Tråd: Namngivning av illustrationsföretag!

Vad bör man tänka på vid namngivningen av ett företag med syftet att sälja illustrationer?
Någon som har tips och erfarenheter kring vad ett lyckat företagsnamn ska förmedla? 
Låt höra!

Sv: Namngivning av illustrationsföretag!

Gör du ditt företagsnamn känt, spelar det ingen roll vad det heter...  ..så länge man kan komma ihåg det.
Vet inte om man måste tänka på vad företaget gör vid namngivningen, men det kan säkert vara bra att
ge företaget ett namn som antyder verksamheten och det särskilt när man är ny och okänd. Men man ska
nog tänka lite på vad man vill förmedla och vad man vill ge för intryck. Vem ska vara kunden. Ett företag
som inriktar sig på en lekfull attityd kan komma undan med att heta Pingo, men inte IllustratorWest. Ett
företag som ska ge ett tungt intyck kan komma undan med IllustratorWest, men inte Pingo.

Samtidigt bör man nog kolla upp vad företagsnamnet låter som på olika språk, eller bara fråga runt. Man
vill ju inte drabbas av ... http://www.tuppjuck.com/index.php?inc=foretags_namn (... även om just namnet
"Halv Grek Plus Turk" är ett klockrent namn som inte borde vara med på en skamlista).

Läser man den korta (men något tråkiga) företagsmallen så:

http://www.foretagande.se/Starta-eget-o … r-det.html

Det bör vara kort. Ett eller två korta ord är naturligtvis enklare att komma ihåg än längre namn och stavelser. Ett kort företagsnamn ser dessutom bra ut på visitkort, brev och annan reklammaterial. Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida.

Det ska vara enkelt att stava. Ord med komplicerad stavning är mindre benägna att kommas ihåg än ord med enkel stavning.

Ett företagsnamn ska vara lätt att uttala. Du kan inte förvänta dig att någon ens ska nämna ditt företagsnamn om han eller hon inte kan uttala det. Detta skulle verkligen bli en förlust då spridningen från mun till mun är ett av de kraftfullaste marknadsföringssätten.

Namnet bör skapa en bild i kundens medvetande. Ord som har visuella effekter och skapar bilder är betydligt mer benägna att bli ihågkomna. När sedan kunden ser en bild som påminner om ditt företag och firmanamn så är det mycket troligt att kunden kommer att tänka på det.

...men det är inte alltid sant, ibland är det bästa namnet bara ett roligt namn. ( ... )

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

En snabb titt på Illustratörcentrum ger vid handen att det tycks vara vanligast att använda sitt eget namn som företagnamn, eventuellt tillsammans med något annat ord. Är man ensam i sitt företag kan det nog vara vettigt med det egna namnet.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Är du en duktig illustratör skulle jag nog tycka att det viktigaste vore att pusha ditt namn i det allmänna medvetandet. När man ser något verk av dig är det bra om det står att det är Kristian Hägglund som gjort det, så att folk tänker att "hm, den där Hägglund är riktigt duktig...". Då har de också lättare att koppla ditt illustrationsföretag till dina bilder -- "hm, 'Kristian Hägglund', det var ju killen som gjorde den där coola bilden på...".

Jag tyckte ju att det där med att döpa företaget var nästan halva nöjet med att starta företag, så jag tänkte länge och väl (och kryssade över många namn som visade sig vara upptagna) och sen valde jag Ka-pow. Det är inte det mest intuitiva att stava till eller det bästa att svara i telefon med, men det är iallafall ett roligt och helt klart serierelaterat företagsnamn!

Andra firmanamn som är roliga är till exempel Normal och Olika, såna namn som går att leka med i meningar. Man kan också försöka välja ett namn som förmedlar något om ens stil, till exemel Livliga illustrationer. Eller också kan man gå helt generic och döpa sig till Illustratören AB och kännas stor och pålitlig.

Fina råd!
För att inte missa eventuella kunder utomlands har jag funderat på engelska namn: "Illustrator - Kristian Hägglund", "Illustration - Kristian Hägglund" eller "Good Willustrations - Kristian Hägglund". Illustrator och Illustrations känns lite taget... Med "Good Willustrations" var tanken att jag skulle skänka bort en andel av inkomsten till välgörenhet.
Känns hur som helst som att "Kristian Hägglund" bör vara med. Ska fortsätta fundera...
Kort, enkelt, unikt, passande och förmedlande... eller så tar jag bara "Kristian Hägglund"... Walt Disney lyckades ju!

"Kristian Hägglund – Design"

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Men skippa bindestrecket...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Mitt företag har det sexiga namnet "Mikael Sol"...

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

10 Senaste redigerad av Kristian Hägglund (2009-06-26 10:01:21)

Agneta Hallin skrev:

För mig känns Design lite otydligt, kan ju vara design i vilket område som helst, och hur som helst... Då är Illustration bättre.

Hmm, "Good Willustrations" är ett namn som förpliktigar. Känns svårt att hålla ett sånt löfte som frilanstecknare.

Good Willustrations gillade jag! Man har aldrig hört det förut och kommer ihåg det lätt. Och det ger ju en bra vibb om företaget.

