Tråd: FIA 2009 - animationsfestival i Stockholm

(Vet inte om inlägget passar bäst här, eller bland "Nyheter", men...)

FIA (Forum för Internationell Animation), en av få egentliga animationsfestivaler i Sverige går av stapeln 16-19 oktober i Stockholm.

I programmet ingår bl.a. Asterix-filmer och visning av flera kortfilmer från Korea m.m.

http://www.fiastockholm.se

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Sv: FIA 2009 - animationsfestival i Stockholm

Jag lägger till hela programmet:

FIA - Stockholms enda internationella animationsfestival

För andra året i rad gästar animationsfestivalen FIA Kulturhuset. I år ligger fokus på koreansk animation och på Klarabiografen visas två långfilmer från Korea; If You Were Me: Anima Vision 1 & 2

Bicycle Trip, regi: Lee Sung-gang
Lördag 17 oktober
kl 13 & kl 15
Klarabiografen, vån 2
Entré 60 kr

Besök FIA och du har möjlighet att se det mest intressanta som produceras inom animation idag samt bli inspirerad av alla olika animerade uttryck som visas.

Från det lilla koreanska indiebolaget Indiestory kommer två stycken episodfilmer som med animationens hjälp behandlar olika aspekter av mänskliga rättigheter och som gjorts på uppdrag för Kommissionen för de Mänskliga Rättigheterna i Korea. Båda filmerna har visats på festivaler runt hela världen och även belönats med ett flertal priser. Producerad 2005/2008 av Indiestory Inc.

Lördag 17 oktober
Kl 13.00
If You Were Me: Anima Vision 1 (72 min)
(original title: Byul Byul Yi-ya-gi)
6 episoder
Day Dream, regi: Yoo Jinee                                                                   
Animal Farm, regi: Kwon Oh-sung                                                       
At Her House, regi: Kim Jun; Park Yun-kyung; Lee Jin-suk; Chang Hyung-yun; Jung Yeon-joo
The Flesh and Bone, regi: Amy Lee                                                                                 
Bicycle Trip, regi: Lee Sung-gang                                                       
Be A Human Being, regi: Park Jae-dong                                 

Kl 15.00
If You Were Me: Anima Vision 2 (93 min)
(original title: Byul-byul Yi-ya-gi 2: Yeo-seot-bit-ggal Mu-ji-gae)
6 episoder
The Third Wish, regi: Ann Dong-hee, Ryu Jung-oo                         
Peeling, regi: Hong Deok-pyo                                 
Baby, regi: Lee Hong-soo, Lee Hong-min             
Shine Shine Shining, regi: Gwon Mi-jeong                                         
Merry Golasmas, regi: Jung Min-young                                             
Lies, regi: Park Yong-jae   

Söndagen 18/10: Galliska kämpar på bio
Som en del av FIA visar vi ett par tidiga filmer med gallernas hjälte framför andra:
13:00 Asterix och hans tappra galler (1967)
15:00 Asterix tolv stordåd (1976)

Fri entré

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!