Tråd: Vad heter barnboken?

Hej,

Jag söker titeln på en bok som jag själv läste många gånger som barn för 15-20 år sedan. Det var min absoluta favoritbok och jag skulle hemskt gärna vilja hitta den igen.
Jag minns att boken var blå och att på framsidan var det en flicka med mörkt hår som kramade en vit hund. Boken handlade om den här flickan och jag tror att hon bodde i en lägenhet med sin mamma och storebror. Hon gick och hälsade på sin mormor/farmor i en annan lägenhet. Jag minns inte om hon drömde eller om hennes mormor/farmor berättade men hon kom då i boken typ till himlen där hon såg sin morfar/farfar m.fl, samt sin pappa och sin hund som jag tror alla var döda. Hon dog dock själv inte så vitt jag minns utan gick sedan hem till sin mamma igen. Boken var stor men tunn, inte alls många sidor. Någon som tycker den låter bekant?

Det finns en annan historia som jag också undrar lite över men den har jag glömt bort mycket om. Minns att det fanns en film, men är inte säker om det var en bok också. Tror det var en flicka vars tvillingsyster var död men hon fanns typ kvar i ett hål i marken på deras tomt som ledde till någon värld där systern var prinsessa över feerna eller liknande. Men jag kan vara helt ute och cykla med den.

Jättetacksam för svar

Sv: Vad heter barnboken?

På a vet jag inte men på b chansar jag på Allrakäraste syster (av Astrid Lindgren, förnämligt illustrerad av ingen mindre än Hans Arnold)

Tack Nixon smile det var absolut den. Såg ett klipp på Youtube och visst var det den filmen jag tidigare sett. Tror aldrig jag läste den boken men nu när jag vet vad den heter så...

Kan komplettera med att Allrakäraste syster rån början är en novell som ingår i samlingen Nils Karlsson Pyssling, illustrerad av Eva Billow. Den har senare getts ut som bilderbok med illustrationer av Hans Arnold.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius