Tråd: Söker serietecknare

Serietecknare sökes till RSMH (Riksförbundet för social och mental hälsa). Situationen som följer. I somras inspelade jag kortfilm med mig själv i huvudrollen som helgalen psykiatriläkare. Nu är det aktuellt att förvandla Dr Galenos till tecknad serie för publicering i vår medlemstidning Revansch (upplaga 10,000; fem nummer per år). Problemet är att jag är en medioker tecknare och saknar pengar för att betala någon att göra jobbet.

Så hur fixar vi det? Jag har manus till några tiotal strippar, och tecknaren får gärna skapa nya manus så länge man bara håller sig inom ramarna.

Sv: Söker serietecknare

Och du tänkte dig att folk skulle jobba gratis eller vadå?

Det är inte helt fel att göra vissa jobb gratis. Är du opublicerad så skaffar du dig erfarenhet, får dina alster tryckta och utgivna, vilket i sin tur gör det lättare att bli antagen av de stora förlagen, publicerat material är ALLTID bättre än opublicerade alster när det gäller att visa upp sina serier fär mycket upptagna redaktörer.
Däremot kan man inte jobba gratis hur länge som helst.

apollo skrev:

Det är inte helt fel att göra vissa jobb gratis. Är du opublicerad så skaffar du dig erfarenhet, får dina alster tryckta och utgivna, vilket i sin tur gör det lättare att bli antagen av de stora förlagen, publicerat material är ALLTID bättre än opublicerade alster när det gäller att visa upp sina serier fär mycket upptagna redaktörer.
Däremot kan man inte jobba gratis hur länge som helst.

Om man ska medverka i en professionell publikation så ska man ha betalt, basta.

Att inte ta betalt är att ta brödet ur munnen på dem som försöker överleva på att teckna serier - "varför ska jag betala dig - har ju en snubbe här som gör det gratis???"

Det är förbannat osolidariskt mot etablerade serietecknare att arbeta gratis.

En tidnings om sprids i 10000 ex bör väl ha pengar att betala medverkande?

>En tidnings om sprids i 10000 ex bör väl ha pengar att betala medverkande?

Amen!

Jag håller med om att man skall ha betalt för jobb man gjort, men verkligheten kan vara annorlunda. Redaktörer har en tendens att alltid vilja spara pengar och nya serietecknare kan ha det svårt att få in en fot pga alla etablerade gamla herrar, därav måste de nya bjuda på något som de gamla inte gör. Att jobba gratis är inget man skall göra, men det kan vara ett gott sätt att få in en fot. Jobba gratis eller väldigt billigt till en början för att visa redaktören att du kan din sak. Därefter på nästa jobb då kan du ta mer betalt.
Jag säger inte att detta är rätt, jag säger bara att så kan det fungera.
Oftast brukar ju redaktören när de fått det erbjudandet själva erbjuda en ersättning, gör dom det då är det ju bara att tacka och ta emot.
Min tanke var inte att ge en lektion eller redovisning hur det kan gå till, jag ville bara tala om att publicerat material är ovärdeligt när du söker nästa jobb hos den där serietidningsredaktören som du gärna vill jobba för. Han vet inte att du gjort jobbet gratis eller för väldigt kåg ersättning, han ser bara att du har fått publicerat material i den där stora tidningen som har 10000 ex och det är ju ett bevis på att du är etablerad och pålitlig som tecknare.
Du måste ju rimligtvis börja någonstans.

Menar du fortfarande på fullt allvar att i en tidning som är "professionbell" ska man teckna gratis för?

Min poäng är - om inga tecknare tillåter sig att förtnedra sig själva och sin kollegor genom att arbeta gratis så kommer tdiningarna till slut att sluta betala. För de måste, För att kvalité tar tid, och tid är... ja det vet ni själva.

Serietidningsredaktören bryr sig inte om du har tecknat gratis för "Revansch", serietidningsredaktören bryr sig om serien är bra.

