Tråd: Här var det tyst

Hur går det med nytt forum/Sef-webb, nya regler och så vidare. Väl medveten om att det
egentligen är flera frågor. Har bara fått känslan av att forumet stagnerat något. Just för
tillfället är det nog annalkande högtid, men ...

Huvudfrågan är väl egentligen om det finns någon uppskattad tidsrymd/plan.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

2 Senaste redigerad av Kung Orne I (2009-12-21 15:17:42)

Sv: Här var det tyst

Det kanske beror på att vissa härifrån har annat för sig?

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4641

Jo jag läste det där och artikeln, men det betyder väl inte att alla andra måste göra annat ...
Är det så att Sef-forum tystnat nu. Hoppas det bara är en mindre säsongssvacka...

/ Jonas

Kung Orne I skrev:

Det kanske beror på att vissa härifrån har annat för sig?

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4641

Prova att hålla dig till ämnet. Vad jag förstår har arbetet med hemsidan legat efter eftersom ISV, bokmässor och annat kommit emellan. Jag känner inte till någon tidsplan tyvärr, men en ny hemsida trollar man inte fram på en månad.

Kung Orne, du har tidigare visat mycket dåligt omdöme när du försökte underblåsa ett bråk genom ett inlägg under ett falskt ID och du har tydligen inte lärt dig någonting av det.

Hakanand skrev:

Kung Orne, du har tidigare visat mycket dåligt omdöme när du försökte underblåsa ett bråk genom ett inlägg under ett falskt ID och du har tydligen inte lärt dig någonting av det.

Lustigt att du skriver just så. Jag har i allafall lärt mig att det är skillnad på folk och folk här, eftersom det är ju vad TH just gjort på Serieforum...

För det första "kapar" du en diskussionstråd och försöker dessutom leda in den på ett ämne som det redan bråkas om på annat håll. Hur tänker du egentligen? Att peka på någon annans eventuella fel gör ju inte ditt mindre.

Ok. Jag ber om ursäkt att jag valde en dum tråd för detta. Jag startar en ny i stället. Vi får väl se hur högt i tak det är här just nu, eller om den försvinner inom kort.

Det är väl inget att hymla med att forumet numer för en tynande tillvaro. Det är för lite intressanta diskussioner och för mycket bråk. Själv har jag länge hoppats på att tiden ska läka åtminstone de flesta såren men jag vet inte. Man får väl vara glad över den perioden som det var roligt och spännande att diskutera här.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Det där är rätt intressant att analysera. Det är inte konstigt om det "gamla gardet" slutat skriva här och kanske tom känner olust att titta in. För att få tillbaka dem vore det säkert bra med nytt gränssnitt och några nya skribenter.

Men forumet har 100-tals sidhits varje dag via google, från icke-medlemmar. Det borde komma in någon ny varje vecka som skrev, utan vidare, från alla dessa hits. Men det gör det inte. Dessa nybörjare kan inte ha en aning om gamla fejder, men väljer ändå att inte skriva något. Varför?

En teori jag har: inläggen här, som nybörjarna kommer till, är inte tillräckligt intressanta. Det behövs ett mycket bra svar på en fråga t.ex för att man ska fastna och skriva själv. SeFs forum tyckte jag själv när jag kom hit var elitistiskt och snobbigt. Jag ville egentligen inte skriva här. Visserligen eleganta men ändå innehållslösa inlägg för andra än de 5 involverade. Ett coolt svar på veckans "gissa serie" är kul men drar inte inte bråkdelen så många nykomlingar som ett långt inlägg över alla Tintin-publikationer som getts ut på franska.

Jag skulle vilja att fler (serie-)samlare skrev här. Då skulle farten öka från 0 till iallafall 5 på en skala 1-100. Mer blir det aldrig. För låt oss inse det, serier är inte bråkdelen så intressant som dvd, filmer på bio, eller sex.

Förresten, varför finns det inte en sex-del på forumet där vi fem som skriver här kan skriva fyra inlägg som läses av tre andra på kanske två rader eller en?

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Förresten, varför finns det inte en sex-del på forumet där vi fem som skriver här kan skriva fyra inlägg som läses av tre andra på kanske två rader eller en?

Om fyra skriver fem inlägg var om sex så är man redan där uppe i 120. Och det är en bra fart.

