Sv: Inför årsmötet 30/5

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Det enda sätt som jag kan se är väl att lyfta fram allt positivt som sker.

Hur gör man om en diskussionstråd som uppenbarligen hålls igång av person(er) som hyser personlig agg till någon till något positivt?

Diskussionstråd? Vem har talat om det. Det finns väl en massa andra sätt att informera på. Det gäller i och för sig
att informationen blir lättillgänglig även för ickemedlemmar och på så vis vinna fler medlemmar.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Vidare. Kritik och ifrågasättande är inte i sig något negativt, snarare något bra. Det är när kritiken inte bemöts alternativt "sablas ner" som det blir något negativt.

Välbefogad kritik, ja. Men när det övergår i ren personförföljelse så är det banne mig inte "kritik" eller "något bra". Hur menar du att detta ska "bemötas" egentligen utan att det "sablas ner"?

Personförföljelse har jag inget till övers för vilket gått fram tidigare.

Hakanand skrev:

Att detta får fortgå på det forum du refererar till är inte något som helst argument för att det ska få göra det här också, snarare tvärtom.

Det jag refererade till (med länken) var snarare att kritik (befogad och obefogad) fortgår. Ett sätt att stävja rykten
och obefogad kritik är inte främst att ha ett stängt forum, även om det finns poänger med stängda delar.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Isegrim skrev:

Diskussionstråd? Vem har talat om det.

Som vanligt pratar du och jag förbi varandra. Min kritik gällde den personförföljelse som förekommer i just denna tråd och som hålls vid liv av (åtminstone) en icke medlem. Denna tråd ligger under "Om föreningen".

Isegrim skrev:

Det jag refererade till (med länken) var snarare att kritik (befogad och obefogad) fortgår.

Uppenbarligen fungerar det precis tvärtom. Diskussioner (som denna) som kan läsas här av icke medlemmar sprider sig till andra ställen där de fritt förvanskas, inte tvärtom åt andra hållet.

Senaste redigerad av Hakanand (2009-05-25 08:32:44)

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Diskussionstråd? Vem har talat om det.

Som vanligt pratar du och jag förbi varandra. Min kritik gällde den personförföljelse som förekommer i just denna tråd och som hålls vid liv av (åtminstone) en icke medlem.

Okej, jag ser.

/ Jonas

Johan Blixt skrev:
Hakanand skrev:

Vad har en icke medlem för intressen av vilka som sitter i SeF:s styrelse?

Jag har varit med i SeF en massa år och skulle gärna gå med igen om bara styrelsen inte var kass. Därför bryr jag mig om vilka som sitter i styrelsen.

Vill man inte vara medlem i SeF så finns ju eminenta NAFS(k) där Johan är ordförande och jag huvudrevisor.

Blir jag inte invald i SeFs styrelse så skulle jag få tid över att bli kassör i NAFS(k) istället om behovet finns.  Hälsa Greger!

Johan Blixt skrev:

Jag har varit med i SeF en massa år och skulle gärna gå med igen om bara styrelsen inte var kass. Därför bryr jag mig om vilka som sitter i styrelsen.

Christian Rasmussen skrev:

Men, använder de befintliga medlemmarna sitt sunda förnuft och städar i ledningen är jag övertygad om att föreningen snart kan räkna in många nya medlemmar. Bl a mig.
Idag bara vägrar jag betala pengar till någon jag inte tror/litar på.

Det här var ett moment 22 som heter duga. Ni vill inte vara medlemmar så länge ni inte gillar styrelsen, men ni kan inte rösta emot styrelsen eftersom ni inte är medlemmar. Jag hoppas att inte fler resonerar på samma sätt. Så länge styrelsekritikerna hellre lämnar föreningen kan man ju inte förvänta sig någon förändring heller, eller kräva/hoppas att befintliga medlemmar ska ta ansvar för ert missnöje. Det säger mitt sunda förnuft.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Andreas skrev:
Johan Blixt skrev:

Men, använder de befintliga medlemmarna sitt sunda förnuft och städar i ledningen är jag övertygad om att föreningen snart kan räkna in många nya medlemmar. Bl a mig.

Det här var ett moment 22 som heter duga. Ni vill inte vara medlemmar så länge ni inte gillar styrelsen, men ni kan inte rösta emot styrelsen eftersom ni inte är medlemmar. Jag hoppas att inte fler resonerar på samma sätt. Så länge styrelsekritikerna hellre lämnar föreningen kan man ju inte förvänta sig någon förändring heller, eller kräva/hoppas att befintliga medlemmar ska ta ansvar för ert missnöje. Det säger mitt sunda förnuft.

Det låter som en vettig slutsats. Om man är medlem kan man utnyttja sin rösträtt till att försöka rösta in någon man känner förtroende för.