Företag med för och efternamn () gillar jag inte alls, men funkar väl så bra för en enskild person som ska sälja in sig.
Good Willustrations känns som ett namn för den amerikanska marknaden, bra klatschigt men lite pretentiöst  (alltså
bra för rätt marknad).

Men som sagt, lyssna inte för mycket på mig bara...

/ Jonas

Wakuran skrev:

Hmm, "Good Willustrations" är ett namn som förpliktigar. Känns svårt att hålla ett sånt löfte som frilanstecknare.

Visst! Jag tänkte det kunde vara en morot för kunderna, om de gynnar mitt företag så kommer jag skänka bort en viss procent när mina inkomster blir så pass stora att företaget inte går minus smile

Kristian Hägglund skrev:
Wakuran skrev:

Visst! Jag tänkte det kunde vara en morot för kunderna, om de gynnar mitt företag så kommer jag skänka bort en viss procent när mina inkomster blir så pass stora att företaget inte går minus smile

Jepp, "there's a catch", som sagt... =S

16 Senaste redigerad av SerieNegern (2009-06-26 15:17:04)

Namnet låter hyfsat men jag tror inte kunderna kommer fatta att " Good will..." är samma sak som "charity".
Nuförtiden så betyder det väl snarast mest 1b här nedan.

Från http://www.merriam-webster.com:

goodwill
One entry found.

Main Entry:
good·will
Pronunciation:
\?gu?d-?wil\
Function:
noun
Date:
before 12th century
1 a: a kindly feeling of approval and support : benevolent interest or concern b (1): the favor or advantage that a business has acquired especially through its brands and its good reputation (2): the value of projected earnings increases of a business especially as part of its purchase price (3): the excess of the purchase price of a company over its book value which represents the value of goodwill as an intangible asset for accounting purposes
2 a: cheerful consent b: willing effort
— good·willed  \-?wild\ adjective

Själv tänker jag på "good vibrations" när jag hör namnet, men det är ju en högst subjektiv association.

17 Senaste redigerad av Kristian Hägglund (2009-06-26 17:20:17)

SerieNegern skrev:

Namnet låter hyfsat men jag tror inte kunderna kommer fatta att " Good will..." är samma sak som "charity".
Nuförtiden så betyder det väl snarast mest 1b här nedan.

Från http://www.merriam-webster.com:

goodwill
One entry found.

Main Entry:
good·will
Pronunciation:
\?gu?d-?wil\
Function:
noun
Date:
before 12th century
1 a: a kindly feeling of approval and support : benevolent interest or concern b (1): the favor or advantage that a business has acquired especially through its brands and its good reputation (2): the value of projected earnings increases of a business especially as part of its purchase price (3): the excess of the purchase price of a company over its book value which represents the value of goodwill as an intangible asset for accounting purposes
2 a: cheerful consent b: willing effort
— good·willed  \-?wild\ adjective

Själv tänker jag på "good vibrations" när jag hör namnet, men det är ju en högst subjektiv association.

God El finns ju, vilket jag inte fattade varför de hette så från början, men med bra marknadsföring så sätter det sig. Men du har en poäng!
Jag upplevde i alla fall att Good Will i första hand är välvilja. Mer än så behöver väl kunderna egentligen inte veta. Informationen kommer ju finnas på företagets hemsida.

Vad är korrekt, "Goodwill" eller "Good will"?

Vore ju bra med ett namn som beskriver vilken min teckningsstil är, grejen är att jag tecknar i stort sätt det mesta, med ganska olika stilar.
Finns det något bra ord som beskriver det?
Universal Illustrations! Cosmic Illustrations! Maffigt va smile

"Eclectic" finns ju...

Det är svårt. Många önskemål som ett enda litet namn ska klara av. Kort, men kärnfullt och informativt. Ska även kunna säga något om tecknarens stil.

Kanske bäst att kapa listan lite?

SerieNegern skrev:

Det är svårt. Många önskemål som ett enda litet namn ska klara av. Kort, men kärnfullt och informativt. Ska även kunna säga något om tecknarens stil.

Kanske bäst att kapa listan lite?

Absolut!

22 Senaste redigerad av Kristian Hägglund (2009-06-26 20:10:32)

Wakuran skrev:

"Eclectic" finns ju...

Inte det vackraste ord jag hört smile "Eclectic Illustrations"
Lite svårt att säga också...

Tack så mycket för all hjälp!
Superschyst!

Nya förslag:
Chameleon Illustrations
Germ Illustrations

Två namn som ska visa på min anpassningsbarhet.

Frågan är vad som ger bäst intryck, ett vanligt, seriöst namn som Kristian Hägglund Illustration eller ett lite snyggare å unikare. Vet inte riktigt än vilket intryck jag vill ge. Men det lutar åt det seriösare hållet.

Vill du ge ett "seriöst intryck" ska du etablera ett unikt namn och koppla kvalite till det.
Som Tomato, Mother, Dallas STHLM, etc... Men eftersom det är så många som tänker så
kanske namn+ditt namn är bäst. Hägglund the Sign kanske...

/ Jonas