Det är snarare så att en serietidningsredaktörs dröm är hitta någon totalt okänd som är ett riktigt guldkorn. I alla fall om du pratar med den här serietidningsredaktören - och med tanke på hur lite branschen är så talar jag för en stor procent av serietidningsredaktörerna wink

Jag hars jälv tvingats betala löjligt låga arvoden, något som jag skäms för. Ingen tidning tjänar på att dess kreatörer inte får vettigt betalt. Det tjänar bara ägarna på - kortsiktigt, eftersom ingen någoinsin har råd att utvecklas som serietecknare eftersom den hela tiden måste arbeta med något helt annat för att få mat på bordet. Och därför går serietidningarna dåligt. Om du frågar mig.

Om du ska börja någonstans - så är det med självrespekt.

Instämmer till fullo med det Dayw och Mikke säger. Antingen jobbar man i ett helt ideellt sammanhang, eller också ett sammanhang där alla inblandade får skäligt, eller åtminstone rättvist, betalt. Proffspublikationer kan inte låta folk jobba gratis. Jag har sett för mycket ungdomar och praktikanter och filmskoleelever som utnyttjats i film- och tv-branschen för att tro på att gratisjobb är ett vettigt alternativ.

Däremot kan det ju ibland finnas andra lösningar som inte är så svart/vita. Om serien t.ex. görs som ett välgörenhetsprojekt och publiceras utanför tidningens ramar kommer ju saken i ett annat läge. Jag är villig att lyssna på Göran Johanssons argument.

/ola

Nej Mikke X, jag menar inte att man SKA jobba gratis för en professionell tidning men om du är jävligt sugen på att få komma in på scenen så kanske du måste bjuda till. Du säger själv att du tvingats betala löjligt låga arvoden, något som du säger dig skämmas för. Så varför har du gjort det? Antagligen för att ekonomin varit svag för publikationen. Sådant förstår jag, normalt sett skulle då tecknarna med självrespekt tyckt att den låga ersättning du bjöd var skamlig och vägrat jobba för dig. Då hade du stått utan material och dom utan jobb. Istället fick du nu materialet till ett för lågt pris (enligt dig själv) och tecknarna fick sitt jobb publicerat och jag förmodar att tidningen kom ut.
Detta gav att dom knöt bra kontakt med dig och du minns dom där schyssta tecknarna som ställde upp trots att priset var absolut för dåligt. Nu kanske ekonomin är bättre för din publikation och om samma tecknare dök upp skulle du säkert minnas hur dom ställde upp för dig och den här gången skulle du säkert inte betala något lågt pris, inte sant.
Vart jag vill komma är att bjuder man till i början lär det betala sig.
Däremot vill jag också göra klart att man inte får bli utnyttjad, tycker man att ersättningen är för låg eller att det inte ger dig något annat i förlängningen så skall man inte ta jobbet.
Slutligen vill jag också tillägga att de tidningsredaktörer jag varit i kontakt med alltid blir mer intresserade om man kan visa upp publicerat material.

Skulle vara intressant att höra vilken tidning du är redaktör för Mikke X och vad ni betalar för priser till tecknarna per sida? Sådant är alltid intressant för oss illustratörer.
Väl mött.

Visst känner jag väl till nybörjarens "få in en fot"-iver, men som sagt, 10 000 ex och "kan inte betala" - det är där nånstans jag tycker förslaget låter närmast skamligt. För att parafrasera en unken gammal fras: "Serietecknande - världens äldsta hobby".

Dayw skrev:

Visst känner jag väl till nybörjarens "få in en fot"-iver, men som sagt, 10 000 ex och "kan inte betala" - det är där nånstans jag tycker förslaget låter närmast skamligt. För att parafrasera en unken gammal fras: "Serietecknande - världens äldsta hobby".

Jag säger inte att jag inte håller med dig, Dayw. Ger man ut en tidning i 10 000 ex så borde det naturligtvis finnas pengar att betala med.
Det var generellt sett jag menade med att få in en fot. Det är en tuff bransch. Hade det funnits fler serieförlag som hade en vettig distribution så att dom nådde ut till en bred kundkrets och inte bara oss seriegalningar som kanske letar upp förlagen, då skulle det med all säkerhet vara lite lättare att få ut sina alster och få en rimlig ersättning för det.
Nu finns det säkert fler som vet mer om distributionen här i landet än jag, men den verkar jädrigt dyr och knepig.
Dom gör det inte lätt för de mindre förlagen, det är en sak som är säker.