F.ö. är jag som sagt inte medlem, f.n. men är litet nyfiken på hur omröstningen går till. Vem har man möjligheten att rösta på, etc?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Medlemmarna röstar vid årsmötet dels om man anser att mötet är stadgeenligt utlyst, dels på  revisorernas förlag om att bevilja ansvarsfrihet. Vidare röstar man på valberednings förslag till styrelseledamöter. De som inte kan närvara vid årsmötet kan poströsta med den personliga blankett som medföljer verksamhetsberättelsen.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Andreas skrev:
Johan Blixt skrev:

Det är naturligtvis en viktig poäng du har här.
Men jag resonerar som så:
Om dagens medlemmar är nöjda med nuvarande styrelse och låter den sitta kvar - då är jag tveksam till om det är rätt förening för mig.
Om de däremot delar mitt missnöje och röstar bort (delar av) dagens styrelse - då kommer jag tveklöst att gå med.
För då finns det hopp för framtiden.

Hakanand skrev:

Hur gör man om en diskussionstråd som uppenbarligen hålls igång av person(er) som hyser personlig agg till någon till något positivt?

Men när det övergår i ren personförföljelse så är det banne mig inte "kritik" eller "något bra".

Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.

Jag är övertygad om att alla som följt "debatten" förstår att det inte handlar om "personlig avsky" utan att det ligger faktiska händelser bakom att jag (och många med mig) inte vill vara medlemmar i en förening där Thomas Eliasson är kassör.

Av vilken orsak du rycker ut som hans ständiga "white knight" får stå för dig.

Jo, det är faktiskt det jag anser att jag har. Jag sitter i SeF:s styrelse och har därmed mer info och insyn än de flesta, dig inkluderad. Du är inte ens medlem och bildar din uppfattning i hög grad på rykten och obekräftade påståenden. Att det ligger "faktiska händelser" bakom till så motto att vissa saker har hänt, betvivlar jag inte det minsta. Att detta sedan får dig att driva en anti-valkampanj i en förening du inte har några intressen i är rätt talande i sig själv.

Av vilken orsak du rycker ut som hans ständiga "white knight" får stå för dig.

Man behöver inte ta någon i försvar bara för att man kritiserar andras påhopp. Och jag har inte gett dig någon som helst anledning att ifrågasätta mina motiv.

Jag är övertygad om att alla som följt "debatten" förstår att det inte handlar om "personlig avsky" utan att det ligger faktiska händelser bakom att jag (och många med mig) inte vill vara medlemmar i en förening där Thomas Eliasson är kassör.

Enligt poströstningsblanketten är det Johan Axelsson som kandiderar till posten som kassör. Eller?

Ted skrev:

Enligt poströstningsblanketten är det Johan Axelsson som kandiderar till posten som kassör. Eller?

Om så är fallet ber jag om ursäkt och ändrar meningen till:
...där Thomas Eliasson sitter i styrelsen.

Hakanand skrev:

Jo, det är faktiskt det jag anser att jag har. Jag sitter i SeF:s styrelse och har därmed mer info och insyn än de flesta, dig inkluderad. Du är inte ens medlem och bildar din uppfattning i hög grad på rykten och obekräftade påståenden.

Jag är benägen att påstå tvärtom. Det verkar pågå en massa som passerar obemärkt för alla i SeF´s styrelse.
Trots att det händer i er egen trädgård..
Vad jag bildar min uppfattning på gissar du dig till.
Med andra ord har du just:
Ingen aning om vad du pratar om.

Hakanand skrev:

Att det ligger "faktiska händelser" bakom till så motto att vissa saker har hänt, betvivlar jag inte det minsta. Att detta sedan får dig att driva en anti-valkampanj i en förening du inte har några intressen i är rätt talande i sig själv.

Att länka till ett av de få (pga låst tråd) inlägg Thomas Eliasson inte raderat är knappast att driva anti-valkampanj.
Men att Thomas ej längre sitter kvar i styrelsen är också en förutsättning för att jag skall få några intresse i föreningen.
Därmed tycker jag att jag medverkar till en god sak.

Thomas E skrev:

Blir jag inte invald i SeFs styrelse så skulle jag få tid över att bli kassör i NAFS(k) istället om behovet finns.  Hälsa Greger!

NAFS(k):s omsättning är bara en tjugondel av SeF:s så det är nog inte mycket till utmaning för dig. Å andra sidan vore det nog den finaste 50-årspresent någon skulle kunna ge till Greger!

Jag vill därför framhäva att så alltså inte är fallet, och att det enbart är olyckliga omständigheter som kommit att ge detta intryck.

Jag är benägen att påstå tvärtom. Det verkar pågå en massa som passerar obemärkt för alla i SeF´s styrelse.

