Sv: Diskussion om (äntligen) nerskrivna forumregler

Det jag tänkte på var just de två saker som togs upp, säker lagring av persondata och att det är lika lätt att registrera sig med falska uppgifter
som tidigare. Men givetvis är det ett sätt att lösa det på. Medlemsforum är ett annat lättare sätt, eftersom koppling mellan persondata och medlemsnummer redan finns. nackdelen då är att det bara blir medlemmar på forumet.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

En sak jag funderat lite över, hur ska man lösa införandet av de nya reglerna. Ska man nyregistrera sig.
Alla delar utom persondata kan ju lösas utan medgivande, så det är stötestenen, men det går ju att lösa.

/ Jonas

Jo, det är också ett problem. Man kan ju inte skapa regler som gäller retroaktivt.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Det bör med andra ord ingå i reglerna "Dessa regler kan ändras utan förvarning" eller liknande. Om det t.ex börjar dyka upp nya problem pga folk som förstör så är det ju inte precis meningsfullt att be alla som sköter sig att registrera om. Visst, alla har då skrivit sina inlägg med de gamla reglerna i minne, kanske ångrar de en del med nya regler. Men även detta måste ingå i folks kunskap om att skriva i forum: du står för vad du skriver många år framåt, fast du inte känner till framtiden.

Thomas E skrev:

Det bör med andra ord ingå i reglerna "Dessa regler kan ändras utan förvarning" eller liknande. Om det t.ex börjar dyka upp nya problem pga folk som förstör så är det ju inte precis meningsfullt att be alla som sköter sig att registrera om...

Ja någon sådan formulering bör stå med, om man vill revidera reglerna igen. Problemet nu är iofs hur övergången från de nuvarande till dessa nya regler ska ske (då särskilt rörande insamlande av persondata kopplad till användare). Oavsett hur de ser ut kan det kanske vara på sin plats att varje användare "går med på" de nya reglerna (...för att få fortsätta skriva på forumet?).

...Visst, alla har då skrivit sina inlägg med de gamla reglerna i minne, kanske ångrar de en del med nya regler. Men även detta måste ingå i folks kunskap om att skriva i forum: du står för vad du skriver många år framåt, fast du inte känner till framtiden.

Det är väl en annan fråga och något som gäller för internet i stort.

/ Jonas

Isegrim skrev:

...Visst, alla har då skrivit sina inlägg med de gamla reglerna i minne, kanske ångrar de en del med nya regler. Men även detta måste ingå i folks kunskap om att skriva i forum: du står för vad du skriver många år framåt, fast du inte känner till framtiden.

Det är väl en annan fråga och något som gäller för internet i stort.

Instämmer.

Märkligt f.ö. med regler som kan gälla retroaktivt.

Wakuran skrev:

För att ta ett extremt exempel så var barnporr tillåtet på 1980-talet. Det fanns annonser i Expressen, man kunde köpa tidningar helt öppet. Om internet funnits då så hade man kunnat posta bilder till dem, bilder som numera ger fängelse enbart pga innehavet. Retroaktiv? Självklart. Konstigt? Inte alls. Alla lagar och regler gäller retroaktivt på ett internetforum.

Jag är inte sådär alldeles förtjust i allt för mycket registrering av uppgifter. För min del spelar det naturligtvis ingen roll eftersom de flesta inblandade ändå vet vem jag är och allt finns att hämta på eniro och liknande.

Men en sak jag saknar är närmare definitioner av vad avstängning innebär. Det är ju trots allt inte ovanligt att folk tappar fattningen i internetdiskussioner och går över gränsen. Betyder det att man kan bli avstängd för all evighet? Finns det ingen möjlighet att rehabilitera sej? Jag har tidigare efterlyst en "avkylningsavstängning" på en vecka när diskussioner hettar till på ett obehagligt sätt.

I övrigt är jag bara djupt tacksam över ett tydligare regelverk.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Jag börjar hålla med Aake här. Det är en fördel med ett tydligare regelverk.