Göran Johansson skrev som så att han inte kunde betala tecknaren, men kan inte rimligtvis tidningen betala både tecknaren och Göran Johansson, det är väl det mest logiska i sådana fall, eller är det Göran Johansson som är redaktör/ägare för Revansch?

man kan jobba gratis för röda korset och såna grejer, men att jobba gratis för kommersiella företag och liknande är inte så vettigt.

när jag var arbetslös blev jag erbjuden via ams att jobba gratis med att bära vitvaror. då sa jag dra åt helvetet och sålde mig till mcdonalds där jag åtminstonde fick betalt för att jobba.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

13 Senaste redigerad av mikkeX (2005-10-09 16:27:23)

Tidningen jag varit redaktör för ETC Comics - samt att jag arbetat med att få in serier i andra projekt, som kundtidningar och liknande.

Det är inte jag som är ägaren så det är inte till mig som serietecknaren sig, utan till tidningens ägare. Jag ställde helt andra krav på ersättning när tidningen kickades igång och har hela tiden tjatat att få upp nivåerna.

ETC Comics betalade ungefär 500 spänn per sida, ungefär det samma som liknande tidningar betalar för "gästmaterial" - från 350 upp till 800 är ganska vanligt. 500 spänn är för lite för att få något tecknat till tidningen - så vad jag har koncentrerat mig på är att ta in sådant som redan varit publicerat eller som gjorts för andra sammanhang och inte blivit publicerat. För då går inte att göra en sida för 500 spänn. Jag plockade själv aldrig ut någon lön. Det hade varit att skratta tecknarna i ansiktet.

Jag håller med Dayw och Micke Sol om att då det gäller rent ideella sammahang där man brinner för "saken", då är det en annan femma - likadant om man genomför ett projekt för att man bara vill.

Men att "ställa upp" då andra får betalt är att göra sig själv en otjänst.

Man får inte en fot i branschen genom att arbeta gratis - som sagt, kolla på filmindustrin och liknande, så ser man den krassa verkligheten. Det är en myt som sådana som tjänar på att ha gratis jobbare (kortsiktigt) håller vid liv.

De tecknare som jag försöker fixa andra gigg åt där det finns mera pengar är sådana jag gillar, inte sådana som jag har dåligt samvete för att ha betalt för dåligt.

Göran Johansson skrev:

Serietecknare sökes till RSMH (Riksförbundet för social och mental hälsa). Situationen som följer. I somras inspelade jag kortfilm med mig själv i huvudrollen som helgalen psykiatriläkare. Nu är det aktuellt att förvandla Dr Galenos till tecknad serie för publicering i vår medlemstidning Revansch (upplaga 10,000; fem nummer per år). Problemet är att jag är en medioker tecknare och saknar pengar för att betala någon att göra jobbet.

Så hur fixar vi det? Jag har manus till några tiotal strippar, och tecknaren får gärna skapa nya manus så länge man bara håller sig inom ramarna.

Hej!

Jag vill prenumerera på er tidning men saknar pengar för att betala för det, så hur fixar vi det?

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Jag påminns om ett inlägg jag läste på ett illustratörsforum:

Hi, I´m an illustrator looking for work.
Not just any work! It should be very well paid and I´m not going to deliver.
That´s right! I just want to get paid for no work at all.
Interested anyone? If you´re going to hire illustrators in the future this is a good opportunity to get a foot in to the business!

/Martin

smile

Göran Johansson skrev:

Får redigerarna betalt? Fotograferna? Journalisterna? Folket på administrationen?

Om ALLA jobbar gratis (för den goda sakens skull)  så FINE!
Då skulle du ha skrivit det i din förfrågan för annars så förolämpar du bara
hårt arbetande människor.

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Haha - kul citat, Martin R.!