Jag tror nog dina fem inlägg skulle ha högst läsvärde.

Thomas E skrev:

Jag tror nog dina fem inlägg skulle ha högst läsvärde.

Jag är i alla fall snäll mot barn.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Jag måste backa lite på vad jag skrev tidigare. Jag tittade på alexa.com som om serieframjandet.se ger info att 100% av de som surfar in här hamnar på seriewikin. SeFs forum lockar alltså inte några strö-besökare via google, man behöver inte analysera varför det inte fastnar nya medlemmar här. Ingen hittar hit. Jag gjorde några prov-sökningar på google, forum-sidorna verkar indexeras och ser hyffsade ut. Någon kunnig bör nog göra en analys av sökresultaten. För om man inte får hit nya medlemmar via google så får man inga alls. Det görs ingen reklam för forumet.

Eftersom wikin fungerar som en magnet så kunde sef, när man gör den nya hemsidan, länka ihop den lite bättre med forumet. Seriewikins "Tintin" kunde ha en länk sist i artikeln "Diskutera Tintin" som länkar till någon tråd här. På samma sätt kunde Bild och Bubbla avsluta intressanta artiklar med "Diskutera artikeln på forumet". Och så kunde SeF generellt göra inlägg här när BoB kommer ut, vad den innehåller, vad som händer i föreningen osv. Det behövs bara 10-20 aktiva inläggsskrivare för att få upp farten.

Mycket bra idé Thomas.

Tror att "Diskutera artikeln på forumet" är bättre än att länka till en tråd. Vill man hamna hos google får man slipa på sökorden och annat som triggar att man hamnar hos google (som att det länkas till forumet från andra platser, vilket de seriewikin i så fall skulle kunna göra).

/ Jonas

Jag tror forumet borde lära av wikin när det gäller "sökord". Det kunde finnas någon slags "redaktör" som går igenom alla trådar och namnger dem rätt. Det är bra både för diskussionen här och mot google. En tråd som heter "Diskutera seriealbum" är inte bra jämfört med tråden "Diskutera Tintins äventyr och Hergé" eller "Diskussion av franska serieskapare". "Album" = dåligt sökord, "franska serieskapare" = bra sökord.

Det var nog inte det jag ville se. Med sökord menade jag metadata för koden, som google kan ta del av.
Även om att trådtitel ska spegla innehåll är önskvärt, så kan jag inte se hur en redaktör skulle föra något gott med sig (på ett forum).

/ Jonas

Mikael Sol skapade en intressant tråd om 2000-talets främsta seriefenomen ( http://forumet.serieframjandet.se/viewtopic.php?id=4130 ). Fundera på det och skriv gärna åsikter där, det var en bra öppning.

Eller så kan ni fundera på den här: http://svartochvitt.blogspot.com/2009/12/god-jul.html
Elle den här: http://svartochvitt.blogspot.com/2009/1 … ingar.html

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Thomas E skrev:

Jag måste backa lite på vad jag skrev tidigare. Jag tittade på alexa.com som om serieframjandet.se ger info att 100% av de som surfar in här hamnar på seriewikin. SeFs forum lockar alltså inte några strö-besökare via google, man behöver inte analysera varför det inte fastnar nya medlemmar här. Ingen hittar hit. Jag gjorde några prov-sökningar på google, forum-sidorna verkar indexeras och ser hyffsade ut. Någon kunnig bör nog göra en analys av sökresultaten. För om man inte får hit nya medlemmar via google så får man inga alls. Det görs ingen reklam för forumet.

Eftersom wikin fungerar som en magnet så kunde sef, när man gör den nya hemsidan, länka ihop den lite bättre med forumet. Seriewikins "Tintin" kunde ha en länk sist i artikeln "Diskutera Tintin" som länkar till någon tråd här. På samma sätt kunde Bild och Bubbla avsluta intressanta artiklar med "Diskutera artikeln på forumet". Och så kunde SeF generellt göra inlägg här när BoB kommer ut, vad den innehåller, vad som händer i föreningen osv. Det behövs bara 10-20 aktiva inläggsskrivare för att få upp farten.

Tänkvärd idé! Vi får ha med den när vi tar tag i arbetet med nya webben i januari.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:

Tänkvärd idé! Vi får ha med den när vi tar tag i arbetet med nya webben i januari.

