Tråd: [Spelat] självhat hos uppburna serieskapare?

Hej seriediggare! Jag söker exempel på serieskapare som koketterar med/ironiserar över sin egen och seriemediets låga status i sina verk. Paradexemplet är väl Chris Ware som i textmaterialet till Acme tjatar om att det han gör är en slitochslängprodukt som bara misslyckade människospillror kan tänkas köpa. Eller Simon Gärdenfors (eller vem det nu var) som talar om att serier är till för "barn och utvecklingsstörda".

"Fy bubblan" hette en serie på liknande tema av Daniel AHlgren. Ett annat exempel är Clowes' Ice Haven där det figurerar en dryg seriekritiker som väl ska vara en satir över folk som vill ta seriemediet på allvar och höja dess status.

Vad beror det på? Finns det exempel på liknande beteenden hos konstnärer i andra medier?

Sv: [Spelat] självhat hos uppburna serieskapare?

Det handlar väl lite grann om hur man ser på det man gör. Själv tycker jag att det är mycket bekvämare att göra lite lattjolajban med en smula innehåll än en pompös sufflé av ingenting, som man ser alltför ofta bland de riktigt seriösa. När jag gick konstskolan så hatade jag de där människorna som drog ett streck på en duk och satte en prislapp på 3000 spänn och satte någon dunkel titel. Jag var där för att lära mej hantverket.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

3 Senaste redigerad av Linus van Pelt (2010-05-05 15:27:23)

Peter Bagges Prisoner of Hate Island är väl ett exempel också, och så har säkert Joe Matt gjort några sidor i den vägen även om kanske oftare nedvärderar sin personlighet än sitt konstnärskap. Skälet vete sjutton men något har det väl att göra med att seriemediet liksom andra media i popkonstens och postmodernismens tid kommit att handla alltmer om sig självt, med metaserier, parodier och pastischer, självbiografiska serier, bloggliknande serier etc. Då blir det väl sällan humoristiskt om man samtidigt framställer den egna verksamheten som stor konst, men roligare om man uppmärksammar verkets mer kontroversiella aspekter (dess egenskap av vara/kommersiell produkt, dess tillfällighetskaraktär m.m.) och sina egna tillkortakommanden, antingen i form av skamset självförakt eller under en skamlös bratattityd. Någonstans i blandningen finns kanske också ett gammalt allmänt förakt för gycklaren och underhållaren.

Ivan Brunetti är (förhoppningsvis...) mästaren vad gäller självhat i serieform, men om han nedvärderar sig själv i rollen som just serieskapare vill jag låta vara osagt. Men det skulle förvåna mig mycket om han inte gör det...
Kolla in: Misery Loves Comedy

5 Senaste redigerad av Magnus J (2010-05-08 01:39:42)

Petrini skrev:

Finns det exempel på liknande beteenden hos konstnärer i andra medier?

Ur dikt av Mircea Dinescu:

”Hur dum får man vara?
Du tror poesi kan ge en bättre värld!
Som om att kasta in en sockerbit
i en tigers bur
skulle få den att läsa Shakespeare.”

(Okej, det handlar om impotens och inte låg status, men...)

Petrini skrev:

Finns det exempel på liknande beteenden hos konstnärer i andra medier?

Påminner mig om följande trivia:

On her Broadway debut in 1940, Diana Barrymore wired her father, John:

DEAREST DADDY, THANK YOU FOR THE APPLE FLOWERS AND WIRES … SO DADDY DARLING I AM DOING MY BEST TO CARRY ON THIS STINKING TRADITION.

Herbert Blythe had adopted the name Maurice Barrymore in 1872 to spare his father the “shame” of having a son in such a “dissolute” vocation as acting.

His great-granddaughter, Drew Barrymore, has earned more than $1 billion in box-office grosses at age 35.

Tack för tipsen!
Det här fenomenet verkar vara särskilt vanligt bland de nordamerikanska serieskaparna som kom fram på 90-talet.

Frågan är väl vad det betyder...

8 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2010-05-14 09:55:47)

Stötte nyligen på det här citatet av Liv Strömquist:

"Jag gillar att serieformen är en lite ”ful” konstform, inte riktigt accepterad som finkultur."

Jag vet inte varifrån det är hämtat.

/ola

Just Chris Ware, Daniel Clowes och Liv Strömquist är ju bland de som gjort mest för att seriemediet ska komma in i finrummet.

Är det inte ironiskt?

Ola Hellsten skrev:

Stötte nyligen på det här citatet av Liv Strömquist:

"Jag gillar att serieformen är en lite ”ful” konstform, inte riktigt accepterad som finkultur."

Jag tycker väldigt mycket om detta. Serier kommer nog alltid att vara underground. Det mår dom bra av.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.