Att du gärna vill se saker som inte finns är tydligt. Det spelar ingen roll om det handlar om "försvunna" årsmöteskallelser (som du drar konspiratoriska teorier om, bara för att det i nästa ögonblick visar sig vara en bortglömd adressändring) eller när du påstår att Thomas E kandiderar som kassör igen, trots att han inte gör det. Du är helt enkelt inte speciellt insatt, men ändå drar du dina egna långtgående slutsatser baserade på vilda spekulationer. Så där håller du på hela tiden. Att påstå att du vet mer om vad som händer inom Seriefrämjandets styrelse än jag gör är rent befängt.

Att länka till ett av de få (pga låst tråd) inlägg Thomas Eliasson inte raderat är knappast att driva anti-valkampanj.
Men att Thomas ej längre sitter kvar i styrelsen är också en förutsättning för att jag skall få några intresse i föreningen.

Jo, det är att kampanja och jag ska förklara varför: Du har nu skrivit 55 inlägg här och utan att kontrollräkna uppskattar jag att de allra flesta av dessa innehåller mer eller mindre konspiratoriska idéer om vad Thomas E (eller för den delen resten av SeF:s styrelse) påstås ha sagt/gjort/ljugit om/ osv. Eftersom detta verkar vara det enda budskapet du för fram, så är det helt klart att du har en agenda med du skriver. Det enda "goda" du medverkar till är att ett framtida forums föreningsdelar förmodligen kommer tvingas vara förbehållet SeF:s medlemmar.

Senaste redigerad av Hakanand (2009-05-25 21:57:58)

Hakanand skrev:

Att du gärna vill se saker som inte finns är tydligt. Det spelar ingen roll om det handlar om "försvunna" årsmöteskallelser (som du drar konspiratoriska teorier om, bara för att det i nästa ögonblick visar sig vara en bortglömd adressändring) eller när du påstår att Thomas E kandiderar som kassör igen, trots att han inte gör det. Du är helt enkelt inte speciellt insatt, men ändå drar du dina egna långtgående slutsatser baserade på vilda spekulationer. Så där håller du på hela tiden. Att påstå att du vet mer om vad som händer inom Seriefrämjandets styrelse än jag gör är rent befängt.

Jo, det är att kampanja och jag ska förklara varför: Du har nu skrivit 55 inlägg här och utan att kontrollräkna uppskattar jag att de allra flesta av dessa innehåller mer eller mindre konspiratoriska idéer om vad Thomas E (eller för den delen resten av SeF:s styrelse) påstås ha sagt/gjort/ljugit om/ osv. Eftersom detta verkar vara det enda budskapet du för fram, så är det helt klart att du har en agenda med du skriver. Det enda "goda" du medverkar till är att ett framtida forums föreningdelar förmodligen kommer tvingas vara förbehållet SeF:s medlemmar.

Jag har aldrig påstått mig veta mer vad som händer inom styrelsen.
Men är inte blind för saker som händer utanför.
Det finns inget mer för mig att diskuera med dig då du ändå vet bäst om allt, alla, i alla situationer.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att ni behöver stänga några delar av forumet för icke medlemmar.
Så som du beteer dig här kommer ändå ingen vilja varken skriva, eller läsa här.

Du behöver inte replikera.
Vill du mig något så föreslår jag PM-funktionen.

Jag har aldrig påstått mig veta mer vad som händer inom styrelsen.
Men är inte blind för saker som händer utanför.
Det finns inget mer för mig att diskuera med dig då du ändå vet bäst om allt, alla, i alla situationer.

Du har påstått att jag inte har en aning om vad jag pratar om. Då måste väl du själv rimligtvis anse dig veta mer om allt?
Nej, jag vet inte bäst om allt och alla. Däremot är jag rätt övertygad om att jag vet mer om det mesta som rör SeF än du. Och det av förklarliga skäl.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att ni behöver stänga några delar av forumet för icke medlemmar.
Så som du beteer dig här kommer ändå ingen vilja varken skriva, eller läsa här.

Jag tror faktiskt att de flesta icke-medlemmar skulle uppskatta om föreningstrådarna även i framtiden kunde vara öppna. Att du inte inser att du med dina kampanjer kanske bidrar till att så inte kan bli fallet är beklagligt.
Lustigt att du tar upp mitt beteende här. Jag har förstått att du är moderator på ett annat forum där personliga påhopp mot personer som aldrig ens deltagit där är vanligt förekommande. Bland annat från moderatorn själv.

Du behöver inte replikera.
Vill du mig något så föreslår jag PM-funktionen.

Jag föredrar en offentlig diskussion, här ska ingenting döljas som du sedan ska kunna åberopa. Varför skulle jag vara intresserad att diskutera SeF:s angelägenher privat med en icke-medlem?

