Glomanias inbyggare" i Soerpelträsken? Just denna episod gick i DN hösten 1993.

Sv: Tom Puss - vilken episod?

Jag hittade ett index pa nederlandska Wikipedia, men jag vet inte om det ar till mycket hjalp. Bara en brakdel av aventyren verkar f.o. ha samlats i Alvglans album under 80-talet, annars finns det samlingsalbum med albumversionen (som inte ar lika bra) och nagra gamla julalbum som ar ratt dyra, vad jag vet,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Poes#A … ipverhalen

http://seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Tom+Puss

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Interessant, vi fik Tom Puss serialiseret, men i albums kun Panda. Ku' være man skulle lede efter de svenske albums.

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

4 Senaste redigerad av Cecilia H (2011-01-09 23:20:29)

Tom Puss-historierna i DN hade oftast inga svenska titlar, men om du har någon stripp från historien om Soerpelträsken kan jag säkert hitta den nederländska titeln i en seriekatalog med alla Tom Puss-historier.
Det är strippens nummer jag behöver för att kunna hitta den i min katalog.

Förmodligen har jag serien utklippt från DN, men kan inte hitta den just nu.

Cecilia Hansson

Hej! Strippens nummer är 3854. Kul att få lite respons :-D

Okej, då blev det lätt!

I min Bumblekatalog från 1988 heter den historien - med katalognummer BV86 - "Tom Poes en de nozellarven" som av Magnus Magnusson på svenska döpts till "Utvecklingsprojektet"  (i hans Tom Puss-index: "40 år med Tom Puss - Litet index över publiceringen på svenska 1946-1986).

Historien sträcker sig från stripp nr. 3832 till nr. 3891 och publicerades i Nederländerna första gången i oktober - december 1959. I DN gick historien första gången 24/5 - 2/7 1960 (enligt Magnus Magnusson).

I min nederländska katalog står det att stripparna 3832, 3854 och 3888 är identiska - varför vet jag inte, men din stripp är en av dem i alla fall!

Fast jag letat bland både mina inklistrade och oinklistrade Tom Puss-historier, har jag inte lyckats hitta just denna. Men någonstans måste den ligga och skräpa, för jag har klippt ut allt ända sedan september 1969...

Cecilia Hansson

Cecilia du må virkelig være en af de helt store Tom Puss fans.
Selv har jeg en del episoder udklippet fra danske aviser samt diverse album, hvoraf de 6 er de svenske album fra Alvglans i 80'erne.

Du skriver om Magnus Magnussons Tom Puss index "40 år med Tom Puss - Litet index över publiceringen på svenska 1946-1986" i dit indlæg. Jeg kan huske for år tilbage, hvor jeg læste en artikel om Toonder & Tom Puss i Bild&Bubbla her nævntes et index men jeg har aldrig hverken hørt eller set noget til det lige siden før nu!
Jeg vil spørge dig om du kan/vil lave en kopi af det til mig? Det vil glæde mig meget.

Du nævner også et hollandsk Bumblekatalog fra 1988 er det et meget omfattende værk?

Da jeg ikke er på Seriefrämjandets hjemmeside så ofte må du meget gerne svare på min mailadresse.

Cubitus Bommel. Haha, Dommel hette väl hunden på flamländska?

Eftersom jag blivit nyfiken vill jag gärna se svar här också, annars.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Fantastiskt, stort tack för responsen :-D. Kul att veta i vilken episod den ingår för att kunna leta fram den. Jag har själva strippen urklippt och scannade in den igår - tycker den mörka auran över bilden tillsammans med texten är fantastisk.

Jovisst, är det någon idol jag har så är det väl Tom Puss och herr Bumble! Den serien är också den yttersta anledningen till att jag lärt mig nederländska...

Tyvärr har jag själv inget exemplar av Magnus Magnussons Tom Puss-index - annat än de valda delar som återfinns i den nederländska katalogen, det vill säga uppgifter om svenska titlar och publiceringar i Sverige.

Men den nederländska katalogen är å andra sidan alldeles utmärkt och mycket uttömmande. Den har med så gott som allting i serieväg som Marten Toonder har gett ut i Nederländerna och i resten av världen. Sammanställaren av detta verk heter Hans Matla och titeln är "Bommelkatalogus, bibliografie van het werk van Marten Toonder", 367 sidor, utgivningsår 1988 på förlaget Panda (Uitgeverij Panda). Fast den är säkert svår att få tag i. Men du kan få ISBN-numren i alla fall: (mjuka pärmar) 9064381062, (hårda pärmar) 9064381607.

Katalogen innehåller alltså inte bara en förteckning över alla Tom Puss-historier utan även alla historier med Toonders övriga seriefigurer, till exempel Panda, Kappie (sv: Cappy) och Koning Hollewijn (sv: Kung Urban) samt en massa olika ungdomsserier av skiftande sorter och kvaliteter. Och alla utländska publiceringar av serierna finns också med. Du kan ju kolla om alla danska uppgifter är korrekta. Är de inte det vill nog Hans Matla gärna få felen korrigerade. I katalogen finns det också med lite kortare seriehistorier.

Till Wakuran: Ja, hundserien Cubitus (av Dupa) heter mycket riktigt Dommel på nederländska!

Cecilia