Tråd: Fördomar

Jag har dragit upp samma sak på andra forum, men debatten hör väl egentligen hemma här.

Jag har sålt betydligt fler manus och historier än vad jag har sålt tecknade serier, och mina mest framträdande storys har publicerats utan att det framgått att de var mina.
Jag gnäller inte över det - jag visste på förhand att det skulle bli så, och det var ett nöje att se dem pulicerade och gjorda av en så säker hand.

Men så fort man vet att det är jag, så fokuserar man på teckningarna och det antas rent allmänt att jag inte kan skriva.

Är det så att det finns en fördom att det ena utesluter det andra?
Att tecknare inte antas kunna skriva?

Det vore roligt att höra andras åsikter i frågan och kanske ha en liten diskussion om saken.

Sv: Fördomar

Hm, det är ju flera sidor här: dels hur andra uppfattar dig, men också hur du uppfattar att andra uppfattar dig!
I båda fallen påverkas man ju av sina förutfattade mening och/eller erfarenheter.
Det är förstås naturligt att man pratar bild med någon man vet är tecknare, och storys med en författare.
Att det skulle finnas en allmän åsikt att tecknare inte kan skriva, och vice versa, betvivlar jag. Men då utgår jag från min egen upplysta position:P

3 Senaste redigerad av longshot (2009-09-11 19:05:35)

Sv: Fördomar

Sant. Det kan ju vara mina egna fördomar som spökar. :-)

Icke desto mindre så måste det finnas något i det, för även andra författare har märkt att de fått ett annat bemötande under pseudonym, vilket även är min egen erfarenhet.