Tråd: Manga som är...bra?

Hej, jag har en fråga men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den. Jag letar efter manga som är bra, känner någon till något sånt? smile Alltså jag tänker mig något lite mer annorlunda än den mainstreammanga som man kan läsa på svenska i manga mania och så. Det måste förstås vara nåt som är översatt till engelska eller svenska annars kan jag inte läsa det. Jag bara antar att det borde finnas en massa manga där ute som jag skulle kunna gilla. Kanske något lite mer personligt, vuxnare, inte så mycket äventyr. Är det nån som förstår vad jag menar?

2 Senaste redigerad av Göran Semb (2005-10-16 13:26:24)

Sv: Manga som är...bra?

På den tiden jag hade råd och plats att köpa allt införskaffade jag bl a "Adolf" av Osamu Tezuka, som jag minns som en en smula melodramatisk men ändå stark, bra historia i fyra delar.

Katsuhiro Otomos "Domu -- A Child's Dream" är science fiction med en del action men även mycket drama, som jag minns den (det var ett tag sen sist).

Rekommenderar också "Adolf". Den ÄR en smula melodramatisk, men jag har inget emot melodrama så länge det är bra berättat.

"Lone Wolf and Cub" (Kozure Okami) är ju en klassiker, också.

/ola

Det finns en del även om det är lite svårare att se i utbudet. Junko Mizune som kommer till Malmö tror jag skulle vara något att ta en titt på.

Fast jag tycker det är svårt att rekommendera titlar utan att få reda på vad det är personen tycker om. Om du kommer in till butiken så guidar jag väldigt gärna i mangadjungeln.

Jag bloggar serier och nu twittrar jag också.
"Staffars Serier är den bästa seriebutiken i Sverige... Staffan är väldigt hjälpsam och kunnig" - Martin Kellerman Rocky Magasinet 3/06
Staffars Serier

Sedan kanske jag kan skall tipsa om att Staffar skriver lite grann om de mangor han läser.

http://www.staffars.se/laser/intro.html

Uppdateras inte så ofta som vi borde men det finns ett antal tyckanden där.

"Staffars Serier är den bästa seriebutiken i Sverige... Staffan är väldigt hjälpsam och kunnig" - Martin Kellerman Rocky Magasinet 3/06
Staffars Serier

Om jag tolkar Loka rätt, så efterlyses manga som ev. kan rimma med smaken hos sådana (som jag själv) som mest uppskattar serier från Drawn & Quarterly, Fantagraphics, Optimal och Galago.
Apoteket aka Fredrik Jonsson hade snöat in på Yoshiharu Tsuge i viss mån; om Freddy hade uppdaterat SC-sidan lite oftare hade han ju kunnat berätta om vederbörandes kvaliteter - "Red flowers" i Raw#7 golvade inte mig direkt. (Simon G hade väl hittat nån bra också, men jag minns inte om det mest rörde teckningarna som var i nån slags än mer upphottad Simme-stylee)

Den koreanska kristna vildavästern/skräck-mangan Priest. Om man gillar något som skulle kunna beskrivas som en korsning mellan John Miltons Paradise Lost och Sergio Leones Once upon a time in the West.
Akira.
Gon.
Faktiskt även GTO (även om den går i Manga Mania).
Vad hette den där klassiska japanska serien om Hiroshimaoffren?
Och Tezuka har gjort en väldig massa andra vuxnare serier. En serieversion av Dostojevskijs Brott och straff.

Texas skrev:

Vad hette den där klassiska japanska serien om Hiroshimaoffren?

Gen - pojken från Hiroshima
http://websok.libris.kb.se/websearch/sh … 3&nr=1

Dock finns bara en del på svenska.

Tack! Just det! Gen, med hårt G...

Göran Semb skrev:

På den tiden jag hade råd och plats att köpa allt införskaffade jag bl a "Adolf" av Osamu Tezuka, som jag minns som en en smula melodramatisk men ändå stark, bra historia i fyra delar.

