Tråd: Forskning/skriver material om Ulf Lundkvists "Assar"
Hej,
nygammal på forumet och ytterst tacksam för hjälp och input. Jag har företagit mig att skriva en C-uppsats i litteraturvetenskap om Ulf Lundkvists Assar; detta skall göras inom ramen för en kurs som behandlar maktbegreppet i litteraturen, såsom det har beskrivits och undersökts av framför andra Michel Foucault. Således kommer uppsatsen att problematisera och behandla "makt" i olika sammanhang, förenklat, hur den yttrar sig och definieras i Nollberga. Här tänkte jag - och jag är alltså precis i uppstartsskedet och har på inga sätt ristat samtliga frågeställningar i sten - fokusera på Razor och Baron Bosse, och deras olika metoder för att skapa och upprätthålla makt i någon mån, över sin omgivning; om man så vill, deras respektive härskartekniker.
En undersökande översikt över hur statsskicket (i den mån man kan tala om något sådant) i Nollberga har utvecklats under åren vore också, inbillar jag mig iallafall, givande.
Åtminstone tänkte jag börja där. Jag har förstått att den svenska serieforskningen (och i detta lägger jag på inga sätt några värderingar) är relativt smal, och att den heller inte är en egen akademisk disciplin utan får rymmas på olika grenar inom humanioran . Nu rör det sig ju inte heller här om forskning på någon högre nivå utan alltså en C-uppsats, men ambitionsnivå vad gäller källredovisning och så vidare är ju ändå hög - därför känns det oerhört futtigt att jag inte har hittat någonting alls vad gäller sekundärlitteratur om Assar att ta avstamp i (frånsett förord, recensioner och kortare essäer/krönikor).
Det är mycket möjligt att jag begår något kardinalfel när jag letar, men kan det alltså vara så att det inte har skrivits mer i akademiska sammanhang om Assar - som ju alltså har gått i DN sedan 1990 och är välkänd på gränsen till det folkliga - än vad jag har snokat fram? Det vore fantastiskt om någon ville och kunde peka mig i rätt riktning vad gäller detta. Faktum är att det vore alldeles underbart. Tack på förhand!
"All makt åt de onda!"