Tråd: Tegneserie krisen i Danmark

Jeg var i IRMA (dansk upmarket supermarked) i dag, de havde kun ét eneste tegneserie hæfte til salg, ugens Anders And. Ak ja, da jeg var barn, havde vi én tv-kanal og 40 forskellige hæfter at vælge imellem. Nu har vi ét hæfte og 40 forskellige tv-kanaler at vælge i mellem, det er den omvendte verden!

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

Sv: Tegneserie krisen i Danmark

Beror väl på vad man anser normen.

Tror iallafall album- och serieromanmarknaden går någorlunda, fortfarande...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Har det inte alltid varit så att Sverige haft ett större utbud av serietidningar än Danmark, medan Danmark haft ett större utbud av seriealbum?

Inte för att det är någon ursäkt för att bara ha Kalle Anka (Anders And) i tidningshyllan...

Magnus J skrev:

Har det inte alltid varit så att Sverige haft ett större utbud av serietidningar än Danmark, medan Danmark haft ett större utbud av seriealbum?

Inte för att det är någon ursäkt för att bara ha Kalle Anka (Anders And) i tidningshyllan...

Jo, men det har ändå kommit ut en del tidningar genom åren:

http://www.comicwiki.dk/wiki/Kategori:Danske_serieblade
(Tror inte listan är komplett, men det är en hyfsad överblick på nätet.)

Wakuran skrev:
Magnus J skrev:

Jo, men det har ändå kommit ut en del tidningar genom åren:

http://www.comicwiki.dk/wiki/Kategori:Danske_serieblade
(Tror inte listan är komplett, men det är en hyfsad överblick på nätet.)

Jeg tror heller ikke listen er komplet, jeg kan allerede se, at de ikke har medregnet pocket-hæfter, på nær nogle strip hæfter.

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

I Sverige fick ju Fredric Wertham en del efterföljare som producerade serietidningskritiska alster i samma stil som Seduction of the innocent (Nils Bejerot, Lorentz Larson, Hans Haste), fanns det något liknande i Danmark?

Linus van Pelt skrev:

I Sverige fick ju Fredric Wertham en del efterföljare som producerade serietidningskritiska alster i samma stil som Seduction of the innocent (Nils Bejerot, Lorentz Larson, Hans Haste), fanns det något liknande i Danmark?

Jo da, vi havde også tegneserie hetz i Danmark i 1950'erne - Tørk Haxthausens bog, "Opdragelse til Terror". Hetzen lukkede bl.a. det første danske Superman blad i de tidlige 50'ere.

Den er helt gal med Egmont Serieforlaget i Danmark, fra nu af til jul kun én interessant udgivelse, "Knold og Tot" julehæfte (Katzenjammer Kids).

GoogaMooga skrev:

Den er helt gal med Egmont Serieforlaget i Danmark, fra nu af til jul kun én interessant udgivelse, "Knold og Tot" julehæfte (Katzenjammer Kids).

Så, finns det några "ointressanta" utgivningar?

Wakuran skrev:
GoogaMooga skrev:

Så, finns det några "ointressanta" utgivningar?

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men det er altså kun metervare, de udgiver nu, "Basserne" (Knasen), "Anders And & Co." (Kalle Anka), "Spider-Man", "Barbie", og "Witch", synes du, de er interessante?

Jeg har dog ikke helt opgivet håbet om et stærkt comeback for Egmont, måske endnu en fed Intégrale bogserie a la "Splint & Co." (Spirou).

Jag tycker ju iofs inte "Knoll och Tott" låter så värst jätteintressant, heller. Känns som serien har blivit rätt menlös sedan Dirks och Knerr slutade på den.

Jag vet att du är partisk gentemot oldies, så jag undrade mest om det gavs ut nya grejer du inte gillade personligen.

Spider-Man är jag en gammal fan av, men den kan ju vara hemskt ojämn.

Wakuran skrev:

Jag tycker ju iofs inte "Knoll och Tott" låter så värst jätteintressant, heller. Känns som serien har blivit rätt menlös sedan Dirks och Knerr slutade på den.

Jag vet att du är partisk gentemot oldies, så jag undrade mest om det gavs ut nya grejer du inte gillade personligen.

Spider-Man är jag en gammal fan av, men den kan ju vara hemskt ojämn.

Har du samlet Spider-Man siden Bendis og JRJR stoppede? Jeg har ikke.

Jag har inte samlat Spidey på åratal, men jag gillar fortfarande figuren.

Wakuran skrev:

Jag har inte samlat Spidey på åratal, men jag gillar fortfarande figuren.

Jeg holdt op efter JRJR's afgang, men der har været mange gode runs og de er absolut læseværdige i dag. Jeg samler Masterworks og så har jeg også Strange Tales hæfterne og lidt ASM, men ESSENTIALS synes jeg ikke, yder serien retfærdighed, men det er selvfølgelig den billigste løsning. Jeg har også Collector's Item Classics.

Essentials tycker jag inte heller är så lyckade. Jag har inget emot svartvitt, men pappers- och tryckkvaliteten är ofta alltför dålig.