1 Senaste redigerad av Elisabeht (2010-02-16 17:38:21)

Tråd: Vill ha tips på bra webbmöjligheter plus om orginalrätts företag

Hej! Är det någon som har tips och ideer till evenuella bloggar, sidor att sätta ut sina serier på, och eventuella skyddsmöjligheter? ( Som Flash program eller något.) Samt vill Jag veta vad för företag som finns att skicka orginal till för skyddsrätt.

Kinesisk födelse år: KANIN    Stjärntecken:VATTUMAN         (manga wa daitsuki desu big_smile )

Sv: Vill ha tips på bra webbmöjligheter plus om orginalrätts företag

Tidningen Serieblaskan? www.Serieblaskan.se
Du kan skicka prover till [email protected]

Så, vad har Serieblaskan för regler samt arvode angående inskickat material?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Seriehyllan.se skrev:

Tidningen Serieblaskan? www.Serieblaskan.se
Du kan skicka prover till [email protected]

ok, har kollat lite... Något mer?

Kinesisk födelse år: KANIN    Stjärntecken:VATTUMAN         (manga wa daitsuki desu big_smile )

Wakuran skrev:

Står  på deras sida under annonsera. Om jag förstog dig rätt, förstås.

Elisabeht skrev:
Wakuran skrev:

Står  på deras sida under annonsera. Om jag förstog dig rätt, förstås.

Nej, det är väl för företag som vill köpa in annonsplats, inte vad tidningen betalar för inskickat material.

Jag bara undrade. Dels var det inte helt tydligt att Olof här talade i egen sak för sin egen tidning, dels tror jag inte att det blir särskilt mycket pengar för ens arbete. Det blir väl i huvudsak mest möjligheten att få någon publik(?)

Du kan kolla in på BUS för upphovsrätt angående bildkonst.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Wakuran: Ja precis, det är mer enbart för att bli publicerad och nå publik. Nu var det lite oklart vad hon sökte tyckte jag, sen skrev jag svaret lite för sent och kanske pratade i nattmössan ^^

Seriehyllan.se skrev:

Wakuran: Ja precis, det är mer enbart för att bli publicerad och nå publik. Nu var det lite oklart vad hon sökte tyckte jag, sen skrev jag svaret lite för sent och kanske pratade i nattmössan ^^

Jag har inte kollat så noga på BUS för jag är för trött.

Men jag fick hör när jag gick på viadidakt; Serios, väldigt vagt dock om att det fanns sådana där originalskyddare och jag ville veta några namn samt info om dem, om det gick. Sedan funderar jag på att antigen göra en egen hemsida med mina framtida serier på. Men jag ville inte att folk kan sno bilder ect hur som helst,då ville jag ha lite ideer om skyddandet av material. Sedan var det en person som jag pratade med och denna  bad mig ta reda på om andra möjligheter som att sätta ut på bloggar eller något. Eftersom jag inte vet hur man skapar en hemsida vilket jag sa till den här personen.

Är det något jag glömt att förklara nu? Trötta hälsningar till er alla.

Tja, rent generellt verkar det ju svårt att hitta ett hundraprocentigt skydd mot bildstölder.

Man kan ju lägga in vattenstämplar, skriva in copyright på alla bilder, bygga upp hemsidan i flash etc. men mitt intryck är att det alltid finns sätt att gå runt alla skydd, om det är det man vill. Och om man lägger in för många skydd kan det lätt bli personlig badwill och en hemsida som är krångligare för användaren.

Det enklaste sättet att försvåra att folk kopierar ens bild är att lägga in ett "högerklicksskydd" (Googla) men man ska vara medveten om att det retar folk och att det försvårar kopiering, det förhindrar det inte. Jag tror att man kan ladda ner en högerklicksblockerare till Firefox som exempel. Desutom, som Wakuran är inne på, så retar det folk. Jag läste något blogginlägg häromdan där någon hade något slags upprop mot högerklicksblockerare. Jag tror att han sa något i stil med "Vill man inte att ens bilder ska kopieras ska man inte lägga ut dom på Internet".

Sedan kan man göra små visningsprogram i Flash eller Java men alla har inte Flash installerat, Java är oftare installerat men kräver en hel de kunskap. Men enklast är att be om hjälp från nån som arbetar sådant som slänger ihop ett enkelt visningsprogram på nolltid. Men inte ens det är bombsäkert för vi har ju alltid print screen.

Sedan kan man använda privata fotoalbum för att visa sina grejer för utvalda personer som förläggare, kollegor eller liknande.

Men i det stora hela så är det ett ganska litet problem. Det svåra är att få folk intresserade - inte att så mycket saker snos.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Det brukar iofs inte vara så svårt att installera Flash, och svjv brukar man få upp ett meddelande om att det inte är installerat när man surfar in på sidan.

Ett annat problem med Flash och Java är att de kräver rätt mycket datorkraft och ofta segar ner, speciellt på långsammare datorer och uppkopplingar.

13 Senaste redigerad av Elisabeht (2010-02-19 18:45:36)

Ni båda har rätt, men jag vill bara vara säkrare samtidigt som jag vill att folk ska vara intresserade, dock inte sno bara för att dem inte kan komma på något själva om ni förstår hur jag menar. Det är sådana jag vill skydda mitt framtida verk från.

Du har automatisk copyright på dina verk. Däremot är det ju helt omöjligt att hindra folk från att "sno" dina bilder om de verkligen vill det. Det är ju inte bara ett problem på nätet. Skulle du ge ut en serie i en serietidning så kan folk scanna in serien eller fota av den. Det är liksom ingen större idé att oroa sig över det där egentligen, tycker jag. Eller jag menar, vad är det värsta som skulle kunna hända om nån la upp din serie på en annan blogg? Eller laddar ned den till sin dator?

Sen finns det så klart människor som inte laddar ner film, musik, serier osv från nätet olagligt...

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Du har automatisk copyright på dina verk. Däremot är det ju helt omöjligt att hindra folk från att "sno" dina bilder om de verkligen vill det. Det är ju inte bara ett problem på nätet. Skulle du ge ut en serie i en serietidning så kan folk scanna in serien eller fota av den. Det är liksom ingen större idé att oroa sig över det där egentligen, tycker jag. Eller jag menar, vad är det värsta som skulle kunna hända om nån la upp din serie på en annan blogg? Eller laddar ned den till sin dator?

Sen finns det så klart människor som inte laddar ner film, musik, serier osv från nätet olagligt...

Jag är inte paranoid. Om det är vad som trors om mig. Som jag skrev tidigare vill jag bara försäkra mig innan...  Jag undrar finns det också eventuella bloggar som jag skapar konto på eller så vidare där jag kan sätta ut mina serier? Som en plan B alltså.

Jo, det kan du ju göra. Det är inte säkrare än något annat, iofs.

Hej Elisabeth!
Jag har just nyligen startat en blogg som heter Webcomics.se Det är sida för nya serier och nya berättare. Kolla in oss, vi söker nya författare och eldsjälar som vill driva projektet framåt. smile

Elisabeth har inte skrivit något här på över ett och ett halvt år. Vill du ha tag på henne är det säkrare med PM...