Avkylningsavstängning på en vecka eller en månad för smärre, tillfälliga överträdelser etc. låter som en vettig idé. Det tillämpas redan på SerieForum.

F.ö. så känns registrering kontraproduktivt, det skrämmer bort folk, tar tid att kontrollera och det är lätt att komma med falska uppgifter ändå.

Däremot är det ju klart att man ska satsa på ett forum som körs säkert och stabilt, i övrigt.

Thomas E skrev:

Det bör med andra ord ingå i reglerna "Dessa regler kan ändras utan förvarning" eller liknande.

Det här funkar inte för mig. Det är ohållbart att skriva in ett kryphål i reglerna som gör att de kan ändras när som helst till vad som helst. Regler i ett forum är inte som en lag. Om jag går med i forumet och tror att jag har vissa förhållningsregler och de sedan ändras till något jag kanske inte gillar så måste jag som medlem bli uppmärksammad på det och ha möjlighet att godkänna eller låta bli. Att jag går med i en förening som sedan ändrar sina stadgar och jag då inte har något annat val än att stå kvar som medlem är bara dumt.

36 Senaste redigerad av Thomas E (2009-09-28 16:27:40)

Malin skrev:
Thomas E skrev:

Det bör med andra ord ingå i reglerna "Dessa regler kan ändras utan förvarning" eller liknande.

Det här funkar inte för mig....

Att jag går med i en förening som sedan ändrar sina stadgar och jag då inte har något annat val än att stå kvar som medlem är bara dumt.

Så är det på alla andra internetsidor. Ebay eller paypal med 100 miljoner användare ändrar sina regler när de vill, och ganska ofta. Det fungerar alldeles utmärkt. Man får hem ett litet email "Nu har vi ändrat reglerna, läs här". Jag läser aldrig, jag förutsätter att ebays ledning är kloka nog att inte försämra för mig.

Det är inte samma sak att vara medlem i en förening, där man kan gå ur när som helst, och vara medlem på ett forum. På ett forum står man för vad man sagt, för all framtid. Det är som att skriva en insändare i tidningen. Om man ångrar sig kan man inte gå tillbaka och be tidningen ta bort det man skrivit.

Men man kan ta bort orden "utan förvarning" om de låter skrämmande.

Wakuran skrev:

Det gör varken de eller lagar (normalt sett; det brukar bli ett stort ståhej om en demokratisk regering försöker införa sådana). Retroaktivt betyder att du kan straffas för något som inte var straffbart när du gjorde det. Det verkar inte vara fallet vare sig med föreslagna forumregler eller tidigare nämnd lagstiftning (i så fall skulle ju kvällstidningsannonsörerna och dessas ansvariga utgivare ha åkt in på studs).

Göran Semb skrev:
Wakuran skrev:

Retroaktivt betyder att du kan straffas för något som inte var straffbart när du gjorde det.

"straffbart" är bara en del av "retroaktivt". Man kan t.ex få lön "retroaktivt" också, inga problem. Jag kan mycket väl tänka mig att någon gör "något dumt" på ett forum, man inför/skriver ner en regel pga dumheten, och städar upp retroaktivt. Den som gjorde fel kan knappast straffas för det han gjorde, det strider mot någon slags legalitetsprincip. Däremot kan det städas.

En hypotetisk diskussion. Jag har svårt att se några problem i praktiken pga nya regler i ett forum.

Problemet som jag ser det, är hur de nya reglerna ska införas. Givetvis kan de skrivas in och antas gälla. Men om de nya reglerna kräver av användaren att uppge namn, adress och telefon, hur ska man då göra med alla gamla användare. De mest aktiva kan säkert skriva in detta. Sen också, hur gör man dem som väljer att inte uppdatera.

Det jag ser är alltså mest ett administrativt bekymmer.

Retroaktiv städning ser jag ingen nödvändighet av.

Sen igen, det som skivs på internet blir offentligt och så ... men det är fortfarande en annan diskussion.