Hej Mikke X

ETC Comics har jag aldrig sett ute i någon butik. Att få in en fot i serietidningsbranschen eller tidningsbranschen är inte lätt, det  är mycket bra att ha rätt kontakter. Har du inte det kan det finnas andra genvägar, jag har aldrig sagt att man SKA jobba gratis, jag har bara sagt att om man gör det första gången eller att du får en liten ersättning. Säg att du gör en serie på 5 sidor så kanske du får mindre betalt, du kanske skulle få 350:- för en sida vilket är skitlön egentligen, men du får in en fot. Du lär känna folk.
Man måste börja någonstans. Jag själv skulle inte ens ta i en penna om inte jag fick 1500:- för en sida, men det är idag det. För 15 år sedan var det annorlunda då hade jag gjort det och jag gjorde även gratisjobb för folk, det betalade sig mångfallt genom att jag fick goda kontakter, publicerade alster att visa upp, vilket gav mig betalda jobb.
Jag tecknade ju ändå, om jag la dom i byrålådan eller fick chansen att få publicerat material då var jag bara korkad om jag struntade i det. Efter det första jobbet fick man betalt och därefter sökte man sig till större förlag med bättre ekonomi.
Vi har alla olika erfarenheter och bevisligen olika åsikter och det är väl det som gör forumen så kul.
Slutligen vill jag bara än en gång säga, bli aldrig utnyttjad, tycker du att uppdraget inte ger dig något skall du inte ta det inte ens om lönen är bra, det finns annat i livet än pengar. Om du är i seriebranschen för att tjäna stora summor med pengar som tecknare så är det nog bättre att bli tennisproffs, det är definitivt större pengar och säkert lite lättare, He he!!!

20 Senaste redigerad av mikkeX (2005-10-10 07:15:24)

apollo - jag förstår att du tror att man ifår in en fot i branschen genom att jobba gratis, men det är inte sant. Du får inte in någon fot. Din fot bli snarare kapad och skickad till någon som inte behöver den. Seriebranschen är obefintligt liten. Det enda sättet att få in en fot eller varför inte ett helt ben - det är att göra bra serier, och sedan ser du till att du får betalt för det så att du har råd att fortsätta göra bra serier.

ETC Comics har haft både Tidsam och Interpress distrubution och sålt flera tusen per nummer, så ute i butik har den funnits... kanske inte så synlig bland alla bulliga inplastade leksaker som säljs med tillhörande serietidning, men dock - den har funnits ute.

mikkeX skrev:

apollo - jag förstår att du tror att man ifår in en fot i branschen genom att jobba gratis, men det är inte sant. Du får inte in någon fot. Din fot bli snarare kapad och skickad till någon som inte behöver den. Seriebranschen är obefintligt liten. Det enda sättet att få in en fot eller varför inte ett helt ben - det är att göra bra serier, och sedan ser du till att du får betalt för det så att du har råd att fortsätta göra bra serier.

ETC Comics har haft både Tidsam och Interpress distrubution och sålt flera tusen per nummer, så ute i butik har den funnits... kanske inte så synlig bland alla bulliga inplastade leksaker som säljs med tillhörande serietidning, men dock - den har funnits ute.

Man har absolut sett den här och där.

Och jag håller med Mikke, fot i branchen är ett fanzine eller teckningar som man visar upp
(där man inte får betalt men och andra sidan kan pubbas senare för pengar).
Kanske till och med en gratisbilaga som DNSS (eller gamla Svenska Serier), där man får
sämre betalt, men tidningen liksom inte är gjord för att dra in vinst och har som fokus
att kläcka nya stjärnor.

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Göran Johansson skrev:

Du kanske skulle efterlysa någon i Revansch istället? Det finns ju många goda
tecknare bland RSMHs medlemmar.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

mikkeX skrev:

