Sv: Namngivning av illustrationsföretag!

"Kristian Hägglund Illustration" är tryggt, tråkigt och säkert, och kommer förmodligen, som jag ser det, att fungera alldeles utmärkt. Det står inte ut, så folk kollar nog inte in ett sådant företag utifrån namnet. Men å andra sidan kommer de inte att avskriva dig som ett fånigt namn heller. Det är precis som med layout; den ska i första hand underlätta läsningen och förståelsen av vad man läser. Den är inte till för att läsaren ska tycka, "wow, vilken cool layoutare de har".

Oavsett vilket namn du väljer bör du dock tänka på att du inte ska vakna bara i morgon och vara nöjd med det, utan om fem eller tio år. Jag döpte mitt eget företag till "Sembtex" som en vits på "text" och sprängämnet "Semtex" (dock utan några förhoppningar om att skriva något särdeles explosivt). Eftersom det använder mitt namn, och ligger nära "Semb-text", har jag inte ångrat mig, men hade jag valt något som jag tyckte var häftigt och coolt för tio år sedan finns en klar risk att jag i dag skulle vilja dunka huvudet i väggen muttrandes "Varför? Varför?".

Göran Semb skrev:

Det är precis som med layout; den ska i första hand underlätta läsningen och förståelsen av vad man läser. Den är inte till för att läsaren ska tycka, "wow, vilken cool layoutare de har".

Det är nog sällan meningen att folk ska tänka "cool layoutare" men däremot "cool layout" ibland. Allt beror på målgruppen och vad man vill säga om sig själv och till mottagarna. Samma sak är det väl med ens företags varumärke. När man är sin firma, som illustratörer är, så är det nog bara till fördel att marknadsföra sig med sin personliga nisch, oavsett om nischen är teknisk illustration eller dassboksteckningar.

28 Senaste redigerad av SerieNegern (2009-06-29 20:04:43)

Hägglunds (numer ägt av BAE) tillverkar ju också stridsfordon så kanske det inte är så bra att använda just ditt efternamn. Förnamnet Kristian däremot är lite ovanligare och kanske går att göra något utav.

Isegrim skrev:

Vill du ge ett "seriöst intryck" ska du etablera ett unikt namn och koppla kvalite till det.
Som Tomato, Mother, Dallas STHLM, etc... Men eftersom det är så många som tänker så
kanske namn+ditt namn är bäst. Hägglund the Sign kanske...

Tack för förslaget!

Göran Semb skrev:

"Kristian Hägglund Illustration" är tryggt, tråkigt och säkert, och kommer förmodligen, som jag ser det, att fungera alldeles utmärkt. Det står inte ut, så folk kollar nog inte in ett sådant företag utifrån namnet. Men å andra sidan kommer de inte att avskriva dig som ett fånigt namn heller. Det är precis som med layout; den ska i första hand underlätta läsningen och förståelsen av vad man läser. Den är inte till för att läsaren ska tycka, "wow, vilken cool layoutare de har".

Oavsett vilket namn du väljer bör du dock tänka på att du inte ska vakna bara i morgon och vara nöjd med det, utan om fem eller tio år. Jag döpte mitt eget företag till "Sembtex" som en vits på "text" och sprängämnet "Semtex" (dock utan några förhoppningar om att skriva något särdeles explosivt). Eftersom det använder mitt namn, och ligger nära "Semb-text", har jag inte ångrat mig, men hade jag valt något som jag tyckte var häftigt och coolt för tio år sedan finns en klar risk att jag i dag skulle vilja dunka huvudet i väggen muttrandes "Varför? Varför?".

Precis! Så det bästa vore ju om jag kom på ett namn som både är säkert och unikt! Inbillar mig att det går...

SerieNegern skrev:

Hägglunds (numer ägt av BAE) tillverkar ju också stridsfordon så kanske det inte är så bra att använda just ditt efternamn. Förnamnet Kristian däremot är lite ovanligare och kanske går att göra något utav.