/ Jonas

40 Senaste redigerad av Ted (2009-09-28 22:22:31)

Isegrim skrev:

Problemet som jag ser det, är hur de nya reglerna ska införas. Givetvis kan de skrivas in och antas gälla. Men om de nya reglerna kräver av användaren att uppge namn, adress och telefon, hur ska man då göra med alla gamla användare. De mest aktiva kan säkert skriva in detta. Sen också, hur gör man dem som väljer att inte uppdatera.

Det jag ser är alltså mest ett administrativt bekymmer.

Retroaktiv städning ser jag ingen nödvändighet av.

Sen igen, det som skivs på internet blir offentligt och så ... men det är fortfarande en annan diskussion.

Det går ju inte sitta här och spekulera över eventuella, tekniska, lösningar. Det beror ju helt på vilken typ av plattform forumet kommer att baseras på. Någon ansvarig borde i så fall kommentera hur man tänkt sig det hela.

Ska man samla in alla uppgifter som vissa av er tänkt krävs det att man bestämmer sig i början av processen, inte halvvägs in i utvecklingen. Det är inte alls säkert att man kan ändra sig i efterhand - och vad jag förstått har man redan lejt ut uppgiften externt? ...

41 Senaste redigerad av Isegrim (2009-09-29 13:09:17)

Ted skrev:

Det är inte alls säkert att man kan ändra sig i efterhand - och vad jag förstått har man redan lejt ut uppgiften externt? ...

Ja just ja, men då kanske det redan finns ideer runt detta.

///

Malin skrev:

Det här är ju bara tekniska saker som behöver ordnas och om forumet ska göras om tycker jag att det ska ordnas också.

Dito

/ Jonas

Thomas E skrev:
Malin skrev:
Thomas E skrev:

Det här funkar inte för mig....
Att jag går med i en förening som sedan ändrar sina stadgar och jag då inte har något annat val än att stå kvar som medlem är bara dumt.

Så är det på alla andra internetsidor. Ebay eller paypal med 100 miljoner användare ändrar sina regler när de vill, och ganska ofta. Det fungerar alldeles utmärkt. Man får hem ett litet email "Nu har vi ändrat reglerna, läs här". Jag läser aldrig, jag förutsätter att ebays ledning är kloka nog att inte försämra för mig.
Det är inte samma sak att vara medlem i en förening, där man kan gå ur när som helst, och vara medlem på ett forum. På ett forum står man för vad man sagt, för all framtid. Det är som att skriva en insändare i tidningen. Om man ångrar sig kan man inte gå tillbaka och be tidningen ta bort det man skrivit.

Men man kan ta bort orden "utan förvarning" om de låter skrämmande.

Det stämmer inte. E-bay eller paypal är inte diskussionsforum utan försäljningssajter. Internet är inte samma sak som en tryckt tidning, heller. Det som trycks i tidningen kommer inte att ligga ute till försäljning för all framtid. På internet är det annorlunda och det behövs andra regler. Vi som skriver här behöver få kunna godkänna eller avböja nya regler och bestämma över vårt eget medlemskap. Det känns väldigt ovanligt att man inte kan gå ur det här forumet och formuleringen "på ett forum står man för vad man sagt, för all framtid" signalerar fel saker. På andra forum där jag är med är det inga problem att ta bort egna inlägg om ingen har svarat på dem eller att få lämna forumet frivilligt. Det här är ju bara tekniska saker som behöver ordnas och om forumet ska göras om tycker jag att det ska ordnas också.

Malin skrev:

Det känns väldigt ovanligt att man inte kan gå ur det här forumet

Det är väl så det funkar på de flesta forum tror jag. vill man lämna det så ber man om att få sitt konto avstängt.

Malin skrev:

På andra forum där jag är med är det inga problem att ta bort egna inlägg om ingen har svarat på dem

Det var en medlem som tog bort sina texter och då kajkade en hel del av strukturen ihop så därför togs den funktionen bort. Däremot kan man gå in och redigera bort sin text i efterhand om man vill det. På exempelvis Flashback har man bara en timme på sej att redigera sitt inlägg. Sedan ligger det kvar där och går inte att ändra.

