Tråd: Hvad ville du udgive som Intégrale, tegner eller serie?

Hvis du vandt i Lotto eller fik et legat, hvad ville du så udgive som Intégrale, en tegners samlede værker, som tilfældet er med Jijé og Vance i Frankrig, eller det mere overskuelige, én enkelt serie, som "Blueberry" herhjemme, eller bare højdepunkterne i en længere serie, som "Splint & Co." herhjemme.

Jeg ville vælge en tegners samlede værker, i første omgang Vance, Tillieux, Jijé, og Gratons samlede værker, da de fire er de mest overste europæiske mestre herhjemme. Og af de fire, først og fremmest William Vance, tegneren af "XIII", "Bruno Brazil", og "Bob Morane".

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

Sv: Hvad ville du udgive som Intégrale, tegner eller serie?

Det mesta jag vill läsa finns redan utgivet i något bra format, men jag skulle vilja se en samling av John Wagners och John M Burns vältecknade "The fists of Danny Pyke".

Tycker du om teckningarna i XIII? Jag tycker att de ofta är hemskt stela, och att det är bisarrt vad ofta tecknaren använder sig av enpunktsperspektiv, eller ritar t ex väggar rakt framifrån, så att allt ser mekaniskt och lite skevt ut. Jag tyckte att avsnittet som Giraud tecknade ("La version irlandaise") var ett gigantiskt lyft teckningsmässigt.

Sv: Hvad ville du udgive som Intégrale, tegner eller serie?

Ja, Vance er min favorit blandt europæiske tegnere, jeg synes han er bedre end Giraud. Jeg kan godt lide hans stringens og kompositioner.

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck