Tråd: Diskussion om (äntligen) nerskrivna forumregler

Det verkar vara oklart vilka regler som gäller i forumet. Här kommer de regler som presenterades inför det senaste styrelsemötet. Ge gärna din kommentar.

Seriefrämjandets forum är avsett att fungera som en träffpunkt där man kan diskutera alla slags serier, samt utbyta nyheter och länkar etc. som rör serier. Här kan också medlemmar träffas och diskutera frågor som rör Seriefrämjandet. För att forumet skall fungera så smidigt som möjligt har vi vissa regler.

Registrering
1.      Att läsa meddelanden i forumet går bra för alla. För att kunna skriva egna inlägg i forumet krävs medlemskap.
2.      När du registrerar dig behöver vi korrekt personlig information samt en fungerande e-postadress. Vi är ett personligt forum där alla medlemmar står för sina åsikter och inlägg. Endast ett användarkonto per person är tillåtet. Data lagras i enlighet med Personuppgiftslagen (PuL).

Moderatorerna
3.      Forumets moderatorer kan säga ifrån då en diskussion spårar ur, flytta trådar som avviker från ämnet till rätt underforum, ta bort inlägg och låsa trådar. Medlemmar som missköter sig och bryter mot reglerna kan bli tillsagda antingen på forumet, eller via meddelande samt som sista utväg stängas av från forumet. Moderatorerna är här för din skull och jobbar för forumets bästa. Ibland kan du anse dig orättvist behandlad och överkörd. Försök då förstå att det förmodligen finns en anledning till det inträffade. Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra konstruktiva frågor och synpunkter på deras agerande, meddela då dessa per e-post och inte i trådarna.
Olagligheter
4.      Vi tillåter inga olagligheter i forumet, som att länka till olagliga webbplatser, att skada andra medlemmar på forumet genom att exempelvis sprida virus etc. Obehöriga intrång på forumet polisanmäls.

Vett & etikett
5.      Låt rubriken spegla innehållet. Håll dig till ämnet. Se till att placera nya trådar i rätt underforum. Att posta samma inlägg på flera ställen är inte acceptabelt. Var hövlig och saklig. Ha en mening med dina inlägg. Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tolerans, förståelse och vänlighet är ledorden. Vad som inte följer reglerna avgörs av aktuell moderator.

Ansvar & medlemskap
6.      Inläggen publiceras i forumet direkt, utan någon central kontroll först. De åsikter och kommentarer som står i inläggen skrivna av våra medlemmar tillhör de individuella medlemmarna och är deras ansvar. Seriefrämjandet fråntar sig allt ansvar för detta material.
7.      Vi förbehåller oss rätten att radera medlemskonton, med eller utan varning. Du accepterar, genom att använda denna tjänst, att du inte använder SeFs forum för att posta material som medvetet är falskt och/eller upprörande, felaktigt, förödmjukande, vulgärt, hatfyllt, angrepp på person(er), obscent, sexuellt ofredande, hotfullt, integritetskränkande, eller på något sätt olagligt. Detta inkluderar även länkar till material av denna natur. Du accepterar att inte använda någon medlems adress för något annat syfte än personlig kommunikation. Att bryta mot detta kan leda till avstängning.

Du står som ensam ansvarig för innehållet i dina meddelanden, och genom ditt medlemskap styrker du att hålla SeFs forum, med alla dess medarbetare, fritt från ansvar från alla eventuella ärenden som kan uppkomma genom postandet av ditt/dina meddelande(n), samt accepterar att det du skriver kan ändras eller tas bort av en moderator. Vi förbehåller oss rätten att upphäva ditt medlemskap hos SeFs forum, eller frånta dig rätten att posta meddelanden.

Sv: Diskussion om (äntligen) nerskrivna forumregler

Okej, det ser okej ut, och det är bra med ett bättre regelverk i sig.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Vem har rätt att radera konton?

Raderande av konton kan ju leda till censuranklagelser, etc. Jag vet inte om det är en bättre lösning än att spärra användare med motivering.

5 Senaste redigerad av Isegrim (2009-09-24 13:16:40)

Det bästa är väl att det kommer att vara ett officiellt regelverk.

Bra regler, men några små anmärkningar/frågor/förslag...

----
Paragraf 2

Ändra " Vi är ett personligt forum där alla medlemmar står för sina åsikter och inlägg. " till:

Vi tillåter inte anonyma konton, avsändare av inlägg skall vara tydligt, antingen genom användarnamn eller kontoinformation.
Som användare står man till svars för de åsikter och inlägg man gör på forumet.

...eller så stryker man den delen, för samma sak står under paragraf 6.

-----------

Vad menas med meningen "Data lagras i enlighet med Personuppgiftslagen (PuL)"?
Syftar ni till att information lagras och att man genom att vara medlem i Sef-forum godkänner detta,
eller är det användandet av personlig information som det åsyftas till.

Det är bra att det står med, men förklara gärna vad som åsyftas.

------------
tillägg till paragraf 3:

Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra konstruktiva frågor och synpunkter på deras agerande, meddela då dessa per e-post eller PM och inte i trådarna.

--------------

Baka ihop paragraf 4 med paragraf 7

--------------

EDIT:
//// Jo föresten!

http://www.pul.nu/lagtext.html  paragraf 9:c och paragraf 10:a

Måste man inte ange i forumsregeltexten :

a) vad informationen samlas in till för syfte

och

b) uttryckligen säga någonstans att "man genom att bli medlem i forumet"
går med på ett avtal där det ges rätt till att personuppgifter insamlas...

???

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Wakuran skrev:

Raderande av konton kan ju leda till censuranklagelser, etc. Jag vet inte om det är en bättre lösning än att spärra användare med motivering.

Kanske radera först efter en eller flera varningar. Kan tänka mig att det mest handlar om spamkonton.

/ Jonas

Spamkonton raderar vi dagligen. Adminstratörer har rätt att radera.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

8 Senaste redigerad av Malin (2009-09-24 12:36:43)

Okidoki!
Kan man be om att få sitt konto raderat frivilligt?

Malin skrev:

Okidoki!
Kan man be om att få sitt konto raderat frivilligt?

Sina inlägg ska man inte kunna få raderade frivilligt, om det är vad du menar. Det ingår (tyvärr) i forumets logik att det man skriver finns där, länge. Men man kan ju alltid döpa om sig och aldrig logga in igen.

Med "radera konto" menas enbart spam-liknande konton.

Jag menar inte separata inlägg, utan medlemskontot. Det måste ju gå att frivilligt få lämna forumet för en enskild medlem lika väl som administratörerna har rätt att radera medlemskontot "med eller utan varning".

Malin skrev:

Jag menar inte separata inlägg, utan medlemskontot. Det måste ju gå att frivilligt få lämna forumet för en enskild medlem lika väl som administratörerna har rätt att radera medlemskontot "med eller utan varning".

Låter rätt logiskt. Gamla inlägg kommer ju ändå att ligga kvar.

/ Jonas

Malin skrev:

Det vet jag inte om det går tekniskt, någon moderator får svara. Det står ju AVSTÄNGD bredvid "raderade" konton som skrivit något, kanske inte så kul att ha bredvid sitt eget namn om man slutar frivilligt.

Det har iofs redan hänt att folk bett om att få sitt konto raderat frivilligt.

Eller iofs, rent tekniskt var det en frivillig avstängning.

Det är bra att den här diskussionen kommer igång på forumet! Och flera tänkvärda förslag.

Litet bakgrund: efter vinterns och vårens händelser började jag att, i egenskap av styrelsemedlem, ta fram idéer till nya regler. På styrelsemötet i maj fick jag och Thomas E sedan uppdrag att utforma ett konkret förslag. Det är det förslaget som Thomas lagt ut här. Det ligger nu hos styrelsen för beslut.

Reglerna kommer troligen att få en mer framträdande roll i det forum som skall ingå i nya webbplatsen. Då kan vi förhoppningsvis också förbättra en del funktioner.

Själv är jag osäker på om jag kan delta i diskussionen så myket, eftersom jag är i Göteborg från och med i morgon och till och med söndag.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Tycker reglerna ser bra ut på det hela taget.

Ett kompletteringsförslag har jag dock angående följande formulering.

Thomas E skrev:

När du registrerar dig behöver vi korrekt personlig information samt en fungerande e-postadress.

Det har hänt - både på forumet och epostlistan - att man har använt sig en annan persons identitet, dvs uppgivit ett falskt - men existerande - namn när man registrerat sig.
För att enkelt kunna styrka identiteten hos någon behövs telefonuppgifter (och fullständig adress (vilket kanske avsågs ingå i begreppet "personlig information"?)). Förtydliga t.ex. så här:

När du registrerar dig behöver vi korrekt personlig information, inklusive adress och telefonnummer samt en fungerande e-postadress.

Jag tycker det känns väl Stasi som uppmaning, det kan skrämma bort folk.

Hakanand skrev:

Tycker reglerna ser bra ut på det hela taget.

Ett kompletteringsförslag har jag dock angående följande formulering.

Thomas E skrev:

När du registrerar dig behöver vi korrekt personlig information samt en fungerande e-postadress.

Det har hänt - både på forumet och epostlistan - att man har använt sig en annan persons identitet, dvs uppgivit ett falskt - men existerande - namn när man registrerat sig.
För att enkelt kunna styrka identiteten hos någon behövs telefonuppgifter (och fullständig adress (vilket kanske avsågs ingå i begreppet "personlig information"?)). Förtydliga t.ex. så här:

När du registrerar dig behöver vi korrekt personlig information, inklusive adress och telefonnummer samt en fungerande e-postadress.

Kanske kan räcka med att skriva in att " konton registrerad under falsk identitet är anledning nog för avstängning".
Det kommer att vara svårt nog att dubbelkolla identiteter ändå, då räcker inte ens telefonnummer eller adress.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Kanske kan räcka med att skriva in att " konton registrerad under falsk identitet är anledning nog för avstängning".

Och hur ska man kunna kolla det utan adress och/eller telefonnummer? Att ha en regel utan möjlighet till kontroll är helt meningslöst. Det är så det är idag.

Isegrim skrev:

Det kommer att vara svårt nog att dubbelkolla identiteter ändå, då räcker inte ens telefonnummer eller adress.

Det är ju för att förenkla denna kontrollen som uppgifterna behövs.

Vi har krävt dessa uppgifter på epostlistan i säkert 5 år, utan några större problem. Tvärtom har det förhindrat personer att anmäla sig under någon annans identitet.

Jag tvivlar på att det kommer funka. Det känns mer som en badwill-åtgärd som kommer avskräcka nya användare att registrera sig, mer än den kommer göra nytta i praktiken.

Vad jag vet är det inte särskilt svårt att få tag på identitetsuppgifter i Sverige, om man skulle vilja, och det känns som det tar resurser att kontrollera. Man behöver såklart säkerhet runt hur forumet sköts, men jag tvivlar på att den åtgärden är särskilt praktisk.

Att kräva telefonnummer eller adress känns ganska överdrivet. Det är trots allt bara ett forum om serier.

Ni bör kanske också ha den lilla (ursäkta ordvalet) "fadäsen" med ett hackat forum i åtanke. Om man tvingas lämna ut så personliga uppgifter vill man vara säker på att uppgifterna inte sprids vidare ... Nej, det lär skrämma bort många användare. Bättre då att införa ett system att man måste bekräfta sin e-postadress. Det känns mer lagom.

Jag instämmer med Ted, här.

Wakuran skrev:

Jag tvivlar på att det kommer funka. Det känns mer som en badwill-åtgärd som kommer avskräcka nya användare att registrera sig, mer än den kommer göra nytta i praktiken.

Jag tror inte du riktigt förstår hur många attacker av falska användare det här forumet har haft i år. I och för sig tror jag det rör sig om ett ytterst ringa antal individer som ligger bakom dem, men i alla fall.

Wakuran skrev:

Vad jag vet är det inte särskilt svårt att få tag på identitetsuppgifter i Sverige, om man skulle vilja, och det känns som det tar resurser att kontrollera.

Du ser problemen, jag ser möjligheterna. Det tar resurser att kolla användarna idag också. Och man skulle naturligtvis inte behöva kolla de flesta alls, bara ett fåtal.

Man skulle bara kunna lägga ut ett formulär med obligatoriska adressfält, har svårt att tro att det skulle bli särskilt kontroversiellt. SeF-medlemmar har vi redan adresserna till, så för dem kan det räcka att uppge sitt medlemsnummer eller någon kod man fått sig tillskickad.

Ted skrev:

Ni bör kanske också ha den lilla (ursäkta ordvalet) "fadäsen" med ett hackat forum i åtanke. Om man tvingas lämna ut så personliga uppgifter vill man vara säker på att uppgifterna inte sprids vidare ...

Det är inte så svårt att hacka en forum från insidan, när man redan vet lösenord. Så det lär förhoppningsvis inte hända igen. Men visst ska man vara försiktig. Fast å andra sidan, adress- och telefonnummer finns redan på eniro och andra ställen för de flesta så vad är det som skulle kunna skada dessa personer? Vi kommer ju inte att lagra kreditkort eller dylikt.

Hakanand skrev:
Ted skrev:

Ni bör kanske också ha den lilla (ursäkta ordvalet) "fadäsen" med ett hackat forum i åtanke. Om man tvingas lämna ut så personliga uppgifter vill man vara säker på att uppgifterna inte sprids vidare ...

Det är inte så svårt att hacka en forum från insidan, när man redan vet lösenord. Så det lär förhoppningsvis inte hända igen. Men visst ska man vara försiktig. Fast å andra sidan, adress- och telefonnummer finns redan på eniro och andra ställen för de flesta så vad är det som skulle kunna skada dessa personer? Vi kommer ju inte att lagra kreditkort eller dylikt.

Skriver man så där låter det lite som att man tycker att det inte gör något om uppgifterna skulle råka läcka ut ... kan upplevas lite nonchalant i så fall, tycker jag.

Frågan är varför man ska kräva sådana uppgifter? Vad är främsta orsaken? Det skyddar ju inte från någonting egentligen. Vill man skapa oreda eller genomföra personangrepp är det ju bara att registrera sig under falskt namn. För att det ska bli effektivt måste ni ju i så fall ha ett system som håller koll på IP-nummer - men som bekant, det går ju också att undgå om man är kunnig. Ni lär ju aldrig stoppa den som vill sabba och förstöra, bara riskera ett mer slutet forum där vanligt folk drar sig från att registrera sig.

Att diskussionen om alla intrång förs helt öppet på forumet gör väl inte saken bättre, oavsett vem som gjort eventuella intrång.

Tänk också på att föreningen har ansvar för uppgifterna som lagras. Ska ni dra igång den omfattande registreringen måste ni också kunna hantera uppgifterna på ett säkert sätt. Är det en lösning på gång där? Tänk på PuL, om inte annat. Så det är inget att bara vifta bort.

Ett alternativ är förstås att skapa ett forum för medlemmarna i SeF, där man måste ange sitt medlemsnummer vid registreringen. Bra mycket säkrare, men är det värt det?

24 Senaste redigerad av Thomas E (2009-09-24 19:34:16)

Det finns både för och nackdelar med komplett adress/telefon. Egentligen tycker jag att medlemsskap i ett forum är en såpass stor sak att man ska stå för det. Vågar man inte ge ut sin adress/telefon behöver man inte heller vara med. Å andra sidan vill jag ha många medlemmar. Å tredje sidan känner jag till några kända förstörare som ständigt lägger in sig här med ny hotmail-adress. Jag tycker det är för j-t, det är dem vi vill komma åt och sparka ut. De förstör för de skötsamma 99%en.

Jag röstar nog för komplett adress/telefon.

25 Senaste redigerad av Ted (2009-09-24 19:54:43)

Självklart. Det finns fördelar och nackdelar med alla varianter. Det där får de som bestämmer diskutera. Var bara ett par spontana synpunkter från min sida.

Ville bara betona att man faktiskt ansvarar för de uppgifter man samlar in och lagrar. Då måste man också vara helt säker på att man gör allt man kan för att skydda dem. Och tar konsekvenserna om något skulle hända med dem. Att man har haft ett intrång med många oklarheter tyder ju faktiskt på att saker kan hända ...