Wakuran skrev:Hoppsan, men zigenare (romer) verkar ha varit en väldigt känslig fråga runt början av 70-talet. Det var väl då som Katitzi-böckerna slog igenom, och det verkar ha varit mycket snack om zigenare som sociala outcasts och "70-talets blattar", typ. Mycket prat i medierna, som jag uppfattat det. Jag kommer ihåg att "Castafiores juveler" blev censurerat, t.ex. Nestor m.fl. släppte fördomsfulla kommentarer som tonades ner. Man kan ganska tydligt se att textaren har haft bråttom att texta om vissa bubblor.
Lite off topic, men ändå (eftersom ämnet fortfarande är uppe):
"Castafiores juveler" är ju ett album där Nestors, och andras, fördomar faktiskt inte infrias, utan tvärtom - det är tydligt att Hergé har udden riktad mot fördomarna, och att den ståndpunkt kapten Haddock uttryckte låg nära hans egen. Sensmoralen (eller en av dem) är ju att fördomar får oss att dra felaktiga slutsatser; berättelsen är också upplagd så att läsaren själv ska tro att det är zigenarna som är tjuvarna, tills slutet uppdagar hur det ligger till. Konstigt att de ansvariga på förlaget inte kunde se det. Fast det gjorde man väl förmodligen, man var kanske bara rädda att repliker skulle citeras ur sitt sammanhang och få förlaget att hamna i dålig dager för att de givit ut "rasistiska" serier, dvs serier där det förekommer människor som ger uttryck för rasistiska fördomar...
"Castafiores juveler" borde överhuvudtaget inte ha kunnat ses som ett knepigt album vare sig med våra eller det tidiga sjuttiotalets ögon, i motsats till exempelvis "Tintin i Kongo".
Det är för övrigt ganska mycket snack om zigenare som outcasts nu också, senast härom dagen hörde jag en i bekantskapskretsen ondgöra sig om hur romer "håller på"... fast nu kallar man dem ju "romer" istället för det mindre accepterade "zigenare", så då är det väl inte lika fördomsfullt. 
En del tar sig fram, andra tar sig bak.