Håkan Andersson:

Då tråden nu mer handlar om vad du tycker om mig, vem jag är och vad jag gör (vilket knappst är en föreningsangelägenhet?) än om det kommande valet till styrelsen måste ändå PM var ett bättre kommunikationssätt.
Du överskattar din egen betydelse. Att du verkligen skulle framföra något värt att oberopa ser jag som osannolikt.

Vill du fortsätta kasta skit är det upp dig.
Jag har skrivit färdigt.

Nu hoppas jag bara medlemmarna gör sin röst hörd i valet.

Då tråden nu mer handlar om vad du tycker om mig, vem jag är och vad jag gör (vilket knappst är en föreningsangelägenhet?) än om det kommande valet till styrelsen måste ändå PM var ett bättre kommunikationssätt.

Den här tråden handlar om den kampanj som du (och andra) driver mot enskilda styrelsemedlemmar (det är bara att läsa dina 56 inlägg!), baserade på antaganden och uppenbarligen (som jag visat) felaktiga konspirationsteorier . Vem du är har jag ingen aning om. Det jag kritiserat är ditt beteende och försökt få dig uppmärksam på konsekvenser det kanske kan få för forumets framtid.

Att du verkligen skulle framföra något värt att oberopa ser jag som osannolikt.

Att du skulle vara mottaglig för de relevanta saker jag tagit upp var förstås att hoppas på för mycket.

Jag har skrivit färdigt.

Nu är det tredje gången du lovar detta.

Jag vet inte men det känns som den här tråden går på tomgång. Nu ska jag inte
försöka vara en hobbymoderator och lugna ner stämningen, det får ni göra själva.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Jag vet inte men det känns som den här tråden går på tomgång. Nu ska jag inte
försöka vara en hobbymoderator och lugna ner stämningen, det får ni göra själva.

Jo, egentligen. Det känns mest som det än en gång urartar i käbblande mellan personer som inte tycker om varandra.

Personangrepp känns annars som en rätt okonstruktiv väg att gå i längden. Och det blir inte bättre när styrelsemedlemmarna replikerar generellt i samma aggressiva stil.

Om man har rösträtt som sagt, utnyttja den till att försöka rösta in någon ni känner förtroende för.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Hakanand skrev:

Jag har förstått att du är moderator på ett annat forum där personliga påhopp mot personer som aldrig ens deltagit där är vanligt förekommande.

Det där var egentligen inte till mig, men jag känner väl till det forumet, så jag kunde inte låta bli att skriva en kommentar:

På det andra serieforumet handlar det egentligen bara om en tråd, så jag skulle inte påstå att det är vanligt förekommande. Men jag håller med om att det i den tråden finns en del som egentligen borde modereras.

Ständigt denna sandlåda och lekstuga. Med hjälp av energin från era överhettade hjärnor skulle man kunna stänga alla svenska kärnkraftverk!

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Thomas E skrev:

Du har nog missuppfattat mitt inlägg här i forumet.

Jag tänker inte debattera med dig, eftersom det inlägget visar att det är meningslöst.

Thomas E skrev:

Visste du att jag varit medlem i stacken, precis som du? ...

Bland mina lärare fanns Yngve Sundblad, Peter Pohl, Gerd Eriksson m.fl.
Numerisk Analys, "Runge Kutta-metoden", det var härliga tider. Hälsa gärna till dem

Dessa lärare var mina kolleger på 90-talet, men jag har sedan länge ingen koppling
dit utöver Stacken-medlemskap.

Däremot uppskattar jag inte att du utnyttjat dina kontakter inom SeF till att ta reda
på min Stackenadress.
Eller att du skickade mail såväl på den som på min officiella mailadress här - det
sorterades dock passande som spam.
Så jag vill inte ha några fler mail från dig!

Ulfb skrev:

Däremot uppskattar jag inte att du utnyttjat dina kontakter inom SeF till att ta reda
på min Stackenadress.
Eller att du skickade mail såväl på den som på min officiella mailadress här - det
sorterades dock passande som spam.
Så jag vill inte ha några fler mail från dig!

Nu är du väl lite konspiratorisk. Det var bara att klicka på "webb-sida" bredvid ditt namn här på forumet så såg jag din hemsida och din stacken-adress.

Om den sorterades som spam så borde du inte sett den alls.

Jag trodde ledorden för journalister var "dialog" och "ta reda på fakta". Om du inte uppskattar att jag försöker reda upp missuppfattningar så förstår jag inte meningen med ditt inlägg. Men det gjorde ingen annan heller. Det var ingen som brydde sig.

Senaste redigerad av Thomas E (2009-06-21 07:21:27)