Tänkte inte på det trots att jag är från Örnsköldsvik, där Hägglunds ligger.
Om jag förtstått det rätt är det rätt vanligt att enmansföretagsnamn består av ett namn + för- och efternamn. Och jag tror det är bra att göra sitt namn känt, så det lutar åt att jag använder hela namnet. Synd att det är så himla långt bara!

Känns "Illustrations For All" kliche eller taget?
Elller "Your Illustrator" ev "Your Illustrations"?

"Illustratzionen fur Alles" kanske?:)

SerieNegern skrev:

"Illustrationen für alle" tror jag det blir, om nu tyskan ska vara korrekt. "Für alles" betyder "för allt", och det är inget substantiv så det stavas med liten bokstav. *Komvuxtyska*

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

SerieNegern skrev:

Tja... om jag skulle rikta mig till den tyska marknaden kanske...

Jag kom på att ordet illustration inte innefattar serier så det kanske vore bättre med Art/Artist.
"Comic & Illustration" är ett tråkigt förslag.

SerieNegern skrev:

"Hägglunds" skulle å andra sidan ge mitt företag lite seriös och storföretag-prägel vilket väl är positivt? Och om vi säger att jag skulle heta "Hägglunds Comic & Illustration" så skulle det inte vara så svårt att förstå att det är ett annat företag.

På tal om tyska! Fungerar Artgeist (ArtGeist)? Är geist ett ord som folk förstår?

Beror på folket, skulle jag säga...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Dessutom såg jag nu att Artgeist är upptaget...

För den delen skulle jag uppskatta om namnet var svenskt.

SerieNegern skrev:

För den delen skulle jag uppskatta om namnet var svenskt.

Men om det är på svenska kan ju inte alla förstå smile Jag vill att företaget ska vara så gränslöst som möjligt så att jag inte sätter hinder för kommande möjligheter.

43 Senaste redigerad av Kristian Hägglund (2009-07-11 09:00:57)

Okey! Det slutgiltiga röstningen! Enkel fråga, känn efter spontant:
Vilket av dessa företag skulle du kontakta om du ville beställa en illustration/serie till din tidning?

Good Willustration  Kristian Hägglund

Good WillArt  Kristian Hägglund

Good Artwill  Kristian Hägglund

Hägglunds Comics & Illustation

Kristian Hägglund  Comics & Illustration

Art for All  Kristian Hägglund

Charmeleon Art  Kristian Hägglund

GermArt  Kristian Hägglund

ArtGeist  Kristian Hägglund

Artmind  Kristian Hägglund

WillArt  Kristian Hägglund

ArtWill  Kristian Hägglund

Artwill  Kristian Hägglund

Willustration Kristian Hägglund

Ni är välkomna med ändringar och nya förslag!

Kristian Hägglund  Comic & Illustration

Fast "Comics".

Kristian Hägglund Design

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Göran Semb skrev:

Kristian Hägglund  Comic & Illustration

Fast "Comics".

Fixat!
Tack

47 Senaste redigerad av fred (2009-07-11 16:49:04)

Jag är en enkel man, och kan bara hålla med Agneta. Kristian Hägglund Design låter bra i mina öron.

fred skrev:

Jag är en enkel man, och kan bara hålla med Agneta. Kristian Hägglund Design låter bra i mina öron.

Jag respekterar ditt val!
Tackar tackar!

Design är en annan sak än illustration i och för sig. Det kan säkert funka, men man kanske tänker mer på grafisk design och annan typ av design än illustration med det namnet?
Jag tycker det skulle låta bättre att sätta in ett "by" i namnet om man ska ha både ett firmanamn och sen ditt eget för och efternamn. Som typ "Good willustrations by Kristian Hägglund". "Chameleon Art by Kristian Hägglund".
Kristian Hägglund Comics & Illustration låter också bra.

Malin skrev:

Design är en annan sak än illustration i och för sig. Det kan säkert funka, men man kanske tänker mer på grafisk design och annan typ av design än illustration med det namnet?

Det är vad jag känt lite också! Men jag antar att alla har olika känsla för innebörden i ett ord.