Jo, det är "i framtiden" som kopplingen mellan wiki och forum är intressant. Att knyta ihop dagens fungerande wiki med icke-fungerande forum ger ingenting. Även wikin ska tjäna på samarbetet. Och för det krävs mer än design-förändringar av forumet. Man måste nog knyta upp ett antal intressenter som skriver, tänka igenom innehållet, få fler SeF:are att våga skriva, göra reklam i BoB för forumet m.m.

Jag gjorde en snabb summering från statistiksidan på serieforum. 10 användare står för 50% av alla inlägg. 25 användare står för 75% av alla inlägg. Om man sedan tar med i beräkningen att massor av inlägg utöver dessa är svar på frågor och trådar som dessa 10 personer startat, så förstår man vilken liten bransch ett svensk serieforum är. Jämfört med t.ex antalet läsare av Bild och Bubbla eller antalet seriesamlare eller serietecknare. Med tanke på de 100-tals timmar som är nerlagda på serieforum av ideellt arbetande personer så förstår man också varför det inte finns många kommersiella forum, oavsett bransch. Det finns inga pengar in. Och resultatet ut servar 10-20 personer som får komma med sina åsikter. Det hade nog varit billigare att skicka var sin New York-resa till de 10 största skribenterna än att hålla serieforum vid liv. För SeF som inte helt kan drivas lika ideellt blir det naturligtvis extremt svårt att motivera något annat än ett "minsta tänkbara kostnad"-forum.

Så, vad vill du komma fram till...

1) ..att Sef inte är en ideell förening.

2) ..att Sef:s forum inte är ideellt.

3) ..att forumet kostar föreningen för mycket.

/ Jonas

23 Senaste redigerad av Thomas E (2010-02-08 21:31:07)

Jag kommer tyvärr inte fram till något. Jag bara summerar fakta.

SeF är en ekonomisk förening, inte en ideell förening <EDIT: nä, SeF är en ideell förening med vinstgivande näringsverksamhet, tack Agneta>. Vi betalar skatt om vi går med vinst t.ex. SeFs forum kostar definitivt pengar att driva (teknisk plattform) och har inga intäkter, så SeFs stöd till forumet är "ideellt" om man så vill.

Thomas E skrev:

Jag kommer tyvärr inte fram till något. Jag bara summerar fakta.

SeF är en ekonomisk förening, inte en ideell förening. Vi betalar skatt om vi går med vinst t.ex. SeFs forum kostar definitivt pengar att driva (teknisk plattform) och har inga intäkter, så SeFs stöd till forumet är "ideellt" om man så vill.

Okej, tack för ett förtydligande.

/ Jonas

Thomas E skrev:

SeF är en ekonomisk förening, inte en ideell förening.

Vad är detta?!

SeF är självklart en ideell förening, och absolut inte en ekonomist förening!
Att en person som fram tills helt nyligen under flera års tid suttit med i föreningens styrelse påstår motsatsen finner jag ytterst anmärkningsvärt!

Redan i den allra första meningen i SeF:s stadgar står det:
"Seriefrämjandet  är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening."

Huruvida en förening är ideell eller ekonomisk är kopplad till föreningens syfte, och inte till om  man betalar skatt för eventuella vinster.

Och så här står det i lagen, enligt wikipedia:
"Ekonomisk förening är i Sverige en förening vars mål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet i vilken medlemmarna deltar
   1. som konsumenter eller andra förbrukare,
   2. som leverantörer,
   3. med egen arbetsinsats,
   4. genom att begagna föreningens tjänster, eller
   5. på annat liknande sätt."

Vidare i wikipedia:
"Ideell förening är enligt svensk associationsrätt en sammanslutning, som inte både bedriver ekonomisk verksamhet och syftar till att främja sina medlemmar ekonomiskt.
[---]
En ideell förening som har ett annat syfte än att främja medlemmarnas ekonomiska intresse kan ägna sig åt ekonomisk verksamhet. Ett exempel på det är en idrottsförening som bedriver olika former av ekonomisk verksamhet, som att exempelvis ta inträde och driva servering. Då syftet med idrottsverksamhet är att betrakta som ideellt är en idrottsförening inte att betrakta som en ekonomisk förening."