Katsuhiro Otomos "Domu -- A Child's Dream" är science fiction med en del action men även mycket drama, som jag minns den (det var ett tag sen sist).

Adolf rekommenderas varmt. Ett brett historiskt drama om Andra världskriget och nazismen, sett ur japansk synvinkel. Och det är fem delar.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Oh crap. Dags att jaga igen då...

Jag tror att Erica Sakurazawa skulle kunna passa din smak. Kortare berättelser om kärlek med unga kvinnor i huvudrollen, och inte sockersött någonstans. T.ex. boken Between the sheets kan rekommenderas.

"Om jag tolkar Loka rätt, så efterlyses manga som ev. kan rimma med smaken hos sådana (som jag själv) som mest uppskattar serier från Drawn & Quarterly, Fantagraphics, Optimal och Galago."
Du tolkar helt rätt.

Tack för alla tips allihop! Nu har jag mycket att kolla upp. Ska titta in hos Staffars också när jag är i stan nästa gång.

Du [och alla andra] är välkommen in. Jag håller med om att Sakurazawa är något som definitivt är värt att ta en titt på. Finns även åtminstone en samling med serier från Garo som kan vara värt att titta på.

Staffars Serier

Junko Mizuno gör verkligen, verkligen coola bilder! Det är inte ofta jag får lust att byta stil och teckna på ett helt annat sätt.
http://www.h4.dion.ne.jp/~mjdotcom/home.html

Loka skrev:

Junko Mizuno gör verkligen, verkligen coola bilder! Det är inte ofta jag får lust att byta stil och teckna på ett helt annat sätt.
http://www.h4.dion.ne.jp/~mjdotcom/home.html

Gör inte det! Du har hittat en stil som funkar!

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Hehe...nejdå, jag lovar! smile

Loka: fabian har nån störd manga hemma hos sig där de suger ut ögonen på folk och grejar. jäkligt snyggt tecknat.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Antologin SECRET COMICS JAPAN kan varmt rekommenderas. Långt ifrån allt i den är bra, men den är intressant inte minst genom att visa på en enorm bredd inom japanska "undergroundserier". Effektiv medicin för folk som tror att precis all manga ser ut som den i Manga Mania.

Taiyo Matsumotos serier (Black & White, No. 5 och Blue Spring)

Bakune Young är inte heller Pokémon, direkt..

Andra undergroundmanga-antologier är Sake Jock och Comics Underground Japan. (Den sistnämnda har jag själv aldrig sett i butik och är osäker om namnet på.)

Frank-Fredrik: Variation av teckningsstilar ska enbart uppmuntras, enligt mej. Jag ser fram emot Lokas nästa vardagsrealistism i "utflippad" Mizuno-stil...

för ett tränat öga så tror jag det egentöigen finns rätt stora variationer mellan olika mangatecknare som tecknar i den där stilen som är härskande i sverige just nu. jag tex har jättesvårt att se skillnad mellan olika antikva typsnitt, men för de som är typsnittsbögar kan skillnaderna vara extrema, och så är det väl med allt.
när jag var yngre kunde jag inte se skillnaden mellan erik larsen och todd mcfarlanes spindelmannar.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

hellsing....okej lite blodig....hmm......vad sägs om usagi yojimbo kanske lite våldsam.........naruto....äventyrlig...det här var svårt....fruti basket wink

naruto wink

23 Senaste redigerad av nepec92 (2006-04-19 16:15:20)

Har inte läst så Jättemycket manga, men jag gillar serien Death note och Umezu Kazuos (vet inte exakt hur det stavas) serier.

Även Slyhigh Karma, som handlar om en tjej som är besatt av nån sorts ande, eller liknande. Låter inte så bra, men det är det.

LeifEngstrom
Min blogg.

Har inegn nämnt "UZUMAKI"? Fy skämms på er som inte läst den!

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Death Note som nepec92 nämnde är en av mina favoriter just nu, ruggigt bra.

Sweat and Honey är en rättså trevlig samling småsensuella berättelser. Med ungdomar som mår dåligt och porrar på varann... Eller tja, läs den istället.