Gamle Gråskägg

Malin skrev:

På andra forum där jag är med är det inga problem att ta bort egna inlägg.

Som sagt, så är det ju här nu, det går inte att ta bort inlägg. Därmed förstår jag inte dina frågor, det är inget som ändrats på senare tid. Eller försöker du argumentera för en ny funktion "ta bort inlägg"? Men det tycker jag inte har med forumreglerna att göra. Det är mer en funktionalitet som du saknar.

Jag skulle själv vilja kunna ta bort inlägg som spelat ut sin roll, så den funktionen har min röst.

Thomas E skrev:

Jag skulle själv vilja kunna ta bort inlägg som spelat ut sin roll, så den funktionen har min röst.

Du kan redigera dina egna inlägg om det står något där som du av en eller annan anledning inte vill ska stå kvar. Anständigtvis bör man förstås skriva att man ändrat/tagit bort text så att inte efterföljande diskussion blir obegriplig. Har någon citerat din text så kan du inte påverka den biten.

Gamle Gråskägg

46 Senaste redigerad av Thomas E (2009-09-29 19:14:48)

Forumreglerna är f.ö. i princip samma som används på dvdforum, ett av Sveriges största och äldsta forum med 1 miljon inlägg. Jag tror nog de fungerar här om de fungerar där. Det finns ingen anledning för SeF att hitta på egna regler för sitt i sammanhanget lilla forum.

Jag håller med om att det bör gå att lämna forumet på ett enkelt sätt, men jag misstänker att det är en teknisk fråga. Sådana kommer att bli aktuella när Sefs nya webb kommer. Jag har en del tankar om forumets funktioner, som jag har tänkt ta upp i det sammanhanget. Dit hör exempelvis frågan om möjligheten att redigera egna inlägg i efterhand.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:

Jag håller med om att det bör gå att lämna forumet på ett enkelt sätt, men jag misstänker att det är en teknisk fråga. Sådana kommer att bli aktuella när Sefs nya webb kommer. Jag har en del tankar om forumets funktioner, som jag har tänkt ta upp i det sammanhanget. Dit hör exempelvis frågan om möjligheten att redigera egna inlägg i efterhand.

Forumets kod är skriven i php så man kan i princip "modda" det helt efter eget huvud. Men då måste man lägga ner tid varje gång man uppdaterar forumet så att det hela stämmer. En del funktioner finns inbyggda att ställa om i administrationsverktyget men jag har ingen aning om vilka funktioner det är. Det kanske finns en inbyggd klickruta nånstans så att man kan "avställa" sitt konto eller vad man nu tycker låter bra.

Jag kan redigera mina inlägg. Kan inte ni vanliga medlemmar göra det?

Finns det förresten funderingar på att byta plattform för forumet?

Gamle Gråskägg

49 Senaste redigerad av Isegrim (2009-09-29 20:35:20)

Som vanlig forumsanvändare kan jag redigera mina inlägg.

Kan tänkas att Malin (förutom att hon nämner att kunna ta bort inlägg utan svar)ser textraden:
[ Vi är ett personligt forum där alla medlemmar står för sina åsikter och inlägg. ]
...och raden:
[ ...samt accepterar att det du skriver kan ändras eller tas bort av en moderator. ]
..som ett tecken på att den funktionen komme att tas bort. Särskilt i ljuset av Thomas tal
om att det som skrivs på forumet (internet) står där för evigt.

/ Jonas

Isegrim skrev:

[ Vi är ett personligt forum där alla medlemmar står för sina åsikter och inlägg. ]

[ ...samt accepterar att det du skriver kan ändras eller tas bort av en moderator. ]

Jag tycker båda de formuleringarna är bra. Motsatsen blir konstig :"står inte för sina åsikter" och "moderatorer får inte ändra dina inlägg". Men det gäller att formuleringarna är så klara så att de flesta förstår meningen med dem, och inte missförstår.