Ja du Mikke, det här kan vi nog diskutera i åratal. Jag tror att ordet gratis har irriterat en del och att jag sedan tror att det är vägen in i branschen är inte helt rätt.
Låt mig då en gång för alla förtydliga detta:
1. Publicerat material är ovärderligt att ha att visa upp, det har det i alla fall varit
    för mig genom åren.
2. Jobba gratis är fel i längden, men i enstaka fall där du får ovanstående kan löna
    sig i längden. Att göra ett kort jobb gratis i början av sin karriär kan leda till bra
    saker, jag har ALDRIG menat att man skall jobba gratis jämt, helst aldrig, men i
    yttersta nödfall kan det ge något i förlängningen.
3. Att få in en fot i branschen genom att göra bra serier borde ju vara helt naturligt
   och logiskt, men i verkligheten är inte det fallet. Vad är bra serier? Det är vad
   redaktören som bestämmer innehållet i tidningen som avgör vad som är bra   
   serier. Om jag snackar med någon som älskar exempelvis Rocky så är det enligt 
   honom bra serier medan jag därefter kan snacka med en annan person som 
   hatar Rocky.
   Bra serier är i betraktarens ögon och det är så mycket annat som spelar in.

Att ETC Comics haft både Tidsam och Interpress som distributörer visar ju att jag antagligen missat tidningen totalt, synd. Det är alltid kul att spana in nya publikationer med, förhoppningsvis, bra serier.
Går den att få tag i?
Slutligen kanske det är annorlunda att sitta som redaktör gentemot att sitta som illustratör och uppenbarligen har även redaktörer jobbat gratis genom att inte ta ut någon lön.
Väl mött

24 Senaste redigerad av Dayw (2005-10-10 09:33:47)

>Jag håller med Dayw och Micke Sol om att då det gäller rent ideella sammahang där man brinner för "saken", >då är det en annan femma - likadant om man genomför ett projekt för att man bara vill.

Precis. Så om det finns nån mer därute som brinner för projektet "Dr Galenos" utöver Göran Johansson själv - som det hade varit intressant att höra något mer ifrån i denna diskussion - så finns det väl inget att bråka om?
Själv gör jag inga s.k. "horjobb" gratis, om ni "ursäktar min franska". Göran J borde rimligtvis ej heller betala ur egen ficka, utan ur tidningens.
Med tanke på hur generellt sett underbetalda serietecknare är, och den spridda vanföreställningen om att "det är ju så roligt och ändå din hobby, så du ritar väl snabbt ihop nåt? Det är ju bra för dig att bli spridd osv, vi kan givetvis inte betala ett skit, men ad:n som lägger in strippen på sidan ska förstås ha fett med OB-tillägg för att han/hon måste tas vid detta osmakliga medium som kallas 'tecknade serier'" & liknande behandling man sett på tok för mycket av, så bör han nog förstå varför många här sparkat bakut åt förslaget som han presenterade här.

Dayw skrev:

Med tanke på hur generellt sett underbetalda serietecknare är, och den spridda vanföreställningen om att "det är ju så roligt och ändå din hobby, så du ritar väl snabbt ihop nåt? Det är ju bra för dig att bli spridd osv, vi kan givetvis inte betala ett skit, men ad:n som lägger in strippen på sidan ska förstås ha fett med OB-tillägg för att han/hon måste tas vid detta osmakliga medium som kallas 'tecknade serier'" & liknande behandling man sett på tok för mycket av, så bör han nog förstå varför många här sparkat bakut åt förslaget som han presenterade här.

Jo, ibland blir man kontaktad av personer med sådant upplägg.
Ofta har man budgeterat för allt men upptäcker plötlisgt att
tidningen/broschyren blir förfärligt tråkig och vill pigga upp den
och tar då kontakt med någon korkad tecknare som tex undertecknad.
Det märkliga är att folk blir nästan förbannade när man förklarar att
man vill ha betalt. Den diskussionen brukar jag lösa genom att
rekommendera någon annan tecknare som jag vet följer Svenska
Tecknares rekommenderade ersättningskrav.

Jag råkade en gång sitta med på ett möte med kommunens webbfolk
och kulturfolket då Umeås dåvarande kulturchef ville ha en mycket
roligare webbsida. Han ville ha mycket mer animationer och Rock'nRoll.
Den webbansvarige skruvade lite generat på sej och förklarade att man
hade flera tusen sidor information att förvalta och att en dylik sida skulle
kräva resurser. "Jag blir så less på sån där jävla tråkig inställning! Det är
ju bara att snacka med närmaste jävla 17-åring. Dom kan sånt där!" Och det
är väl ungefär den typen av inställning som är förhärskande

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com