1 Senaste redigerad av Linus van Pelt (2009-10-22 17:35:01)

Tråd: Artikel om "serieestetik" i CAP & Design

Nya numret av tidningen CAP & Design (5/2009) innehåller artikeln "Serier! En tidlös estetik" med några observationer av hur illustratörer och grafiska designers arbetar med "traditionell serieestetik" i formgivningssammanhang - illustratören Rami Niemi, läraren Nina Beckmann, samt Wreck Creative Studios' musikvideo till Melody Clubs singel The Only Ones. Inget fokus dock på serieformens berättaraspekt i artikeln utan begreppet "serieestetik" används mest som en synonym för grafisk enkelhet och visuell slagkraft - nästan popkonst nu igen, där "serieelementet" står för det tryggt gammaldags medan det modernt intressanta ligger i den grafiska konstnärens individuella uttolkning av det traditionella. En sida ur Peter Bagges Hate återges dock jämte nämnandet av sådant som Gustaf, Modesty Blaise och Fantomen. Förmodligen mer intressant som ett uppmärksammande av en (förmodad) "trend" i formgivningssammanhang än som analys, och som ofta i CAP & Design lite slarv med språk och termer, som när Bagges seriesida kallas "en seriestripp".

Sv: Artikel om "serieestetik" i CAP & Design

Seriemässig design.

Serieestetik låter iofs snyggt, känns som en term som kan återanvändas. Blir nog ett köp,
det var ett tag sedan jag köpte CAP sist.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Isegrim skrev:

Seriemässig design.

På beskrivningen av artikeln tycker jag nog det låter som om "serieinspirerad" design vore mer träffande än "seriemässig".

Göran Ribe skrev:
Isegrim skrev:

Seriemässig design.

På beskrivningen av artikeln tycker jag nog det låter som om "serieinspirerad" design vore mer träffande än "seriemässig".

..Okej har inte läst den än, min lokala ICA-handlare verkar slutat med CAP. Men serieestetik känns bra i
munnen. Men vad uttrycket rymmer vet jag iofs inte (samma gäller serieinspirerad). Jag gissar att det
inte spelar så stor roll för de flesta.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Men serieestetik känns bra i
munnen. Men vad uttrycket rymmer vet jag iofs inte (samma gäller serieinspirerad). Jag gissar att det
inte spelar så stor roll för de flesta.

För de flesta, nej, men för oss som sysslar med området är det väl viktigt att både vi och andra använder ord som säger vad de betyder på ett så precist sätt som möjligt. Luddig användning av ord bäddar för både fördomar och missuppfattningar. Och serieestetik må vara ett snyggt ord, men det kan tolkas lite hur som helst beroende på vilka serier man tänker på.

6 Senaste redigerad av Isegrim (2009-10-24 17:24:16)

EDIT:

Ja det var väl därför jag ville säga (med artikeln oläst) seriemässighet. Terminologin är viktig
även för dem som inte bryr sig. Nu vet jag i och för sig inte hur giltig seriemässighet är som
term utanför ... mitt huvud :-) ... men definerande av betydelser sker ju ständigt. Mer eller
mindre medvetet.

/ Jonas